småsmurf Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Jeg er bare 12+4, og har kjent noen smerter i venstre rumpeball=), litt over midten på rumpa. Er ikke vondt hele veien, men får noen kraftige stikk hviss jeg gjør noen skjeve bevegelser. Kjennes ut som om det har låst seg, og henger litt igjen når jeg går. Har hatt det i 4-5 døgn nå. Er min første graviditet, så jeg vet jo ikke om det kan være noe sånt.. Håper ikke at det er noe galt, siden sykemelding ikke er et alternativ for meg... Blir slikt bare værre, eller kan det gi seg?
Elisa ♥2 barnsmor♥ Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 uten at jeg er lege og har lov til å diagnostisere: dette er bekkenløsning, velkommen i klubben! Forhåpentligvis og vanligvis går det greit over etter fødsel, i verste fall ikke... frem til da, blir det nok ikke bedre (leddbånd etc skal jo bli slakkere under graviditet), men man må prøve å holde det så mye som mulig i sjakk. fysio (gratis m henvisning fra legen med gangvansker), vanntrening, ikke sitte for mye/ lenge, ikke gå for mye/ lenge, obs hardt underlag. ikke bære for tungt, løfte med knær, ikke rygg etc Belter til å holde bekkenet litt på plass hjelper mange mye... Lykke til!
småsmurf Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 30. juli 2008 Tror ikke det er en klubb jeg har lyst til å bli med i... =/ Hardt underlag går jeg på daglig, jobb. Er obs med hensyn til løfting, men hva er egentlig tungt?? Jeg får vel komme meg til legen igjen, og høre om han vil sende meg til fysio. Går gjevnlig til kiropraktor, han kan vel kanskje gjøre noe han og..
flypapir Skrevet 30. juli 2008 #4 Skrevet 30. juli 2008 En ting er å gå på hardt underlag, men prøv å alltid sitte på noe mykt. Ha med en jakke ol hvis du vet du må sitte hardt. Er også lurt å unngå å løfte tungt. Ei dame i LKB (landsforeningen for kvinner med bekkenløsning) anbefalte meg å spørre folk på butikken om de kunne bære ut varene for meg. Vet ikke om jeg kommer til å gjøre det, men det sier litt om hvor lite man bør bære... Prøv også å unngå sidelengse bevegelser. Fremover og bakover går som regel greit hvis du holder deg til korte skritt, det er de sidelengse som gir mest smerte (står en artikkel om dette i nyeste bam). Finnes massevis av tips, noen gode og noen ikke fullt så gode. Gjør det som føles bra og unngå ting som gir deg smerte.. Ellers er det fullt mulig at en kiropraktor kan hjelpe. Uansett hvem du går til er det viktig å gå til noen med kunnskap om bekkenløsning, ellers kan du havne oppi mye "rar" behandling.... Lykke til!!
Endeligtobarnsmamma Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 Jeg lurer også på om jeg har litt begynnende bekkenplager. Halebeinet blir ømt og vondt hvis jeg har sittet lenge på noe hardt. Nå i sommervarmen blir det jo feks litt svabergsitting. Det varer i mange timer, men er borte dagen etter. Har ingen andre plager med det egentlig, bortsett fra at jeg merker en gammel ryggskade jeg har i muskelfestet i bekkenet, men det regnet jeg med at jeg kom til å gjøre. Hva tenker dere? Er dette normal oppførsel for halebeinet fordi jeg er gravid, eller bør jeg være forsiktig?
niania Skrevet 30. juli 2008 #6 Skrevet 30. juli 2008 hei småsmurf! ville bare si at jeg kjenner igjen den følelsen! har hatt akkurat sånne smerter på min venstre side nesten siden begynnelsen. jeg er også førstegangs =) er 20 uker nå. vil også si at det ikke har blitt noe verre - jeg har forholdt meg sånn passe aktiv og lytter mer til kroppen min enn normalt.
Brillefint - Jadda! Skrevet 30. juli 2008 #7 Skrevet 30. juli 2008 Jeg snakket med jordmora mi om dette. Har i to uker hatt vondt i venstre rumpeball... Dvs det er vel mer ubahagelig enn vondt. Hun sa at det trengte ikke bli værre, og hos mange forsvant det. Så ikke vær redd og gå ut i fra at resten av svangerskapet blir tøft pga bekkenplager... Det kan gå over:)
småsmurf Skrevet 31. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 31. juli 2008 Får virkelig ikke håpe at det blir værre.. Men det er jo stortsett ikke så vondt, mer ubehagelig ja. Er selvstendignæringsdrivende, og hadde tenkt å holde meg på jobb til "the bitter end". Får ikke tak i andre til å gjøre jobben, utenom mannen, men han har jo andre ting han må gjøre i tilegg, så viss jeg ikke kan, så blir det bare mer på han. Blir jo endel løfting, men føler jo ikke at det er tungt, er så vant med det. Men det er nå vesentlig tyngre enn et par bæreposer.
ÅNA Skrevet 31. juli 2008 #9 Skrevet 31. juli 2008 Hei. Det kan mulig også være stamme muskler i setet som gir smertene. Prøv gjerne litt yogaøvelser for gravide. Fant disse på nettet - gode og skånsomme - hold deg under smertegrensa: http://www.yogakurs.no/yogaforgravide.html Programmet har også fine bilder som gjer øvingane lettare å få til før ein lærer dei utanat. Lykke til og god bedring:-)
Amsim Skrevet 31. juli 2008 #10 Skrevet 31. juli 2008 Hei, Jeg har også hatt noen smerter nederst i ryggen, til tider så ille at jeg ikke klarte å gå normalt. Ble egentlig litt engstelig, noe som bare gjorde det verre, for da knøyt det seg enda mer. Gikk til legen og hun fant fort ut at det bare var muskulært, heldigvis! Hun tipset meg om å svømme litt, gå turer i skogen, riste på rompa og sa vi stive nordboere kan le litt av; "Rist og vrikk på rompa som en Afrikaner!" Etter ett par dager med ekstra ryggtrening og risting har jeg blitt mye bedre. Men for din del vil jeg anbefale og oppsøke lege, kjipt om det skulle vise seg å være bekkenløsning allerede. Lykke til!
