regine74 Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Hei Jeg bor i et nyetabler boligfelt uten felles lekeplass. Noen av oss som bor her har jobbet kvelder og helger slik at vi har fått en lite gressplan med huskestativ, sandkasse osv, mens andre har ikke kommet like lang. I feltet er dat mange små barn i alderen 0-6 år så vi har stadig besøk i hagen, og er selvfølgelig også på besøk hos andre. Dette synes jeg er veldig koselig, og kanskje det støret fordelen ved å bo slik vi gjør da vi vet at barna våre får mange lekekammerater. Problemet er at enkelte av naboene synes det er helt greit å bruke andre hager også når de som bor der ikke er hjemme. Det er mulig at jeg er litt prippen, men jeg synes det er ganske frekt å se på at ungene hopper i naboens trampoline og drar ut alle utelekene fra kassene mens foreldrene sitter å koser seg i utemøblene. Det virker som de går fra hage til hage ettersom hvem som er hjemme, vet at de også har vært her for de er ikke spesielt flinke til å rydde for seg. Spesielt irriterende var det da de tråkka rundt på den nysådde planen, som vi forsøkte å holde våre unger unna eller da de lekte rett utenfor kjøkkenvinduet vårt mens vi prøvde å få i ungene kveldsmat (den gangen sa jeg i fra, og de gikk litt sure hjem). Er det bare jeg som er sær eller hva synes dere?
Trollkatt Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 I alle dager. Du er ikke sær, men de som holder på sånn er utrolig frekke. Jeg hadde blitt kjempesint om jeg kom hjem fra ferie og merket at det hadde vært folk i hagen min.
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Alvorlig talt! At unger leker i andres hager og ikke skjønner at det kan være sjenerende, er en ting. Man kan til dels akseptere det fra små barn som ikke har forståelse. At voksne tar seg til rette på måten du beskiver, er det ikke! Dette er grunnen til at hagegjerde eller thujahekken er så populær i Norge. Jeg hadde "satt opp grensen" fortere enn svint, om jeg ble invadert på den måten. Om du er sær, må jeg være mye verre. ;-)
regine74 Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 31. juli 2008 Vi har en lav hekk, kan ikke ha høyere pga siktregler for veien her, så det er ingen som er i tvil om hvor grensen går. Vi har vurdert å sette opp gjerde, men synes egenlig at dette burde være unødvenig. To av naboene her har høy hekk eller gjerde og de får ikke dette besøket, så det er klart at det frister....
♂ +♀=♂+ ♂+ ♀ Skrevet 31. juli 2008 #5 Skrevet 31. juli 2008 Om hekken ikke kan være høy, hadde jeg ikke tvilt på å sette opp gjerde! Maken til frekke folk du har til naboer. Når du har en synlig grense (den lave hekken) og de likevel tar seg til rette, har du ikke så mye valg akkurat. Jeg hadde seriøst ikke villet bo på et slik plass om det skulle fortsette i lengden, men meg om det. Håper det går seg til og at du får litt mer fred etterhvert. :-)
vimsan Skrevet 31. juli 2008 #6 Skrevet 31. juli 2008 Knurr!! Naboer er ikke alltid de beste gitt. Vi bor i rekkeleilighet og vi han en nabo om kaster søppel en dag i mnd og da tar han ikke 5 flate øre for å kaste det hos oss når det er fullt hos han. Hva må vi gjøre?? Vi må legge en 20 krone på søppelkassa og sette en sekk ved siden av for å få med vår søppel. En annen nabo elsker å parkere foran leiligheten og det er slik at det er gangvei foran boligene og felles parkeringsanlegg. Men naboen har ingen planer om å rive noe hekk rundtden lille tomteflekken, så han parkerer like gjerne foran inngangsstien vår. Da må jo vi snike oss ut for at alarmen ikke skal ule og å ta med barnevogn er bare å glemme. Sendte brev til velet ang det. Da ble det veldig anonymt og det ble litt bedre. Han sperrer for seg selv i stedet nå:-)
Bare™ Skrevet 31. juli 2008 #7 Skrevet 31. juli 2008 PS Vimsan: Send giro til han på den summen dere må legge ut! Eller vurder hengelås på søpledunken/ sett den under sånt lite tak. SEtt på lapp eller noe. Vi har også hatt en sånn nabo- men det var leietager,så vi tok det med huseieren etter gjentatte forsøk på å nå inn hos leieboeren hans.. HI: Vi har også ny hage som vi er svært fornøyde med og har kostet på både trampoline, huskestaiv og klatrestativ. Hadde noen sendt ungene sine hit hadde jeg sagt fra, men vi har HELDIGVIS ikke sånne naboer. Det skal ikke forsvares at ungene er for små. For er de "SÅ SMÅ" at du ikke kan snakke til de når foreldrene tydeligvis ikke gjør det, så kan de ikke gå ut på egenhånd. Basta. Send de hjem! Gjerde må byggemeldes, og da må alle naboene varsles for at søknaden skal godkjennes av kommunen. Hekk SKAL holde i massevis, den er jo en form for gjerde. Men kjøp løse gjeredeler på Plantasjen. Sett de midlertidig opp. så får de ikke tatt deg på noe...
