Gå til innhold

Inspirert av avisene. Mange her inne som stemmer Frp? og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er av de som (selvfölgelig) ikke stemmer Frp, men lurer sånn på hvilke motivasjoner man har for å stemme dette partiet.

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg lurer på hvilke motivasjoner du, og mange andre har for å mene at det er en selvfølgelighet og IKKE stemme frp. Jeg stemmer det ikke selv, men det kunne aldri ha falt meg inn og sette spørsmålstegn ved de som gjør det.

Skrevet

Hm.. fordi landet blir skakkkjört om de kommer til makta?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hvordan vet du det, helt sikkert? Jeg bare lurer altså, ingenting vondt ment fra min side. Men hvordan vet man egentlig det, har de noengang prøvd?

Skrevet

Både jeg og mannen stemmer det.

Og har ingen trang til å utdype hvorfor.

Du kan vel heller fortelle hva du stemmer og hva dine motivasjoner er?

Skrevet

Hadde landet blitt det hadde vel ingen stemt det?

Tåpelig påstand.

Skrevet

De har ikke fått prøvd ennå, men om man leser partiprogrammet deres (som det har vært altfor lite fokus på), og ser hvilke saker som er viktige for de, så syns jeg det er ganske klart at det kommer til å gå ut over folk flest. Så jeg er også veldig nysgjerrig på hvorfor folk stemmer frp. Om de bare ser på de enkeltsakene de fronter seg med, eller om de har lest partiprogrammet og allikevel mener landet vårt har det best med de i ledelsen.....

Skrevet

stemmer de grönne pga miljöpoiltikk. hvorfor vil du ikke utdype hvorfor?

Skrevet

er derfor jeg også lurer kajakn&daniel. jeg vil ikke henge ut noen, men kjenner ingen som stemmer Frp som jeg kan spörre, derfor spör jeg her.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg tror i bunn og grunn ikke det har noe for seg og stemme, uansett. Selvfølgelig må vi ha partier som skal "rydde opp" i dette landet, men det folk flest stemmer for, blir uansett ikke noe av.

Jeg ønsker meg et parti som gjør det de lover, og holder det de sier..

Skrevet

Det er de jeg er mest enig med. Og jeg synes det er på høy tid at de får prøve seg.

Og jeg leser litt mer enn heftet de sender ut =P

På kommunevalget vurderer jeg å stemme høyre fordi de har størst tjangs til å få tilbake makta her. De har utrettet ekstremt mye bra de siste to periodene her. Desverre kom ap til makta nå og de har allerede begynt å "rasere" byen ned sine idiotiske påfunn.

Skrevet

hel enig palmesus, jeg hadde stor tro på kristin halvorsen... men ser jo at det har värt löfter som ikke ble holdt der ja.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Nemlig, og de kommer ikke til og bli holdt fremover heller. Det er rosenrødt i valgkampen, også visner det...

Skrevet

Altså, jeg har lært to ting av å jobbe som frisør, og det er aldri å diskutere politikk eller religion hvis du ikke vil lage dårlig stemning.

Så av erfaring så kommer jeg har overhodet ikke til å komme med noe politisk eller religiøst her på forumet.

Hvis det er noen som virkelig virkelig lurer så får de komme hjem til meg, SÅ kan jeg diskutere, såvidt!

Skrevet

Hehe ja ikke sant! Men du glemte en: Fotball.

Skrevet

Ja, fotball, kan jo regnes med der og.

Men jeg bare nikker og er enig jeg der, siden jeg ikke har peiling.

Men jo fotbal, kan gå under den...Merket det da jeg jobbet i Bergen som frisør... Herre... Skulle ikke komme å si jeg ikke likte fotball til de eldre fine fruene, det var jo det samme som å si at jeg ikke likte BRANN!! Så jo, jeg lærte meg fint å holde tåta om det også..

