Lurvehette Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Hvor mange her må ta desse prøvene gjennom svangerskapet, uke 32 og 36? Vet noen om tilfeller der morens blod er "farlig" for fosteret? Må selv ta desse blodprøvene, men det har gått bra til nå. Må ta min siste prøve denne uken...
<3guttenesine<3 Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 Dersom mor har blodtype negativ, må man ta kontrollprøver mot slutten av svangerskapet. Er dcet det du mente?
mamza Skrevet 30. juli 2008 #3 Skrevet 30. juli 2008 jeg er også resus minus og skal ta siste prøve på fredag. de sa på legekonoret at det er veldig sjelden i våre dager at det er noe farlig for baby. men har du født før eller har sene spontanaborter/provoserte aborter skal du ta sprøyte med antistoffer. jeg fødte for snart 3 år siden men siden barnet også var resus minus slapp jeg og ta sprøyta. Jeg måtte forøvrig ta ta den etter jeg var gravid utenfor livmoren. man blir så godt fulgt opp i dag at det ikke er noe og bekymre seg over. Før i tiden var det værre.., da kunne barna dø eller de byttet blodet på babyen etter fødsel hvis mor hadde dannet antistoffer mot babyens blod. lykketil med resten av svangerskap og fødsel.... jeg gruer meg men gleder meg til det er over og babyen er i armene mine..
Fire småtroll Skrevet 30. juli 2008 #4 Skrevet 30. juli 2008 Jeg er også rhesus minus, mens mannen er pluss, så jeg må ta disse blodprøvene jeg også, har gjort det i alle svangerskapene... De sjekker om du danner antistoffer mot rhesus pluss blod, hvis ungen da er pluss, og får disse antistoffene over i seg kan det være farlig. Eller det vil si, direkte farlig er det jo ikke lenger, siden det blir sjekket opp så nøye. Om du danner antistoffer tas det nye blodprøver OFTE siste del av svangerskapet, og før antallet antistoffer når farlige høyder henter de ungen ut. Men siden alle vi rhesus minus damer får en sprøyte i låret etter hver fødsel, er det lite sannsynlig at vi danner antistoffer, de sjekker det for sikkerhets skyld.
Mamma mjaua Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 jeg er rhesus minus. har også tatt blodprøve i uke 32 og uke 36. ikke noe farlig. hvis du danner antistoffer får du bare en sprøyte etter fødsel slik at ikke blodet ditt skal angripe fosteret ved en eventuelt ny graviditet:)
Fire småtroll Skrevet 30. juli 2008 #6 Skrevet 30. juli 2008 Egentlig burde alle med rhesus minus google det opp og lese litt ordentlig om det, de som har skrevet om det på f.eks lommelegen og lignende steder er bedre på å formulere seg en det vi er og det er litt mer innviklet enn mange tror.... Grunnen til at man får sprøyta etter fødselen er at det er nettopp under fødselen det er størst sjanse for at mors og barnets blod blandes, og gjør det det vil det bli dannet antistoffer i neste svangerskap uten denne sprøyten. Blir det dannet du antistoffer i dette svangerskapet er det farlig i dette svangerskapet (ikke i det neste), og du vil få ekstra oppfølging. Og danner du antistoffer i dette svangerskapet vil du ofte bli frarådet å få flere barn, for da vil det helts sikkert bli dannet antsistoffer også i neste svangerskap, og da i større mengde. Legen min fortalte denne historien om en tidligere pasient. Det var ei som ble gravid, men aborterte da hun var på ferie, fikk derfor ikke sprøyten etterpå. Neste svangerskap dannet hun antistoffer, hun tok blodprøver hver uke, men antallet antistoffer holdt seg såpass lavt at hun gikk helt til termin. Hun ble frarådet å få flere barn, men valgte likevel å bli gravid igjen. Denne gangen dannet hun antistoffer omtrent fra dag en, og mengden antistoffer ble faretruende høyt. Ungen ble hentet ut med keisernitt nesten 2 mnd før termin. Pga antistoffene hadde ungen veldig høy blodprosent og måtte til behandling på nyfødtintensiven. De byttet ut store deler av ungens blod... Dette skjedde for et par år siden.
Mamma mjaua Skrevet 30. juli 2008 #7 Skrevet 30. juli 2008 så skummelt. når jeg skal finne meg en mann skal jeg først spørre han om hvilken blodtype han har:P hihi. neida, men er det sant? jm sa til meg at det ikke var farlig. dumt å lyve om noe slikt da..
Fire småtroll Skrevet 30. juli 2008 #8 Skrevet 30. juli 2008 Det er ikke farlig heller, nettopp fordi vi får så god oppfølging, de sjekker for antistoffer flere ganger i svangerskapet og etter fødselen får vi den sprøyten som hindrer oss i å danne antistoffer ved neste svangerskap. Og skulle det bli antistoffer, passer de ekstra godt på, og blir det for høyt må de i værste fall bytte blod på ungen etter fødselen, men det er uhyre sjeldent i våre dager. Så vi trenge ikke være negstelig, de er flinke til å passe på oss og er veldig oppmerksomme på dette problemet. Vi får bare være glad vi lever i 2008 og ikke i 1908 ;-)
Lurvehette Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 30. juli 2008 Skulle alle som har abortert med rhesus minus egentlig fått denne sprøyten, som vi får etter fødsel? Jeg har fått sprøyten etter begge fødslene, men fikk ingen etter at jeg hadde SA i fjor....
Fire småtroll Skrevet 30. juli 2008 #10 Skrevet 30. juli 2008 Ja, man skal ha denne sprøyten etter alle typer abort også. Men vet ikke hvor lett det egentlig er å følge opp, av og til mister en jo kanskje i uke 4-5, ser på det som en kraftig mens og vet ikke at man har mistet engang... Det er en av grunnene til alle disse blodprøvene under svangerskapet, for å oppdage evt antistoffer etter en abort vi ikke visste om.
Gjest leelu25- GRAVID nr. 2 i mars09 Skrevet 30. juli 2008 #11 Skrevet 30. juli 2008 ALLE som er resus minus får ikke denne sprøyten etter fødsel. Dersom barnet du føder også er resus minus får du den ikke. Jeg er resus minus, gubben resus pluss, og guttungen resus minus. ERGO ingen sprøyte nødvendig etter min fødsel. Er barnet resus pluss får du den slik at blodet ditt ikke skal lage antistoffer mot et evnt. nytt foster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå