Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei . jeg har lest og hørt mye rart om denne vaksinen...mye dårlig faktisk.....Min søster var frisk og et veldig oppvakt barn men etter 1 sprøyten fikk hun høy feber og oppkast . så fulgte noen uker med masse sutring og grining. sov lite og feberen kom tilbake... dette skjedde også etter neste havnet hun på sykehus og fikk feber kramper og ble sløv i blikket. deretter fulgte en tid hvor hun nesten bare lå stille.og det var vanskelig å få kontakt med henne... hun har i dag en liten hjerneskade som tilsier at hun har nedsatt reaksjonsevne og motorikk... dette har hun fått oppreisning for da de konkluderte med at det var bivirkninger etter reaksjonene på trippelvaksinen... har også en venninne som har fått et barn som komuniserer dårlig i dag pga samme reaksjoner på denne vaksinen. de ligger i søksmål pga dette.... min 1 fikk ingen problemer men jeg hører liksom stadig om fler som helst ikke ønsker denne vaksinen da de mener det er risiko ved denne,,,nå skal j ha nr 2 og jeg må si jeg lurer litt selv. hvor viktig er denne vaksinen egentlig.... er den mot sykdommer ol som er utryddet eller som de er redde for skal komme tilbake eller hva.... noen med dårlige erfaringer på barna deres her inne?... takk for at du tar deg tid til å lese og svare på dette. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med trippelvaksine, mener du da den mot difteri, polio og kikhoste, eller MMR-vaksinen som er mot meslinger, kusma og røde hunder?

Hvis du mener MMR, mener jeg personlig at den ikke er livsviktig når ungen er 15 mnd. Ingen av mine tre har fått den da, men alle har fått eller skal få den. Bl.a røde hunder gir alltid funksjonhemninger hos fosteret hvis du blir smittet når du er gravid, og alle disse barnesykdommene kan gi ettersykdommer som gir hjerneskade. Derfor er det av det gode at vi får utryddet dem, men jeg synes det er tidlig å få denne sprøyten når de er bare 15 mnd, så jeg har utsatt den litt og latt de få den når de er større.

Den andre vaksinen har ungene fått når de skal etter programmet, polio er utryddet i Norge, men ikke i resten av verden, og det er en skummel sykdom. Det er så vidt jeg har forstått også en virussykdom, så hvis du først blir smittet er det ingenting å gjøre.. Kikhoste har vi i Norge i dag, og det er en livstruende sykdom hvis spedbarn får den, eldre barn "bare" hoster til de kaster opp i ukesvis uten vaksine. Med vaksine får de en mye mildere variant.

Det er utallige meninger om vaksinasjonsprogrammet der ute, jeg kan bare gi deg min. Det vil alltid være noen bivirkninger på massevaksinasjon, men det blir gjort for å holde populasjonen så frisk som mulig. Alternativet, at barn skal dø av disse sykdommene er værre, og dette er veid nøye opp mot hverandre av de som har mye bedre greie på det enn oss. Jeg velger å lytte til dem.

Skrevet

hei. tror jeg mener den første du nevner i svaret ditt.... :) den de får når de er ganske små... takk for svar:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...