Gå til innhold

Førstegangsfødene trenger råd.


Rosa<3

Anbefalte innlegg

Bare 6 uker igjen til termin, og jeg begynner å tenke fødsel. Er det noen som har vært igjennom dette før, og har tips til hva man kan gjøre for å ikke "sprekke"? Er jeg for seint ute med å tenke på å forhindre dette? Har hørt noe om en olje man kan smøre inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jordnøttolje, eller noe som heter fødselsforberedende olje fra Weleda (bruker jeg) er to av mulighetene. I tillegg så kan du ta bringebærbladkapsler og drikke bringebærbladte - skal visst "hjelpe" mot revning, og gi en kortere åpningsfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den fødselsforberedende oljen gjennom alexi.no , men har hørt at noen helsekostbutikker også har merket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, Strekkmerkene kommer gradvis, hoss meg ihvertfall, fikk tegn på magen fra 6 mnd. så eksploderte det ,. svangerskapsolje på helsekostbutikken life skal være bra. jeg har kjøpt den, å vet om ei veninne som brukte den,. men hun brukte den fra hun ble gravid. å hun fikk ingen merker. så tror man skal smøre seg inn rimelig tidlig. jeg har ikke fått strekkmerker. bare etter den første graviditeten. men bruker åsså å smøre inn med vanlig feit krem, det tror jeg og hjelper. håper du fikk noe ut av dette:) anette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det med å revne under fødsel, kan til en vis grad forbygges. du kan bruke jordnøtt-olje, den har jeg hørt om skal være bra!

ellers er det viktig at du under fødselen ikke presser før du kjenner at du har skikkelige pressrier, selv om jordmoren din ber deg presse.

Det er for at huden og mellomkjøttet skal få nok tid til å tøye seg slik at det ikke revner.

ellers så finnes det ulike fødestillinger som skla være bedre enn andre for å unngå revning. I Finnland har de begrenset antalle fødestillinge, og med det oppnådd en nedgang i antall revninger. Men hvilke fødestillinger som er bra, det må du nesten spørre din jordmor om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg bare sku si, angående strekkmerker, at det ikke er kun fordi huden tøyes at man får strekkmerker. Hormoner man får under svangerskapet er med på å skape strekkmerker, derfor står det i sv.skaps bøkene at det ikke finnes noen kremer som er påvist at de hjelper.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lest at man gjerne begynner fra uke 34 og at man skal massere i ca. 10 minutter av gangen. spes. mellomkjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Stavanger er alle jormødrene skolert til å bruke "Finskegrepet" - (Den som føder ligger på rygg eller side, bena holdes oppe og jordmor "lirker" haka og panna over skjedeinngangen.) Dette har ført til at langt færre revner! Kanskje du kan undersøke om noen av jordmødrene der du skal føde kan det? Vet at Sykehuset i Lillehammer, Nordland, Ålesund og Østfold også har vært med i prøveprosjektet. På sikt skal visst metoden innføres på alle sykehus, har jeg lest i Aftenposten.

 

Jeg skal ta modningsakupunktur, som har dokumentert effekt på utviding av livmorhalsen. Vet ikke om dette også hjelper i forhold til rifter, men håper det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...