Gå til innhold

Uff.. Er skikkelig bekymret nå.. Har malt hus... :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 16+6, og har malt hus utvendig (med oljedekkbeis) mange timer for dag i en uke, og har rotet en del på hendene og sånn. Men har ikke brukt whitesprit til å tørke av, bare vann. Men så snakket jeg med en venninne tidligere i dag, å hun sa at jeg måtte aldri finne på å male hverken utvendig eller innvendig når jeg er gravid, for det kunne skade fosteret (gi missdannelser og værstefall fosterdød osv.) så nå er jeg skikkelig bekymret her. Visste ikke at det var farlig å male når man er gravid, eller at det var skadelig at malingen trekker seg inn i huden. Har jeg grunn til å være bekymret nå? Har jeg skadet den lille? :'(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det mange delte meninger, så tror ikke du vil få noe eksakt svar. Selv så maler jeg både utvendig og innvendig, men bruker vannbasert oljemaling så det er litt mindre lukt enn på vanlig oljemaling, og lufter godt. Jeg skrev mail til Jotun og spurte dem ang maling og graviditet for litt siden, og fikk dette til svar:

Ja du kan godt være med og male. Ha god lufting, og kansje ta litt ofte pauser hvis du føler for det. Du behøver ikke bruke maske hvis du ikke føler ubehag.

Men hadde jeg spurt legen min eller jordmor hadde de nok kanskje ment jeg burde la være. Men jeg tenkte at det gikk greit så lenge jeg ikke var lengre på vei, og var i god form. Tror ikke det er noe mer skadelig om man får litt maling på huden, det har jeg fått mye av i sommer. Og maler du ute, så har du i hvertfall mer enn nok frisk luft. Tror du kan ta det helt med ro jeg :)

Skrevet

enig med gurine her...

Jeg har også malt. stort sett bare med vannbasert maling, men uansett malt.

Hadde også hørt at man ikke skulle male og holdt meg borte fra dette en laaaaang stund, men må jo få barnerom m.m. i orden også;)

Vurderte lenge for og i mot. leste mye og diskuterte dette med forskjellige. bla på bim treff. JM sa at dette ikke var bra, fastlege mente det var helt greit.

Jentene i bim gruppa var stort sett enige i at det er ok å male så lenge du ikke føler skyld for dette selv. Mange har malt og dette går jo bra:) viktigst er følelsen du har etterpå.

Skrevet

du har jo stått utendørs, så bedre lufting kan du vel ikke få?

tror ikke jeg har bekymret meg. har faktisk lyst å gå ut og male selv. (synes det går litt tregt her he he)

Skrevet

Jeg malte tre rom mens jeg gikk gravid (dvs, vannet gikk da jeg holdt på med det siste). Og det var ikke noe galt med frøkna da hun kom ut av magen, bortsett fra at hun var litt liten, men det tror jeg ikke jeg kan gi malinga skylda for :-)

Som sagt gikk vannet da jeg drev med det siste rommet, og ei venninne mente at det var malinga som kunne ha satt i gang fødselen. Jeg spurte jordmor om det, og hun sa at det ikke stemte.

Om du er engstelig kan du jo bruke hansker og evt maske (jeg gjorde det, men følte egentlig det var ganske bortkasta). Utendørs er det jo god utlufting, så akkurat maska er nok forresten ganske bortkasta.

Skrevet

tror ikke du trenger beskymre deg.. jeg jobber som maler lærling og jentene som jobber kan jobbe til og med 8 mnd så lenge de orker.. så tror du kan ta de med ro...

Skrevet

Som sagt mange delte meninger om dette...

Men jeg fikk streng beskjed av min lege om å holde meg unna all maling og ikke oppholde meg i nymalte rom. Jeg er nå 35 uker.

Så nå driver samboer og maler og pusser opp vår nye bolig... Og samboer er like striks som legen, jeg får ikke hjelpe til... Og jeg som klør i fingra etter å bidra!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...