Maigutt07 + maijente10 Skrevet 29. juli 2008 #1 Skrevet 29. juli 2008 Sønnen min er 14 mnd og går kun noen få skritt mellom oss, han viser liten interesse for å lære seg å gå. Innimellom hvis vi prøver å gå med ham griner han også. Han går masse til møbler, veggen etc og det har han gjort lenge, men å prøve å gå selv vil han ikke... Han krabbet tidlig, 7 1/2 mnd gammel så trodde han skulle gå innen nå... Bør man ha på de sko, er det lettere for dem å lære å gå da?... Mamma og svigermor maser så om det, men jeg har jo lest at de skal gå mest mulig uten sko... Uff, bekymrer meg endel for at han ikke vil gå enda altså....
ifie Skrevet 29. juli 2008 #2 Skrevet 29. juli 2008 Ikke stress!! Ikke bruk sko! Ikke hør på mamma og svigermor! Han er absolutt ikke sent ute (gjennomsnittet er 15-18 mnd?). Gutten vår var ikke opptatt av å gå før helt plutselig! Helt "ut av det blå" begynte han å prøve seg litt rundt, og syns det var stas å få positiv respons, så han fortsatte Om man skal "mase" fram ungen, kan han kanskje få negative assosiasjoner til gåingen, og dermed ikke ønske å prøve i det hele tatt!
lisabet med gutt og jinte © Skrevet 29. juli 2008 #3 Skrevet 29. juli 2008 Heisann! Jeg vil først bare si at sønnen din nok er helt normal. Jeg har hørt om mange unger som ikke går før de er 16-17 mnd. Unger utivikler ferdighetene sine litt i rykk og napp og det er ikke sikkert han har lyst til å bruke energien sin på gåing akkurat nå:-) Mulig han er langt framme språklig? Jeg tror det er som du sier at de skal gå mest mulig uten sko og går de barbeint er det visstnok enda bedre siden de herder føttene. Det var nok slik for en eller to generasjoner siden at man skulle ha sko så fort man kom seg opp i vertikal stilling... Sønnen min var langt framme bl.a verbalt til han begynte å slippe seg og ta noen få skritt da han var 10 mnd gammel. Så begynte han å fokusere for fullt på dette og det verbale forsvant... Nå er han snart 17 mnd og har nesten ikke kommet videre verbalt, desverre. Men jeg håper og tror det skal rette seg når han begynner i barnehagen. Sender deg all mulig lykke til! Skal se det kommer seg om ikke lenge!
Bridy og lille øks med umbrako Skrevet 30. juli 2008 #4 Skrevet 30. juli 2008 3 dager før 1 års dagen, samme som meg og alle i familien.
Gjest Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 9,5 mnd var mathias da han begynte å gå helt alene. Han har vært veldig tidlig ute med alt det motoriske..
miss blithe Skrevet 30. juli 2008 #6 Skrevet 30. juli 2008 11 mnd begynte småen å gå og som over her stoppet den verbale utviklingen opp når han begynte å gå. Han er nå 1 år og krabber fortsatt hvis han vil fort avgårde til noe. Ville ikke brukt sko siden de bruker tærne til å holde balansen i begynnelsen og med sko får de ikke samme taket med tærene. Samtidig så er det jo noe de ikke anbefaler. Kanskje når han først begynner å gå så løper han.... Positiv oppmuntring er nok noe som hjelper også.
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2008 #7 Skrevet 30. juli 2008 Minien vår begynte å gå skikkelig når han var nesten 13 mnd (da mener jeg at han prioriterte å gå fremfor å krype). Nå er han 13,5 mnd og det er svært sjelden at han kryper. Er store forskjeller så ikke bekymre deg, han går når tiden er inne som med alt annet
Kosel Skrevet 30. juli 2008 #8 Skrevet 30. juli 2008 Er ikke noe å bekymre seg over hvertfall. De lærer alt i sitt tempo - nytter ikke å skulle "tvinge" frem noe. Det kommer når han er klar for det. Som du sier så går han jo atme møbler og lignende. Jr. begynte såvidt å slippe seg å gå litt når han var 10mnd og når han var rundt 11mnd gikk han for fult Hender fortsatt han velger å krabbe, men prioriterer å gå. Han er ett år.
Mamman til prinsesse Malin Skrevet 30. juli 2008 #9 Skrevet 30. juli 2008 Jenta mi var 11 mnd når hun begynte gå.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 30. juli 2008 #10 Skrevet 30. juli 2008 Vesla begynte så smått da hun var 16 mnd, men gikk ikke ordentlig før hun ble 17 mnd. Hun krabbet ved 8 1/2 mnd så vi har ventet en stund, men hun ville vel bare være sikker før hun slapp taket, og det er greit. Jeg lot henne være barbeint da jeg har hørt at det skal være best. Tror sko vil virke mot sin hensikt egentlig, det gjør jo gåinga mer vanskelig? Ikke tving han, men la han utforske dette selv. Han reiser seg når han er klar, og slipper taket når han har selvtillit. Det går jo også mye på det psykiske dette, det er en stor greie for et lite knøtt :-)
<3 Felicia og Jonathan <3 Skrevet 30. juli 2008 #12 Skrevet 30. juli 2008 nesten 11mnd gammel begynte snuppa å gå. men det er så forskjellig fra barn til barn så det meste er normalt vil nå jeg si
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 30. juli 2008 #13 Skrevet 30. juli 2008 Hun lærte aldri å gå he he...sprang da hun var 11 mnd:)
Anonym bruker Skrevet 30. juli 2008 #14 Skrevet 30. juli 2008 Min var drøyt 11 mnd. Sluttet å krabbe fullstendig rundt 12,5 mnd.
