Gå til innhold

Dette med ultralyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt og lest så mye om ultralyd, og når den skal tas. Men har inntrykk av at dette er forskjellig fra land til land. Stemmer dette? Videre har jeg fått inntrykk av at man i Norge tar UL i uke 17-20 fordi fostrene frem til da vokser ca likt, og man også er langt nok på vei til å se eventuelle misdannelser, men at alderen på fosteret er sikrere jo tidligere man tar ultralyd. Er dette riktig? Og hva er hovedformålet (sett fra legenes side) med ultralyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan bare svare på noe av dette men, det eg vet er at rundt uke 18-19 er alle fostre noe lunde den samme str. fram til da vokser de i rykk og napp... Det stemmer at man kan se former for missdannelser rundt denne perioden, men rundt uke 11-14 kan man se best om fosteret har downs syndrom med at man sjekker nakkefolden. Hovedmålet er nok å få en noelunde riktig termin, for å se at barnet har det bra, dvs at navlestrengen har alle de tre viktige blodårene, at hodet et et normalt (riktig form og ingen missdannelser) at hjernen er delt der den skal være, at magen er rund og fin, at hjertet har alle 4 hjerte kammer og at de pumper fint med ingen uregelmessigheter, at barnet har magesekk og urinblære (sees som en svart prikk på ul bilde, dette er normal det viser bare at barnet svelger og tisser fostervann slik som han skal). Ellers sees det hvor morkaken ligger, om den ligger framme eller bak eller om den ligger nedover, nedover liggende morkake må følges nøye med tanke på om den dekker livmormunnen, da er det behov for keisersnitt når det nærmer seg termin.

Off, no kommer eg ikkje på noe mer i farten! :)

Skrevet

også teller de fostre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...