ana baroma Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Snuppas 1-årsdag nermer seg med stormskritt, og noen erfaringer har jeg gjort:) Som for eksempel: -Hun tåler mer enn man skulle tro (utrooolig mange blåmerker etter at hun begynte å klatre - FØR hun begynte å krype) -Man trenger ikke alt man ser på butikken... -Ikke alle babyer tar smokk -MME er fint når amminga ikke funker og babyen ikke vil ta puppen -Pappan klarer alt med ungen utrolig greit, men er glemsom på alt som har med solkrem å gjøre... -Å ta fly med baby vil ikke automatisk si at du får komme først ombord, bortsett fra det er det stort sett OK å reise med baby. -Jeg trodde aldri jeg skulle bli så emosjonell pga et barn -Eller at jeg skulle se min egen far så ekstremt tussete (og han er jo en barnevennlig fyr fra før) -Jeg trodde aldri jeg skulle elske så betingelsesløst. -Og - dette vil jeg gjerne oppleve igjen!
**¤¤** Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 Og her er min erfaring: -Det går bra å la de skrike litt uten å ta de opp med en gang. -Man er ikke ferdig utlært som mor selv om man har et barn i fra før. -Å ha to barn er som å ha ti. -Men man får jo så mye latter tilbake også. -Man trenger ikke alt man ser i butikken. -Man finner ut nye sider ved seg selv man ikke visste om. -Får mer tålmodighet. -Man blir som sin egen mor enten man vil eller ikke.
MikroMidas Skrevet 30. juli 2008 #3 Skrevet 30. juli 2008 Mine erfaringer (en på 4 og en på 2 år): - En er ingen, to er ti. Det merker vi veldig godt når en av dem f.eks. overnatter hos mormor og morfar (: - Å diskutere med en 4-åring er en prøvelse. Ikke forsøk det! - Barnelatter er den vakreste musikk. - Man blir kjent med seg selv på nytt. - Å ha to tette er veldig lurt og utrolig dumt. - Svaret på den perfekte barneoppdragelse finnes ikke. - Barn er igler, men gir så mye igjen at det er helt ok (:
Yrha Skrevet 30. juli 2008 #4 Skrevet 30. juli 2008 Og mine erfaringer: -Bestemødre er gull verdt, men alle råd de kommer med om amming og skriking bør tas med en stor klype salt -Det er ingen vits i å stresse med krabbing og gåing, det kommer tidsnok uansett, og de som er tidligst ute detter og slår seg ofte mest (erfaringer fra barselgruppa). -bæresjal er himmmelsk de første månedene. -smokk er ikke nødvendig for alle babyer -det er ingen krise hvis de ikke tar flaske så lenge amminga går bra (gud som jeg stresset med det de første månedene - nå vet jeg ikke hvorfor!). -en ny baby gir mange utfordringer for ethvert forhold, men den gir tusen ganger så mye latter og glede. -dette har vært det beste året av mitt liv!
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 Kjenner meg igjen i det meste som er skrevet til nå, og kan tilføye; - Før barnet blir 2+ år, er det mor og far som har mest glede av leketøyshopping ) Trenger egentlig ikek mer enn 3-5 ting. - Store folkemengder med vogn (når man er høflig) er mareritt - Små barn = store gleder, spes for mor og far )
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 30. juli 2008 #6 Skrevet 30. juli 2008 å, så gøy å lese da jenter!!! hihi.. minien her nærmer seg 2 snart, så kan godt slenge med noe jeg å.. - amming er oppskrytt - ungen tar ikke skade av mme.. - noen barn MÅ bare sove i mørket, å noen foreldre MÅ bare gi opp å få de å sove i lys... - babygrøt ER et fullverdig måltid... - ditt eget barn er ikke som alle andre barn, og jo tidligere man finner det ut jo bedre.. - merkelige hodeformer betyr ikke krise... - et barn er ikke en levende nålepute for barneleger... - man kan fortsette med "husk å sove når barnet sover" så lenge barnet sover på dagen... - morgenkvalme og spinnvill guttunge kl 7 om morgenen er ikke noe bra kombinasjon... - leker trenger ikke ryddes på plass hver kveld. de ligger fint der til morgenen etter... - man lærer seg etterhvert å si "det er ikke vondt å føde" - det får man til å kutte pillene, å lage en til... - man klarer seg godt med 3 maskiner klesvask i uka, trenger ikke være 3 om dagen... - tankene er ikke helt der man hadde trodd de skulle være før... - det finnes folk som klarer å ta seg av barnet ditt like godt som du selv. så aldri undervurder tanter, onkler å besteforeldre. - å si nei til en 1 åring, det virker ikke alltid.. - man lærer seg å le lydløst nedi gensern, når man har kjeftet på småtten, eller prøver å være streng... - man trenger da vel ikke duker på bordene?
Gjest Skrevet 30. juli 2008 #7 Skrevet 30. juli 2008 Får vel slenge meg med litt av mine 10års erfaringer... -Kjærligheten til barna er grenseløs, men på tross av det trenger jeg alikevel alenetid og egentid ( dyrke mitt ego av og til ol.) -Amming er hard jobbing,l til tider helt forjævlig vondt, men herregud så herlig det er når man endelig lykkes også. Så jeg synes det var verdt slitet og all smerten. -Unger kan være noen skikkelig troll til tider. "Trassalderen" går fra 1-10år i hvertfall! ;-))) -Unger kan også være helt herlige og skjønne. -Søskenkjærlighet er alt fra suss og klem til vill slossing om "reviret" og eiendeler. -Ikke alle unger er en fryd å stelle, du har typen som ligger som et slakt, typen som hjelper til, og sist typen aller helst vrir seg som en orm selv om dritten ligger lant opp på ryggtavla.....super festlig! - Flekkene etter middagsglass går ALDRI vekk....virker det som i hvertfall. -10åringer kan være alt fra fornuftige, dyktige "minivoksne", til forvokste spedbarn som væler for raser for å få vilja si..hehe -En dag/kveld for seg selv er luksus som man alltid i ettertid angrer på at man ikke gjorde mer utav! Det er bare det at når man endelig har fri så er man så sliten at man ikke helt greier å hoste opp de gode ideene og energi til å gjennomføre det der og da.. -Far greier alt untatt bære fram, føde og amme....samt finne klær som er i sett/ passer sammen uten at det er lagt sammen i POSER sett for sett ;-)) Pluss vaske ulltøy og silke!!! Nakne unger kan finne på å bæsje i lekekassa si.....og i blomstebedet!
ana baroma Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. juli 2008 Kom på flere ting, men nevner en... - det er UTROLIG lett å oppdra andres unger!!
Gjest Skrevet 30. juli 2008 #9 Skrevet 30. juli 2008 trykte for fort der... -Det er ingenting koseligere enn å våkne med et nurk i armkroken, eller av barnelatter i rommet ved siden av. -Det beste i verden å høre er: mamma e gla i dæ! -Ingenting er som å få en klem fra sine egne små... -Og det verker i hjertet av stolthet og kjærlighet når jeg ser inn til dem før jeg legger meg når jeg ser de små sovende kroppene...
Gjest Skrevet 30. juli 2008 #10 Skrevet 30. juli 2008 Morsom tråd. Signerer mye ovenfor. Vil legge til: - det blir faktisk veldig gøy å ha et barn, selv om man ikke synes alt er helt fantastisk den første tida.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå