Gå til innhold

80% av 80% ved to tette??


mamma sin kompis

Anbefalte innlegg

Eller får man utbetalt det samme?

 

planlegger to tette. Men noen mener 80 av 80, mens andre sier man får utbetalt det samme som ved forrige svangerskap.

Blir jeg gravid igjen under permisjonen, er det liten sjans for at jeg kommer meg ut i jobb igjen når denne permisjonen er over. Så håper det stemmer at man får likens utbetalt som nå. 80 av 80 blir ekstremt lite, når det i utgangs punktet er temmelig lite nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er veldig nysgerrig på hva svaret blir om du kontakter nAv

 

Jeg spurte nav om dette i 2006/ 2007 og fikk svar at man får det samme(at man får 80%av grunnlaget og grunnlaget er lønnen man hadde før perm)

 

Jeg har derimot hørt at det har blitt pressieringer i tolkning av loven som har ført til at man nå få r80% av 80% Dette har jeg ikke fått bekreftet på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk to tette i 04 og 05, 15 månder mellom. Var sykemeldt i ca 3 månder mellom permisjonene. sykepengene ble da regnet ut fra permisjonspengene som var 80%, så da var det 80% av sykepengene som ble neste permisjon. Altså 80% av 80% litt komplisert forklart;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

kanskje litt lenge siden innlegget var, men dog...

 

Vi får to tette, 16 mnd mellom. Jeg har gått rett ut i sykemelding og da ville NAV ha inntekts-og skatteopplysninger fra arbeidsgiveren min for å regne ut sykepenger. Fordi jeg ikke har hatt inntekt fra arb.giver siste året da jeg har hatt perm, ble grunnlaget tatt fra før jeg gikk ut i permisjon.

 

Jeg har fått beskjed om at det er sykepengene som vil bli mitt utregningsgrunnlag for nye permisjonspenger. om jeg hadde tatt meg en deltidsjobb el no, så ville det blitt grunnlaget mitt for perm.....Siden jeg har 6 G i sykepenger og dermed vil få det i permisjonen også, så er ikke det noe alternativ.

 

Vi har ønsket oss to tette og derfor valgte vi 100% utbetaling. Det lønnet seg også mest med tanke på at pappa også får 100%(eller 80% av sin lønn i sine 6 uker), og han har såpass høy inntekt at det var lønnsomt for oss. Tanken var også at hvis vi måtte bruke første permisjonspenger som grunnlag, så ville vi ha 100% å gå utifra.I tilfelle de brukte det som grunnlag. NAV var litt i tvil her da vi spurte før førstemann.....

 

Det som er så innmari irriterende er at det er ingen som tør å svare noe konkret, og ta ansvar for at det blir gjennomført!! Det er så jæ..... irriterende!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette regelverket ble endret høsten 2007, tidligere var det slik at man fortsatte rett på neste periode med samme grunnlag som for første permisjon. Dette ble endret da i 2007, da beregnes foreldrepengene for neste permisjon ut fra foreldrepengene i første perm, det vil si 80 % av 80 %.

 

Nav kan feks slå opp på sine egne sider og sitt eget regelverk, og lese om regelforståelsen der:p Utrolig at de ikke klarer å svare på dette. Limer inn det som står om nye foreldrepenger, men de har også skrevet om sykemelding mellom foreldrepenger.

 

Fra nettsiden:

Foreldrepenger umiddelbart etter en foreldrepengeperiode

[Endret 10/07]

 

Ved kort tidsrom mellom fødsler og adopsjoner opphører det løpende foreldre­penge­tilfelle så snart ny fødsel eller adopsjon medfører start av ny foreldrepengeperiode. Utgangspunktet for beregningen av ”nye” foreldrepenger, vil være utbetalte foreldrepenger fra forrige stønadsperiode, dersom vedkommende ikke har hatt annen opptjening mellom stønadsperiodene. Dersom hun ved forrige periode hadde valgt 80 prosent dekningsgrad for utbetalingen, blir denne utbetalingen også utgangspunktet for ny beregning. Det er denne inntekten vedkommende nå anses å kunne godtgjøre å ha ved oppstart av ny periode med foreldrepenger.

