Gå til innhold

når drar man til jm/lege vær uke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei . jeg var i uke 34 og skal ikke før i uke 37/38 ... syns det var lagt tid imellom jeg ..eller?? kanskje det er fra uke 38 man drar vær uke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke før man er på overtid tror jeg...

Jeg hadde time hos lege i uke 36, skal igjen uke 38 og jm har satt opp time en dag etter termin (den håper jeg jeg slipper ;-)

Skrevet

lykke til ;)

Skrevet

Jeg har gått hver uke siden uke 35...

Skrevet

Jeg har gått til kontroll hver 14 dag siden uke 30, og fra uke 36 skal jeg gå til kontroll 1 gang i uka.

Skrevet

noe spessielle grunner til det ? tror jeg må ta meg en tur til legen å få skjekka blodtrykke iallefall ...

Skrevet

Mener det ikke er før uke 37-40... ihvertfall ikke om denne oppfølgnings planen følges. Mange går nok en del oftere enn før. Jeg var i uke 32+4, så i uke 37. Skal ikke på kontroll igjen før uke 39 og deretter uke 40..

Om det er noe du lurer på eller selv synes burde sjekkes syns jeg du skal ringe til legen/jordmoren og be om en sjekk:-)

Skrevet

Jeg fikk beskjed av legen min at jeg skulle gå 1 gang i måneden frem til uke 32.. Så hver 14. dag frem til uke 36, så hver uke frem til termin... Tydeligvis store forskjeller på hvordan legene/jordmødrene gjør dette...

Jeg er 30+4 i dag, og skal begynne med kontroller da hver 14. dag fra neste kontroll... (uke 32)

Skrevet

Nei, ingen spesielle grunner til det. Jeg går til en privat fødselslege, og det er standard opplegg hos han. Gikk til samme legen da jeg fikk dattern min for 9 år siden, og da var det akkurat det samme.

Skrevet

Ulikt opplegg ja, det kan jeg skrive under på..Er selv høyrisiko og i uke 36 nå, var inne i går og skal igjen om to uker, så får visst ikke en gang i uka her nei..går på sykehuset også både til gyn og jordmor..og indremedisiner pga sv.dia.. hehe.. jaja, tar det en får:o)

Skrevet

Oi,så ofte noen går...

Jeg var i uke 31 så ikke før uke 36 igjen.

Skal i dag som er uke 38 og har en time til i uke 40.

Hver uke er vel litt mye?

Kanskje når man er over termin?!

Har altså time hver 2. uke fra uke 36.

Skrevet

Jeg har vært annenhver uke siden uke32, og tror jeg skal hver uke fra uke 38...?

Jeg er glad at det er såpass, mye som skjer på slutten da. Men jeg tror i de statlige brosjyrene står det at det er standard med mye sjeldnere.

Skrevet

Her er anbefalingene fra Sosial- og helsedirektoratet. SOm du ser vil det være stort rom for individuell tilrettelegging. Hvis du er nervøs har du lov til å ta en ekstra tur:-) Hele "Retningslinjer for svangerskapsomsorgen" kan du finne her: http://www.shdir.no/vp/multimedia/archive/00002/IS-1179_2674a.pdf (nb, leger og jormødre er målgruppen, så den er ikke veldig lett skrevet alltid.)

"Første trimester

I Norge har vi tradisjon for å anbefale at kvinner skal gå til første kontroll så snart som mulig, det vil si i første trimester. Hensikten er å komme i gang så tidlig som mulig med antatt nyttige tiltak som å endre levevaner, slutte med eventuelle skadelige medikamenter, informere, intervenere dersom arbeidet medfører risiko for fosterskade

osv. Forslaget om tidlig første kontroll opprettholdes. Dersom det skal gjøres tidlig ultralyd, vil det være aktuelt med to kontroller i første trimester.

Annet trimester

Når alt er i orden ved første kontroll, har vi vanskelig for å se medisinske grunner til ytterligere rutinekontroller før anslagsvis rundt uke 24-25 bortsett fra rutineultralyd i cirka

18. svangerskapsuke. Noen annen form for kontroll enn ultralyd, som undersøkelse av blodtrykk, urin eller SF-måling, mener vi er unødvendig på dette tidspunkt. Samme

resonnement er fulgt i de svenske retningslinjene (38). Kontrollene i svangerskapsuke 24 og 28 er tradisjonelle svangerskapskontroller med vanlig innhold.

Tredje trimester

Vi foreslår kontroller hver 14. dag siste måned (svangerskapsuke 36, 38 og 40). Dette er litt flere enn WHOs anbefalinger. Årsaken er at preeklampsi forekommer hyppigere på slutten av svangerskapet, og at det ville bryte for mye med norsk tradisjon med ukentlige

kontroller å følge WHOs opplegg. Kontrollen i svangerskapsuke 36 er også motivert i

relasjon til seleksjon av gravide til fødested, og for å avklare fosterleie før termin.

Anbefaling

For friske kvinner med normale svangerskap kan antall svangerskapskontroller trygt reduseres i forhold til dagens praksis. [A] Vi anbefaler et basisprogram med åtte kontroller til og med svangerskapsuke 40, en

ultralyd i svangerskapsuke 17-19 er inkludert. Vi forutsetter videre kontroll i svangerskapsuke 41, og deretter følges rutinene for overtid. "

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...