Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisan,

jeg er i uke 16 og har fått konstatert høyt blodtrykk. Da jeg har en fysisk krevende jobb har jeg forstått på legen min at det bare er et tidsspørsmål før jeg blir sykemeldt, i hvertfall i noen prosenter. Jeg har hørt at dette går ut over fødselspengene som jeg får det året jeg har permisjon. Stemmer dette? Jeg har aldri før vært sykemeldt, men trodde at en fikk samme lønn? Setter stor pris på om noen kan svare meg på dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du ska vanligvis ha samme lønn når du er sykemeldt. Men dette er hvis du er 100% fast ansatt. Da har du rett på den lønnen du vanligvis hadde fått. Dersom du feks. er 80% ansatt men jobber 100% får du kun lønn for det du er skal jobbe. Overtid og ekstravakter får du ikke utbetaling for.

Så, dersom dette gjelder for deg får du de samme permisjonspengene du vanligvis ville ha fått.

Dersom du har timebasert arbeid, eller provisjonslønn vil NAV regne ut en gjennomsnittslønn for deg. Også når du er sykemeldt.

Skrevet

da jeg var gravid første gangen ble jeg sykmeldt etter 3.5 mnd fordi jeg jobber med ungdom som kan være utagerende. jeg gikk da over på sykepenger og jobbet ikke i det hele tatt. jeg arbeidet 100% på et sted med døgnturnus slik at jeg hadde lange fri perioder. i disse friperiodene tok jeg ekstravakter på et annet ungdomshjem. dette var ingen faste vakter. de ringte meg når de trengte det. tjente mellom 2-6000 i mnd ekstra på det. da jeg gikk over på sykepenger trodde jeg at jeg bare ville få penger som tilsvarte det jeg tjente på min faste jobb,men så tipset noen meg at jeg kunne ha krav på penger fra bi jobben også. etter noen runder med undersøkelser fant jeg ut at det hadde jeg. trygdekontoret(idag nav) krevde en bekreftelse fra biarbeidsgiver at de utover året fortsatt ville hatt behov for min arbeidskraft. trygdekontoret brukte 5 mnd for å finne ut hva jeg ville ha krav på i mnd fra bijobben. fikk da etterbetalt en stor slump. de regnet ut at gjennomsnittet på lønningene mine hos biarbeidsgiver det siste året. det tilsvarte ca 3000 kr i mnd. jeg sier bare heia norge. ikke rart vi betaler mye i skatt. men glad for det var jeg....

Skrevet

Sykelønn er en skattbar inntekt på lik linje med vanlig lønn.

Les på nav sine sider så vil du se det.

Jeg er rsykemeldt pga kvalme og oppkast og varmen gjør det overhodet ikke bedre!!

Er egentlig bare vikar, men får 100% betalt siden jeg har hatt den samme lønnen i 1 år fra samme arbeidsgiver.. Og skal snart i svangeskapspermisjon med samme utbetalingene som jeg hadde da jeg var ansatt..

Skrevet

Har samme rettighetene, men feriepengegrunnlaget blir forandret.. står bak på sykmeldingen, tror det er basert på de første 40 dagene du er sykmeldt, resten blir ikke regna med feripengegrunnlaget til neste år..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...