 

Her er linken: http://rundskriv.nav.no/rtv/lpext.dll/kapitteloversikt/e05/e05k14?f=templates&fn=main-j.htm&2.0

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at denne praksisen varierer er rett og slett fordi det ikke står helt klart i loven og rundskrivet.

 

Sitat fra rundskriv:

Dersom hun ved forrige periode hadde valgt 80 prosent dekningsgrad for utbetalingen, blir denne utbetalingen også utgangspunktet for ny beregning. Det er denne inntekten vedkommende nå anses å kunne godtgjøre å ha ved oppstart av ny periode med foreldrepenger.

 

 

Det står ikke helt klart at det blir 80% av 80% her. Det står at 80% dekningsgrad danner utgangspunkt for ny beregning. Det kommer uklart frem om ny beregning her vil si at det skal bli 80% av 80% eller om man bruker tidligere grunnlag og på nytt beregner 80% av dette slik at utbetalingen blir det samme.

 

 

Det skal ikke være ulik behandling fra NAV kontor til NAV kontor, men jeg vet at det er tilfelle når det gjelder denne biten av foreldrepenger nettopp fordi det ikke kommer klart frem hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utgangspunkt for ny _beregning_ = grunnlag ved ny beregning av foreldrepengene. Dvs 80% dekning danner grunnlag for 80% beregning i neste periode. Tidligere ble det ikke fastsatt nytt grunnlag, det vil si man fortsatte med sine tidligere foreldrepenger, men nå skal det fastsettes nytt grunnlag. Da blir beregningen basert på hva man har hatt i foreldrepenger. Har man hatt 80% dekning er det dette man skal beregne ny 80% av.

 

Enig i at det er vanskelig tilgjengelig, men hvis du har litt erfaring i å lese lover, forskrifter og rundskriv er det ikke tvil om hva som blir riktig her, 80% av 80%. Nav har ikke rettet opp dette i sin generelle informasjon, den er fortsatt basert på tidligere regelverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke om du og jeg eller hvermansen har erfaring i å lese lover når de på nav tydligvis ikke har det

Så jeg er enig i du over som skriver at det ikke står i klartekst o g navkontorene tolker forskjellig uavhengig av hva som e r ment

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolker og tolker, jeg jobber i off sektor og kan fortelle deg at det er uinteressant hva en eller annen har sagt på telefon, enten det er riktig eller ikke. Når vedtaket skal fattes gjøres det iht gjeldende regelverk, og nav har faste maler vedtakene gjøres i. Da plotter de bare inn grunnlaget, og man får vedtaket ut. Så uansett hva du får beskjed om på telefon vil du få et vedtak på 80% av grunnlaget ditt (som er 80% av du hadde før du gikk ut i permisjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på dette. Vi planlegger 2 tette, og hvis svangerskapet går bra, så kan jeg jobbe 2 mnd før jeg går ut i ny perm.

 

Men hva skjer hvis jeg bare jobber 1 mnd eller 1 uke... Man må jo sende inn lønnslippen til NAV ved søknad om foreldrepenger og da må man jo ha jobbet imellom permisjonene.

Hvis man blir sykemeldt, så får man jo sykepenger, skal denne slippen da sendes inn?

 

Det er så mye frem og tilbake synes jeg. Noen sier at hvis du rekker å jobbe 1 dag så holder det til ny beregning...

 

Skal ikke være lett dette her :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den regelen over, hvor jeg har klippet inn fra nav sine sider gjelder hvis du går direkte over i ny permisjon, også hvis opprinnelig permisjon stoppes fordi du starter på ny permisjon med neste barn.

 

Hvis du rekker å jobbe imellom blir ditt nye grunnlag lønna di (som hovedregel). Hvis du blir sykemeldt er jeg ikke sikker på hvordan det blir, du kan ev kikke på linken over:) Eller håpe at nav klarer å veilede deg så du vet hva du kan få før du sitter med vedtaket i hånda:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i NAV og utbetaler foreldrepenger hver dag. