Gå til innhold

Gi flaske vin etter begravelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp funnet ut at pappaen til naboen min døde (mens vi var på ferien). Vi er gode naboer,,, men ikke bestevenner, hun er en del år eldre en meg...

De holdte begravelsen idag, og så skal de hjem til henne. Er det greit å gi henne og manne et flaske vin i kveld- jeg har ikke sendt blomster eller noe til begravelsen.

Grunnen jeg spørr er at jeg er veldig lite kjent med norsk skikk og bruk når det gjelder begravelser...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke gitt vin, nei - da får jeg litt sånn følelsen av "her, så kan du drukne sorgene dine"... Ville i så fall heller tatt med blomster/plante...

Skrevet

Hva ler du av?

Jeg hadde heller gått bort med blomster eller et fint kort der du skriver at du tenker på dem etc.

Skrevet

Hadde kjøpt en blomst til henne jeg :o) ikke vin.......

Skrevet

Silvia, for det første som slo meg var at dette var tull og tøys fra noen som kjeder seg inne idag for det ville være så uhørt å ta med en vinflaske.

Derfor ler jeg.

Om du har lyst å vri det til at det er fordi jeg ikke har respekt for de døde eller noe slikt så be my guest.

Her i gata går vi sammen om å kjøpe bårekrans naboene. Tar seg litt bedre ut enn en 3 liter med Jack Daniels liksom.

Skrevet

Det var ikke meningen å folk til å le... dette er seriøst.

Som sagt, jeg er ikke herfra, derfor jeg spør...

Grunnen jeg lurte på vin er fordi da jeg gikk på kurs her (i norge), da samlet vi penger og kjøpt vin til en som mistet mamman sin.. så trodde at dette var ikke uvanlig.

Jeg har ikke bilen idag, og det er ikke sikket jeg får mlighet til å gå ut for å kjøpe blomster. Blir det for seint hvis jeg gjør det imorgen? eller må det være på dagen?

Skrevet

Åja... da har du litt anerledes humor enn meg. Uansett om dette var noen som tullet, eller ikke.

Skrevet

Det må ikke være på dagen, nei. Vi kjøpte til ei venninne som mistet moren, og hun fikk det vel ei uke etter begravelsen (førse gang vi var sammen etter begravelsen som fant sted i en annen by).

Skrevet

Jeg tror jeg faktisk ville ventet til dagen etterpå jeg da, en har som regel nok med seg og sine dagen for begravelsen.

Skrevet

Det er ikke for seint å gjøre det i morgen.

Skjønner godt at du lurer jeg. Det er forskjellige skikker når det gjelder alkohol og dødsfall, etter hvor man bor. Varierer faktisk innenfor landegrensa også.

Jeg hadde syntes at det hadde vært rart å fått ei flaske vin, mens jeg var i sorg.

Kanskje kan det bli for mye blomster også. Du kan kanskje bake noe? Eller spørre om det er noe praktisk du kan gjøre for dem? Feks. ta med barna ut etc, hvis de har noen? Uansett er det fint å vise at man bryr seg, når noen dør.

Skrevet

Jeg synes ikke vin er så dumt å gi, om det er til et menneske du vet drikker vin. Å få tonnevis med blomster føles faktisk helt grusomt for noen mennesker......

Alle er ikke like og jeg husker at jeg til slutt begynte å gråte da vi fikk den 30. blomsterbuketten på døra etter at jeg mistet søsteren min.....

Å få en bok eller en flaske vin var faktisk mye bedre i vårt tilfelle.

Har også et vennepar som mistet sønnen sin og de ga bort alle blomstene de fikk, for de orket ikke at hele huset skulle lukte som en blomsterbutikk......så her reagerer faktisk vi mennesker forskjellig.

Noe blomster er fint, men ikke om alle gir det....er min erfaring.

Skrevet

Hmmmm.... okay... da tror jeg at det blir blomster imorgen...

(selv om jeg vet at hun liker vin, hun er godt voksen, i 60 årene...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...