vimsan Skrevet 2. august 2008 #8 Skrevet 2. august 2008 God ide Japp:-) Synd jeg ikke så innlegget før nå. Idioten er memlig "smart nok" til å ta rengjøringen på natten.. Hørte han holdt på for litt siden (ble vekket) Så detter er skrevet og gjort i halvsøvne. Jeg stod på verandaen da han gikk ut og gikk målrettet mot MIN restavfall. Jeg reiste meg (satt på verandaen) sa til han "Hvi sdu ikke har no plass, er det bare å legge en 20 kroning på søppelkassa og søppel i en sekk ved siden av kassa di. De kommer på torsdag. Hvis du mangler sekk, kan jeg spandere en på deg for jeg har jo allerede betalt mye for din søppeltømming og synes dette ble den rimeligste løsningen". Fillern at jeg sa det.. Kunne jo kostet 30 kroner for livstid med en hengelås:-) Ennå billigere. Men håper han tok poenget...
Gjest Skrevet 2. august 2008 #9 Skrevet 2. august 2008 Heisann. De andre har allerede kommentert som jeg ville ha gjort...at dette er FREKT! Blir helt målløs! Men vil også legge til at dere står ansvarlig for skader som skjer på deres eiendom. Har ingen paragraf for å backe opp dette, men det er i hvertfall alltid det jeg har hørt. Tenker på trampolinen og huskestativet deres. Om et barn skader seg (eller det som verre er) mener jeg som sagt å ha hørt at dere er rettmessig ansvarlig! Jeg ville uten tvil jaget folk bort. Vil for søren ha litt privatliv også!! Lykke til =)
EinFrosk Skrevet 2. august 2008 #10 Skrevet 2. august 2008 Oisann... jeg lurer på hva naboen svarte jeg da...
vimsan Skrevet 2. august 2008 #11 Skrevet 2. august 2008 Hvis det er meg du mener......... Naboen sa ikke noe.. Han gikk inn til seg selv med øynene i bakken og før ha gikk inn la han søppelet sitt i sin egen kasse. Trykket det skikkelig ned... Vente en mnd og se hva som skjer under neste opprydding:-)
Tonjepuus89 Skrevet 3. august 2008 #12 Skrevet 3. august 2008 Har et lite tips angående det med trampoliner og ansvar... få foreldrene til barna som pleier å være hos dere å hoppe om å skrive en lapp om at de tar alt ansvar for barnet sitt når de er på trampolinen.. dette gjorde vi hjemme hos oss når jeg var yngre og var kun unger som hadde lapp fra foreldrene som fikk lov til å hoppe på trampolinen vår=) Mamma tok vare på lappene sånn at hvis det skulle skje noe så hadde ikke vi noe ansvar for andre enn oss selv.
starfire Skrevet 6. august 2008 #13 Skrevet 6. august 2008 Kristin83_2sa, Tror du har rett i dette med at man er ansvarlig for skader som skjer på ens eiendom, men har heller ikke noen lov eller paragraf å vise til. HI; Det er uhørt at folk skal bruke hagen deres når dere ikke er hjemme. Er det ikke vanlig folkeskikk å bruke egen hage? Eller offentlig lekeplass dersom man ikke har egen hage. Men er det ikke lekeplass der dere bor? Vet det ble bygget en lekeplass der min mor nå bor da leilighetene ble bygget, og det hadde noe med økonomisk støtte å gjøre. Tips velforeningen om det, kanskje det kan bli bygget en lekeplass der du bor, så slipper du problemet med at hagen din er nabolagets lekeplass. For øvrig er jeg sjokkert over hvordan folk tar seg til rette. Om man har aldri så små barn, må de jo få oppdragelse. Eller kanskje naboene dine er av de som mener barn ikke skal oppdras før de er 10 år...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå