Lurvehette Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Hvor mange her må ta desse prøvene gjennom svangerskapet, uke 32 og 36? Vet noen om tilfeller der morens blod er "farlig" for fosteret? Må selv ta desse blodprøvene, men det har gått bra til nå. Må ta min siste prøve denne uken...
Lillepusen-78 Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 Jeg er rhesus negativ og må ta disse kontrollprøvene. Skal ta den siste 12.08. Har ikke hatt antistoff hittil, så håper det går bra. Jeg kjenner ingen som har hatt antistoff heller.... :-)
kriztie Skrevet 30. juli 2008 #3 Skrevet 30. juli 2008 Jeg tar også disse prøvene. Første var fin, å nå venter jeg svar på den siste. Legene er så flinke idag med rh-neg så jeg beskymrer meg ikke:o)
Jippi-77 Skrevet 30. juli 2008 #4 Skrevet 30. juli 2008 Hei. Jeg er også rhesus-negativ og må ta de samme blodprøvene som deg. Her er litt info, som jeg har fått: Dersom barnefaren er rhesus-positiv kan barnet også bli rhesus-positivt, dersom det arver hans blodtype. Under svangerskapet og fødselen kan barnets blodlegemer komme over i mors blod og der danne antistoffer. Vi vil i så fall ikke merke dette og under første svangerskap vil det heller ikke kunne medføre noen fare for barnet. Ved et eventuelt senere svangerskap vil mor kunne danne antistoffer dersom fosteret er rhesus-positivt. I dette andre svangerskapet vil det kunne skade fosteret, fordi antistoffene nå kan passere fra mor til barn. Hvis vi føder et rhesus-positivt barn skal vi "vaksineres" innen 72 timer etter fødselen, slik at vi ikke danner antistoffer mot barnets blodlegemer. Vi vil da i neste svangerskap være som en førstegangs fødende. Siden oppfølgongen rundt dette er så god er det visst svært sjelden at barn i Norge blir syke på grunn av at mor er rhesus-negativ. Jeg synes det er betryggende å vite, så jeg er ikke bekymret for dette.
sonnenschein Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 Rh negativ her også. Min førstefødte var også negativ, slik at det nå egentlig ikke er "fare" for andremann. Som sagt før her, er dette ikke noe å bekymre seg for. De er så flinke og det blir jo fulgt nøye med.
Lurvehette Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 30. juli 2008 Begge mine har pappas blod, og jeg har fått sprøyte etter fødslene. Men etter SA i fjor fikk jeg ikke noen sprøyte? Er ikke det vanlig? Noen som vet?
Jippi-77 Skrevet 30. juli 2008 #7 Skrevet 30. juli 2008 Hei "Lille nr 3 i magen". Jeg vet egentlig ikke, men jeg slo opp i Kunnskapsforlagets store medisinske leksikon. Der står det følgende: " I praksis gjennomføres dette forebyggende tiltaket (sprøyta) ved at alle rhesus-negative, tidligere ikke-immuniserte kvinner som føder rhesus-positive barn, gis antistoff 72 timer etter fødselen. Rhesus-negative kvinner behandles slik også etter abort."
sonnenschein Skrevet 30. juli 2008 #8 Skrevet 30. juli 2008 Jippi-77 , dette har jeg også hørt før...Egentlig skal man få antistoff etter en abort... Lille nr.3 i magen: Tok de blodprøver av deg etter SA?
Lurvehette Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. juli 2008 Nei de tok ingen blodprøve av meg etter SA. Jeg var til og med på sykehuset, og fikk se at barnet låg dødt inne i magen min... Men alle prøver frem til nå har jo vært OK, så. Men dette er en påminnelse til alle som har rhesus minus blod, at de må være obs på at de får sprøyten, også etter aborter de vet de har gjennomgått. Jeg ante det ikke før nå. Lykke til alle sammen:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå