Gå til innhold

inspirert av annen tråd: hvilke bivirkninger har epidural?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den kan gi moren hodepine etterpå. Det er det eneste jeg vet.

Skrevet

Det eneste jeg vet om er at du kan få spinalhodepine, noe jeg fikk. Da er det kommet et liten luftlomme i ryggen der de satte sprøyte og det "dryppes" hver gang man står oppreist, noe som gir hodepine. Det jeg måtte da var å ta blod fra armen eller noe (husker så dårlig) og sprøyte inn i i den luftlomma for å tette den. Gjorde det dagen jeg skulle hjem. Det stopper da momentant. Var visst ikke noe farlig da. Va ikke godt å ha hodepine, men kjente ingen verdens ting da de skulle ordne på det.

MEN det er ikke vanlig da med sånn spinalhodepine.. er vel bare noe som "kan" skje. Har ikke hørt om noen sånne vanlige bivirkninger..

Skrevet

Det jeg har hørt, lest og blitt fortalt er dette:

migrene eller kraftig hodepine etter fødsel, som kan vare i mange dager

ingen følelse i underlivet under fødsel

større sjanse for å revne fordi man ikke kjenner så godt når man skal presse og hvor mye man skal presse

at riene blir dårlige, man må få ristimulerende drypp, og det ender oftere enn ellers i vakuumfødsel, som også øker sjansen for å revne

ei jeg kjenner sovnet under fødselen, og det har jeg i hvert fall ikke lyst til. Men vet ikke hvor vanlig det er...

Vil påpeke at jeg ikke er motstander av epidural, og mener at folk må få velge selv. Føler meg ikke som noe overmenneske som velger å føde uten smertestillende.

Skrevet

Bruk av epidural øker forekomsten av tang og vakuumforløsning og ks!

Skrevet

Her har jeg usedvanlig mye erfaring, så dette må jeg svare på. 1-2 % av satte epiduraler gir spinalhodepine. Vanligvis går det over etter 1-2 uker av seg selv, eller etter satt bloodpatch (som beskrevet ovenfor).

Mindre kjent er imidlertid de få som aldri blir kvitt hode/nakkesmerter, av ukjent grunn. Dette er ett kjent, men meget sjeldent fenomen.

Det skjedde imidlertid med meg. Jeg ble veldig syk, lå bla 2 mnd på sykehus. Jeg var lenge ute av stand til å ta vare på meg selv. Nå er det 2 år siden fødsel, jeg er på vei til å bli 80% uføre, og har hodepine og nakkesmerter hver dag... Jeg er blitt tilkjent pasientskadeerstatning, beløp ikke tilmålt ennå...

Derfor ville jeg aldri tatt epidural om jeg ikke måtte (jeg "måtte")... I allefall ikke om man er kvinne (!), tynn, og har/hatt migrene... Selv om smertene skulle være av den forbigående sorten er det kjedelig å bli sengeliggende den første uka i babyens liv!

Skrevet

jeg hadde epidural sist. hadde vondt i hodet noen dager, samt øm på innstikksstedet i noen måneder.

men under fødselen hadde jeg god føling, kjente smerte, var oppe å gikk litt, samt fikk god press i riene, og hadde følelse med fødslen selv.

kjente også at jordmor sydde etterpå.

jeg hadde veldig vondt, men epiduralen tok liksom bare toppene, tok langtifra bort all smerten. hadde nok aldri klart å sovne nei He he.

men det finnes vel sikkert regulering på hvor mye man kan få da?

HI

Skrevet

Ja, det er jo en kunst å gi riktig dose, har jeg forstått, så dette er sikkert veldig varierende. Du fikk tydeligvis perfekt dose, for det er jo det som er poenget. Man skal jo ikke miste følelsen i kroppen, og man skal kunne jobbe aktivt med kroppen selv om man får smertestillende. Det er jo mange som har kjempefine opplevelser med epidural, heldigvis :)

Skrevet

Ikke det at det har noe med innlegget ditt forøvrig, HI, men jeg måtte bare si at det du beskriver er helt identisk med den opplevelsen jeg hadde.

Kunne skrevet det samme selv, ord for ord :-)

Jeg fikk beskjed om at epidural ikke funker på alle, at det har mye med mengden og tidspunktet det blir satt å gjøre. Reagerer derfor litt når noen beskriver epidural som en hvilken som helst smertestillende som hvem som helst kan få. Det er jo litt misvisende.

På meg funket det perfekt, men jeg har også hørt om episoder som beskrevet over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...