FanteGuri Skrevet 31. juli 2008 #15 Skrevet 31. juli 2008 Helt normalt å ikke gå når en er 14 mnd, ikke bekymre deg for det! Jenta mi har begynt å gå da, for et par uker siden, helt plutselig, hun er også 14 mnd. Først var det bare noen få skritt i ny og ne, nå går hun mer enn hun krabber. Du skal se han begynner å gå før du vet ordet av det. En ting er sikkert at de må ville det selv, det nytter ikke å presse dem.. Ikke hør på maset til mor og svigermor, de maste på vesla vår også, både om gåinga og sko. Jenta vår har ikke brukt sko noe særlig, og klarte å lære seg å gå lettere uten, fordi hun snublet i skoene..
Grorüd.. Skrevet 31. juli 2008 #16 Skrevet 31. juli 2008 Datteren min er 13 mnd, snart 14 mnd, hun går ikke:o) Stresser ikke med det heller.. Hun krabber, reiser seg, går ved bordet, det holder for meg, så lenge det varer, før eller senere går hun uansett, og da kommer jeg sikkert til og drømme om når hun bare "lå der"...
Mathiasjuli07-Ida Iselinmars09 Skrevet 31. juli 2008 #17 Skrevet 31. juli 2008 tror nok ikke du trenger å bekymre deg.. han går når han selv vil.. sønnen våres er 1 år og 21 dager, men han er nok tidlig ut.. jeg tror ikke jeg begynte å få før jeg var rundt 15- 16 mnd vi har egentlig ikke stresset noe med det i hele tatt.. han har bare styra på som han selv vil.. og plutselig i går så fant han ut at han kunne slippe seg.. så nå går han masse selv.. han begynt for ca1-1.5 mnd siden å gå noen skritt også ble det helt stopp.. ville ikke i det hele tatt.. men plutselig så gikk han.. vi har bare brukt sko når han har vært ut.. ikke brukt det inne i det hele tatt.. jeg har ført at det skal gå mest mulig uten til å begynne med jeg da.. sånn at dem får styrket sener og muskler alene.. ikke med støtte hjelp fra skoene.. men det blir vel sagt så mye forskjellig.. gjør som du føler er best selv du han er nok helt normal, så ta det med ro du.. går nok helt sikkert bra :):) klem
Anonym bruker Skrevet 31. juli 2008 #18 Skrevet 31. juli 2008 Min gutt begynte å gå da han var 15 mnd gammel. Nå er han 16 mnd og løper rundt! Da han først begynte å gå gikk utviklingen raskt. Ikke stress med dette! Det kommer. : - )
Pudding06&Spirepire Skrevet 31. juli 2008 #19 Skrevet 31. juli 2008 Aurora var nærmere 15 mnd da hun begynte å gå! Ikke stress og ikke bruk sko, stol på deg selv, snart skal du se at han er ute å løper
Tesse1986 Skrevet 31. juli 2008 #20 Skrevet 31. juli 2008 vesla mi begynte å gå da hun var 9 mnd gammel...
Junijenta - gifteklar:) Skrevet 31. juli 2008 #22 Skrevet 31. juli 2008 Fra hun var en vel 10 mnd har hun gått med hjelp av en hånd og inntill ting. 12,5mnd ca gikk hun helt alene. er 13,5 mnd nå og går og går.Elsker det. Men det er så forskjell fra barn til barn så ikke stress. De begynner og gå når de er klare for det..
Anonym bruker Skrevet 1. august 2008 #23 Skrevet 1. august 2008 begynte så smått da han var litt over året, da han var 13 månder foretrakk han og gå istedenfor og krype. Nå er han 18 månder og skal helst bare løpe hehe
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 1. august 2008 #24 Skrevet 1. august 2008 Jenta mi var 15,5 mnd da hun begynnte å gå.
løcky Skrevet 2. august 2008 #25 Skrevet 2. august 2008 Småen her var 16 måneder når han begynte å gå, ingenting å stresse med. De går når de er klare for det. Her har småen vært litt treg med alt som har med grovmotorikk å gjøre, men som fysioterapeuten sa det spitlte ingen rolle så lenge man faktisk så en utvikling. Så lenge han er oppe å går har han jo kommet langt og da kommer det når han er klar for det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå