Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #1 Skrevet 29. juli 2008 Trenger man egentlig både lån fra lånekassa og utdanningsstønad? (om man får det da, så klart) Jeg har litt lån fra før av gjennom lånekassa men skal nå ta førskolelærerutdanning. Har ikke relevant utdanning fra før, så regner med at jeg får utdanningsstønaden fra nav. Er alene med en gutt på 9mnd som skal beg i barnehage i september. Får full OS så lån fra lånekassa blir jo temmelig mye når jeg er ferdig utdanna...
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #2 Skrevet 29. juli 2008 Du mener om du trenger lån når du har full OS? eller...? Utdanningsstønaden er vel om jeg ikke tar helt feil et engangsbeløp du får i begynnelsen av skoleåret, der semesteravgift,utgifter til bøker og evt reisegodtgjørelse er i.... Jeg har selv nå mottatt OS i snart 2 år og skal begynne på 3årig høyskole utdanning. Får da utvidet OS med 2 år, slik at jeg får "dekt" utdannelsen min uten å måtte ha masse strøjobber....
OneOfTheBoys Skrevet 30. juli 2008 #3 Skrevet 30. juli 2008 Du trenger det helt sikkert ikke hvis du ikke har unormal høye boligutgifter eller andre utgifter. Jeg skal likevel ta opp lån, og sette det på høyrentekonto. ¨ Lån fra lånekassen er noe av det mest gunstige lånet du kan ta, og det kan lønne seg å bruke til egenkapital dersom jeg skal kjøpe bolig om et par år. Det er uansett rentefritt så lenge du studerer. Hvis ikke kan du bare betale det rett tilbake, og du har tjent en del tusenlapper i rente. I tillegg blir jo noe omgjort til stipend. Hvertfall første og siste semesteret da du da bare studerer halve kalenderåret! Noen her inne hevder at de får omgjort til stipend uansett, men jeg skjønner ikke helt hvordan de får det til?! Send gjerne link som viser dette=)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå