Vintersol Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Synes det er så mange innlegg om tidlige UL her. Får nesten følelsen av at alle tar flere enn den vanlige ULen i uke 17-19. Selv hadde jeg tenkt å vente til denne ene. Men håper selvsagt å få høre hjertelyd på JM-kontroll i uke 13. Forstår at det kan være behov for flere ULer av ymse medisinske årsaker. Ellers må man vel betale selv??
LilleSolaMi<3 Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 tror nok mange tar tidlig ul for å se så alt er okei,kan være pga blødning,osv. hvis man ikke blir henvist av lege til tidlig ul,.så må man betale selv! mange grunner til tidlig ul=) jeg tok pga brun utflod og liten blødning!
Opsideisi <3 Superfødeklar! Skrevet 30. juli 2008 #3 Skrevet 30. juli 2008 Virker som det blir mer og mer vanlig å kontakte fastlegen for å få en tidligere UL. Mange gjør dette for å roe ned angst. Har man en grei og forståelsesfull lege sender han/hun en anbefaling til gynekologisk klinikk om tidlig UL. Det er viktig at man kjenner etter sine egne behov og stiller krav til oppfølging fra legen. Spesielt hvis man har mistet flere ganger og sliter med uro i forhold til svangerskapet. Jeg har mistet to ganger tidligere, og vil be om en tidlig UL, slik at jeg kan komme over uroen min for at babyen min ikke lever denne gangen heller.
Vintersol Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. juli 2008 Forstår veldig godt at man ønsker å sjekke altså. Alt fra medisinske grunner til at man 'bare' vil forsikre seg om at alt står bra til. Kunne godt tenkt meg det selv, jeg, bare for å vite litt mer sikkert. Lurte bare på hvor vanlig det er...
Fire småtroll Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 Hvis du bestiller time hos en privatklinikk må du betale selv, men bestiller du time hos en vanlig gynekolog koster det ingeting. Trenger ikke henvisning for det... I mine to første svangerskap hadde jeg bare den ene UL-kontollen i uke 18-19. I mitt tredje betalte jeg for en i uke 14, jeg bare MÅTTE vite om alt var ok der inne, så for meg hjertefeil og alt mulig rart. Hadde i tillegg en størrelsesestimering i uke 29 og uke 36 pga høye sf-mål. Nå i mitt fjerde betilte jeg time hos gynekolog, for jeg ante ikke hvor langt jeg var på vei. Han tok UL og måte fosteret, så jeg fikk vite at jeg var nesten 9 uker på vei. Neste blir den ordinære, også regner jeg nesten med at det blir en på slutten fordi jeg får så store barn. Blir nok en størrelsesestimering i uke 36 eller noe. Men du har helt rett, det har blitt veldig vanlig å ta en UL i uke 12-14, og betale for det selv. Jeg skjønner det veldig godt, tenk om det viser seg at ungen har en feil som er uforenelig med liv, så det blir en senabort. Da er det fryktelig seint å få vite det i uke 19, er faktisk halvgått svangerskap det.... Er det noe så galt vil jeg helst vite det før jeg kjenner første sparket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå