Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå i uke 33 plutselig fått KJEMPESÅRE brystvorter. Er det vanlig? Er det en noe jeg kan gjøre for å lindre? Hjelp...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange som sier at Purelan salven på apotelet er veldig bra. Kan visst brukes på leppene og. =)

Skrevet

Såre brystvorter kommer vanligvis ved amming, så jeg videreformidler noen råd fra den tiden...kan jo være nyttig til senere også:-)

 

Ja, purelan salve funker, den inneholder lanolin som virker litt desinfiserende og så er det behagelig å smøre såre brystvorter med noe. Jeg brukte den mye når jeg ammet.

 

Ellers ville jeg tatt av meg BH'en når jeg var hjemme, slik at de ikke gnisser mot tøyet. Et alternativ er å ta en teklype (sånn man trekker te i), brekke av de to "nettingskålene" og putte en på hver pupp under BH'en. Du bør ha en litt stor BH, da...hvis du har kjøpt en BH som er større til etter fødselen (amme BH f.eks.) kan du kanskje ta i bruk den.

 

Et lite kontrollspørsmpl: Er det utenpå selve brystvorten som er sår (huden), eller føles det som det er "inni". Er det hele tiden, eller kommer det i perioder?

 

Å få vondt i brystvorden (inni), at den liksom knyter seg og av og til blir litt blålilla, er heller ikke uvanlig, og kommer gjerne hvis brystet blilr kaldt. (og ja, kan komme selv om det er varmt ute). Jeg måtte bruke ull-amme-innlegg før jeg fødte ved forrige graviditet, fordi de frøs så lett. Har samme problemet i perioder når jeg ikke er gravid også, f.eks. hvis jeg bader i sjøen. Det eneste som hjelper er å varme dem godt opp.

Skrevet

Jeg hadde også såre brystvorter en liten periode. Kjøpte da brystvorte creme på apoteket som var veldig effektiv :) Den andre typen, purelan elle noe sånt er også veldig effektiv. Anbefaller deg å prøve :)

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Til minou: Det er spesielt ene brystvorten som er vond, og det er selve knoppen som er sinnsyk vond og sår. Kjennes ut som den skal falle av... Så det er vel både selve huden og selve "vorten". Har ikke purelan-salve i hus, men får se å komme meg på et apotek da... Det kan vel ikke være noe betennelse? Kommer ingen veske ut og er ikke hoven heller....

 

Skrevet

Hvis det er betennelse så er det i såfall bare betennelse i et lite sår...ikke brystbetennelse (Brystbetennelse kjennes inne i puppen, ikke i vorten, du får feber, brystet blir rødflammete osv. Kan komme etter at melkeproduksjonen har startet, lite sannsynlg nå og symptomene dine stemmer heller ikke).

 

Du kan jo evt. prøve med en vanlig sårsalve hvis du har det (Bacimycin el. lign.) for å desinfisere. Siden du ikke ammer er det jo ikke noe problem at barnet får det i seg...(det er derfor purelan er så fint når man ammer, for det er ikke noe problem for barnet. ) Dersom det ikke gir ganske snart seg ville jeg tatt en tur til legen. Det er dumt å starte amminga med en betent pupp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...