Skrevet

Jeg kan godt forsøke å svare. Jeg har aldri stemt FrP, men i unge år var jeg veldig fan :)

Ideen om individets frihet tiltaler meg. Jeg mener mennesker må få frihet til å forvalte egne liv/rettigheter. Jeg har tro på mennesket, at mennesket vil strebe etter å gjøre godt for seg selv og andre når man har et eget ansvar. Jeg mener selvfølgelig ikke at alt skal forvaltes i hjemmet, skoler, bank, eldreomsorg o.l. skal organiseres av staten, men i stor grad styres lokalt. F.eks i skolen syns jeg det er merkelig at Oslo er fritatt for nynorsk (var ikke det et prøveprosjekt?), mens skolene i Finnmark ikke har samisk som 3. språk, men lærer engelsk og nynorsk! Merkelig for meg.

Jeg tror ikke at mennesket vil være solidarisk og ansvarsbevisst, noe som er viktige verdier for meg, så lenge vi har et forvaltningsorgan som skal styre pengesekken, og resten av befolkningen skal forsøke å dolke hverandre i ryggen for å få en bit av disse midlene. Dette tror jeg medfører ungdomsskoleoppførsel og mindre ansvar for individet. Som type nordmenn på charterferie. Jeg tror absolutt på likestilling, men ikke like mye på kvotering. Jeg skjønner poenget, men forstår ikke at resultatet blir noe annet et et dårligere syn på f.eks kvinner som kvoteres. Det er jo f.eks et faktum at når kvinner "får innpass" i mannsdominerte yrker, så går lønninger og status ned. Jeg har ikke tro på at kvinner på død og liv skal late som vi er menn, men hvorfor ikke heller verdsette kvinnen der hun er, i stedet for å skulle flytte henne over i anre yrker for at hun skal bli respektert. Kvinnedominerte yrker er ikke mindre verdifulle for landet vårt. De bare verdsettes ikke like høyt som de mannsdominerte.

Ja,ja, uansett har du kanskje fått et innblikk i en tidligere FrP'ers tanker om liv og samfunn. Det er selvsagt mye mer komplekst enn dette jeg har fått ned, men i bunn og grunn er det troen på mennesket og verdien i individet i samfunnet jeg verdsetter. Kom gjerne med tilbakemelding.

Skrevet

Å takk for fornuftig svar! Jo, når du formulerer det slik så ser jeg jo poenget. Problemet er bare i praksis. For oss med kulturelle yrker betyr det arbeidslöshet, eller omskolering. Det föles ikke godt. Og jeg lurer på hva de har tenkt å gjöre med operaen om de kommer til makta. Tvinge inn musicaler fordi "folk flest" liker det? la sputnik ha konsert på hovedscenen? jeg skjönner liksom ikke helt. Og norsk film, det vil jo ikke kunne produseres en eneste en. det er så mange ting.. som gjör at jeg ikke skjönner hvorfor folk stemmer Frp. men jeg syns ditt svar var veldig fornuftig, og jeg er glad for en åpen debatt uten drittslenging.

Skrevet

Jeg er enig med deg når det gjelder kulturspørsmål. Kan ikke forstå at et parti som snakker så høyt om norsk kultur og viktigheten av å kjenne norsk språk og kultur, velger å fokusere så lite på utvikling og utførelse av nettopp dette. Jeg kan forstå at mange ordninger er utdaterte, som enkelte kunstnerlønninger, og tvlisens f.eks. For meg er det helt malplassert at vi skal betale masse i tv lisens for at NRK skal kjempe mot TV2 om rettigheter til store sportsmesterskap. La betal tv og kommersielle betale slike ting, og bruk pengene de får over statsbudsjett til egne produksjoner og kvalitetsstikring i stedet for fotballrettigheter. Sikkert mange som er uenige, men slik tenker iallefall jeg.

Jeg vet jo ikke hva FrP tenker om kulur og hva som evt raseres, men jeg sybs jo det er rart dersom slikt er underprioritert når norsk kultur er en viktig bit av retorikken som blir brukt i div spm.

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

Jeg stemmer ikke FrP. Som med alle andre partier kan jeg si med enig i visse saker, men jeg føler dessverre FrP fokuserer for mye på individets goder, og for lite på hva som er bra for samfunnet. Er heller ikke enig i innvandringspolitikken deres, og politikken rundt privatisering/statliggjøring/pengeforvaltning og ikke minst skatter.