Girlygirl83 Skrevet 31. juli 2008 #11 Skrevet 31. juli 2008 Jeg støtter den jordmoren som sa det ikke trengte å bli værre. Jeg kjente slike smerter du beskriver i rumpeballen for en del uker siden. Det har gått over. Men jeg har til gjengjeld fått smerter i symfysen da...
Gjest Skrevet 31. juli 2008 #12 Skrevet 31. juli 2008 Jeg fikk symptomer i rundt uke 12, og er førstegangs. Det henger sansynligvis sammen med ryggplager som jeg har fra før, jeg er i perioder plaget med smerter i korsryggen. Hvis du trenger hjelpemidler som gjør ting lettere for deg, sjekk med kommunen om de leier ut ting. PRIMA driver med korttidsleie og har bla RoHo-puter som hjelper ved smerter i halebeinet. De har også kontorstoler, "slider" for å letter kunne snu seg i sengen og litt andre ting. Ring helse og velferdstjenesten i din kommune, de kan fatte et vedtak om å gi deg ergoterapitjenester. Ergoterapeutene har god oversikt over hvilke hjelpemidler som finnes og som kan hjelpe deg. De kan også hjelpe deg med å søke hjelpemidler hos hjelpemiddelsentralen (langtidsleie). Hvis du har plager som har vart over 2 år kan du søke hjelpemiddelsentralen. Jeg har søkt med den begrunnelsen at bekkenløsningen er forårsaket av tidligere ryggproblemer, og krysser fingrene for at det går. Hvis du har hatt plager som settes i sammenheng med bekkenløsningen så skader det jo ikke å prøve. Du trenger legeerklæring og så ordner ergoterapeuten søknaden, du bare skriver under og legger ved sykehistorikken og evt andre ting ergoterapeuten mener vil hjelpe
Gjest Skrevet 1. august 2008 #13 Skrevet 1. august 2008 hei. jeg har hatt bekkenløsning/ kronisk bekkenleddsyndrom i 10,5 år. og min erfaring tilsier at når det er stråling eller smerte bare på ene siden av rumpa, eller bare nedover det ene benet kan det også være en låsning i ryggen som er årsaken. kan være verdt å sjekke om det er en låsning, for det er isåfall fort gjort å behandle hos en kiropraktor. Fysioterapauter er ikke like flinke til å se slike ting, og de mener ofte at knekking ikke er løsningen på problemene, derfor vil man ofte få et annet svar hos en fysioterapaut enn en kiropraktor. bekkenløsning gir også disse symptomene, men det er jo greit å sjekke om det er noe som kan behandles før man "slår seg til ro" med at det bare er bekkenløsning. er jo for ille å ha smerter dersom det kunne ha vært hjulpet.
Gjest Skrevet 1. august 2008 #14 Skrevet 1. august 2008 og bare for å tilføye så er legene rimelig grønne på slike muskelsmerte/bekkenløsning problemer. min erfaring er at kiropraktor og naprapat har mest peiling. men det kan jo også være typen menneske i jobben, hva de er opptatt av. bekkenløsning har heldigvis fått mere fokus og mere aksept enn det hadde bare for 10 år siden.
småsmurf Skrevet 2. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 2. august 2008 Ja, helt enig leger vet lite om muskelsmerter ol!! Har periodevis vondt bak ved skulderbladene, har hatt det ca 10 år. Har blitt rønget så det holder, men legene har aldri funnet ut hvorfor, så de kunne ikke hjelpe. I starten var jeg hos fysioterapeut, han knakk meg akkurat som kiropraktoren gjør. Går nå jevnlig til kiropraktor, og han knekker opp ting som er låst. Hadde det ikke hvert for han, kunne jeg like godt vært uføre... Har nesten ikke smerter så lenge jeg går jevnlig til kiropraktor. Ringer kiropraktoren på mandag, han har ferie nå.. Og har time hos legen neste uke, så da får vi se om de er enige=)
ElleMelleMini Skrevet 3. august 2008 #16 Skrevet 3. august 2008 Helt enig med dere som anbefaler naprapat og kiropraktor.... Jeg tror jeg har en låsning i venstre hofte som gjør at jeg går litt rart har jeg funnet ut nå i det siste...og som gjør at jeg får belasningsskade i legg/hel. Og det har blitt verre nå etter uke 13/14 (er i uke 17 nå). Skal til naprapat på torsdag og håper han kan hjelpe...Livet mitt har blitt forandra etter at jeg oppdaga naprapat.....det er vel verdt pengene. Har tidligere gått med skulder/nakke, og har aldri vært så bra før. Ei venninne av meg sa at når man er gravid er det virkelig tid for å gå til kiroprator hvis man har plager......Man blir visst litt mykere/løsere i alle ledd som følge av at man er gravid og da spesielt i bekkenet fordi bekkenet forbereder seg til fødsel, og da er det lettere å behandle. Høres fornuftig ut.....ikke sant?? jeg er av den formening at det er verdt å prøve ting, i stedet for at man skal gå og ha det vondt og kanskje bli sykmeldt. Kan jo være at man blir verre dersom man ikke tar tak i problemet, og plages med det resten av livet? Lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå