Gå til innhold

Erfaringer fra ett år som mamma...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppas 1-årsdag nermer seg med stormskritt, og noen erfaringer har jeg gjort:) Som for eksempel:

-Hun tåler mer enn man skulle tro (utrooolig mange blåmerker etter at hun begynte å klatre - FØR hun begynte å krype)

-Man trenger ikke alt man ser på butikken...

-Ikke alle babyer tar smokk

-MME er fint når amminga ikke funker og babyen ikke vil ta puppen

-Pappan klarer alt med ungen utrolig greit, men er glemsom på alt som har med solkrem å gjøre...

-Å ta fly med baby vil ikke automatisk si at du får komme først ombord, bortsett fra det er det stort sett OK å reise med baby.

-Jeg trodde aldri jeg skulle bli så emosjonell pga et barn

-Eller at jeg skulle se min egen far så ekstremt tussete (og han er jo en barnevennlig fyr fra før)

-Jeg trodde aldri jeg skulle elske så betingelsesløst.

-Og - dette vil jeg gjerne oppleve igjen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og her er min erfaring:

-Det går bra å la de skrike litt uten å ta de opp med en gang.

-Man er ikke ferdig utlært som mor selv om man har et barn i fra før.

-Å ha to barn er som å ha ti.

-Men man får jo så mye latter tilbake også.

-Man trenger ikke alt man ser i butikken.

-Man finner ut nye sider ved seg selv man ikke visste om.

-Får mer tålmodighet.

-Man blir som sin egen mor enten man vil eller ikke.

Skrevet

Mine erfaringer (en på 4 og en på 2 år):

- En er ingen, to er ti. Det merker vi veldig godt når en av dem f.eks. overnatter hos mormor og morfar (:

- Å diskutere med en 4-åring er en prøvelse. Ikke forsøk det!

- Barnelatter er den vakreste musikk.

- Man blir kjent med seg selv på nytt.

- Å ha to tette er veldig lurt og utrolig dumt.

- Svaret på den perfekte barneoppdragelse finnes ikke.

- Barn er igler, men gir så mye igjen at det er helt ok (:

Skrevet

Og mine erfaringer:

-Bestemødre er gull verdt, men alle råd de kommer med om amming og skriking bør tas med en stor klype salt

-Det er ingen vits i å stresse med krabbing og gåing, det kommer tidsnok uansett, og de som er tidligst ute detter og slår seg ofte mest (erfaringer fra barselgruppa).

-bæresjal er himmmelsk de første månedene.

-smokk er ikke nødvendig for alle babyer

-det er ingen krise hvis de ikke tar flaske så lenge amminga går bra (gud som jeg stresset med det de første månedene - nå vet jeg ikke hvorfor!).

-en ny baby gir mange utfordringer for ethvert forhold, men den gir tusen ganger så mye latter og glede.

-dette har vært det beste året av mitt liv!

Skrevet

Kjenner meg igjen i det meste som er skrevet til nå, og kan tilføye;

- Før barnet blir 2+ år, er det mor og far som har mest glede av leketøyshopping :o) Trenger egentlig ikek mer enn 3-5 ting.

- Store folkemengder med vogn (når man er høflig) er mareritt

- Små barn = store gleder, spes for mor og far :o)

Skrevet

å, så gøy å lese da jenter!!!

hihi..

minien her nærmer seg 2 snart, så kan godt slenge med noe jeg å.. :P

- amming er oppskrytt - ungen tar ikke skade av mme..

- noen barn MÅ bare sove i mørket, å noen foreldre MÅ bare gi opp å få de å sove i lys...

- babygrøt ER et fullverdig måltid...

- ditt eget barn er ikke som alle andre barn, og jo tidligere man finner det ut jo bedre..

- merkelige hodeformer betyr ikke krise...

- et barn er ikke en levende nålepute for barneleger...

- man kan fortsette med "husk å sove når barnet sover" så lenge barnet sover på dagen...

- morgenkvalme og spinnvill guttunge kl 7 om morgenen er ikke noe bra kombinasjon...

- leker trenger ikke ryddes på plass hver kveld. de ligger fint der til morgenen etter...

- man lærer seg etterhvert å si "det er ikke vondt å føde"

- det får man til å kutte pillene, å lage en til...

- man klarer seg godt med 3 maskiner klesvask i uka, trenger ikke være 3 om dagen...

- tankene er ikke helt der man hadde trodd de skulle være før...

- det finnes folk som klarer å ta seg av barnet ditt like godt som du selv. så aldri undervurder tanter, onkler å besteforeldre.

- å si nei til en 1 åring, det virker ikke alltid..

- man lærer seg å le lydløst nedi gensern, når man har kjeftet på småtten, eller prøver å være streng...

- man trenger da vel ikke duker på bordene?

Skrevet

Får vel slenge meg med litt av mine 10års erfaringer...

-Kjærligheten til barna er grenseløs, men på tross av det trenger jeg alikevel alenetid og egentid ( dyrke mitt ego av og til ol.)

-Amming er hard jobbing,l til tider helt forjævlig vondt, men herregud så herlig det er når man endelig lykkes også. Så jeg synes det var verdt slitet og all smerten.

-Unger kan være noen skikkelig troll til tider. "Trassalderen" går fra 1-10år i hvertfall! ;-)))

-Unger kan også være helt herlige og skjønne.

-Søskenkjærlighet er alt fra suss og klem til vill slossing om "reviret" og eiendeler.

-Ikke alle unger er en fryd å stelle, du har typen som ligger som et slakt, typen som hjelper til, og sist typen aller helst vrir seg som en orm selv om dritten ligger lant opp på ryggtavla.....super festlig!

- Flekkene etter middagsglass går ALDRI vekk....virker det som i hvertfall.

-10åringer kan være alt fra fornuftige, dyktige "minivoksne", til forvokste spedbarn som væler for raser for å få vilja si..hehe

-En dag/kveld for seg selv er luksus som man alltid i ettertid angrer på at man ikke gjorde mer utav! Det er bare det at når man endelig har fri så er man så sliten at man ikke helt greier å hoste opp de gode ideene og energi til å gjennomføre det der og da..

-Far greier alt untatt bære fram, føde og amme....samt finne klær som er i sett/ passer sammen uten at det er lagt sammen i POSER sett for sett ;-)) Pluss vaske ulltøy og silke!!!

Nakne unger kan finne på å bæsje i lekekassa si.....og i blomstebedet!

Skrevet

Kom på flere ting, men nevner en...

- det er UTROLIG lett å oppdra andres unger!! ;)

Skrevet

trykte for fort der...

-Det er ingenting koseligere enn å våkne med et nurk i armkroken, eller av barnelatter i rommet ved siden av.

-Det beste i verden å høre er: mamma e gla i dæ!

-Ingenting er som å få en klem fra sine egne små...

-Og det verker i hjertet av stolthet og kjærlighet når jeg ser inn til dem før jeg legger meg når jeg ser de små sovende kroppene...

Skrevet

Morsom tråd. Signerer mye ovenfor. Vil legge til:

- det blir faktisk veldig gøy å ha et barn, selv om man ikke synes alt er helt fantastisk den første tida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...