Jeg føler også FrP søker mot velgere med lav utdannelse og dårlig økonomi, og lover dem gull og grønne skoger for privatøkonomien, uten en skikkelig plan for hvordan dette skal gjennomføres mtp de inntekter staten her mister i form av skatter og avgifter. Mindre penger i statskassa, mindre penger ut til fellesskapet. Og da er det plent umulig å gjennomføre de planene de har innen helsevesen, skole osv.

Dette er bare min mening, og det er sikkert mange som er uenig med meg. Det skal jeg respektere, og syns også det er bra - det er jo uenighet og diskusjoner som gjør noe konstruktivt når det kommer til politikken her i landet=)

Skrevet

Var dette svar til mitt innlegg?

Jeg er enig i at FrP fremstår som et parti for de som vil ha mer penger, mer goder for seg og sine. Jeg syns også at de fremstår slik. Jeg tror likevel at det er mennesker som stemmer FrP av andre grunner, enn meg og mitt.

Når man skal se på de egentlige fakta, tror jeg ikke at det vil bli radikale endringer i norsk samfunn dersom FrP kommer i regjering. Skulle de gjøre en mer drita jobb enn andre regjeringspartier er de jo ikke plutselig diktatorer som overtar alle samfunnslag. De vil jo fort byttes ut. Kanskje har man da noe mer konkret å klage på enn å kalle velgerne ressurssvake.

Jeg er desverre ikke oppdatert på innvandringpolitikken og vet ikke helt hva du sikter til når du snakker om privatiseringen, så det er vanskelig å se noe fra andre vinkler. Jeg kan jo si at det som gjør meg mest uenig med SV, er den store selvfølgelige inngripen de har i menneskers hverdagsliv. Ikke bare ønsker jeg ikke å være en del av en fin statistikk for landet vårt, men jeg ønsker ikke å bli fratatt ansvaret for å jobbe for viktige verdier. Kanskje er jeg trassig, men jeg vil ikke at Kristin skal tvinge min familie til å fremstå bra på statistikken (viser til fordeling av pappaperm). Da vi fikk nr to hadde vi et svare strev for at pappa skulle få lov til å ha permisjon. Jeg måtte ta meg ekstrajobb for at han skulle få det, slikt er ikke holdbart. Nå skal de tvinge oss til å gjøre det på sin måte. Beklager, jeg reiser bust.

Det store gode de hadde var den klare forbedringen av skolen, men varm mat. Syns dette skal være i barnehager også. Men det har vi jo ikke sett noe til. Rart hva man henger seg opp i. Forbedring av det offentlige Norge: JA! Bestemmelsesrett over oppgaver i folks private hjem: NEI!!

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

Tja, det var vel bare et generellt svar=)

Jeg sier absolutt ikke at velgerne er ressurssterke, men at jeg har inntrykk av at FrP lokker de ressurssterke til å stemme på dem ved å love dem bedre privatøkonomi.

Jeg tror ikke vi skal begi oss inn på FrP's innvandringspolitikk, for om det kan man jo skrive en hel bok...=P

Jeg er som deg enig i frp's ønske om å la individer være individer, og å fokusere på individets ønsker og behov. Samtidig må vi kunne sette samfunnets beste høyere enn individets beste, mener jeg.

Er også enig i det du sier om SV, som har funnet sin metode i å tvinge folk til å gjøre som de ønsker, ved å bruke radikale metoder som å lovpålegge folk avgjørelser som hører hjemme i det private hjem. Hvis jeg ikke tar helt feil pusher også SV hardt på økt autopass, rushtidsavgifter, årsavgifter, avgift på drivstoff osv, for å ruinere folk så de ikke har råd til å kjøre bil. Problemet er bare at folk kommer til å fortsette å kjøre bil uansett hvor dyrt det blir, og dette skaper bare problemer. De kunne heller gjort det mer attraktivt å kjøre kollektivt, ved å senke prisene og gjøre tilbudet bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...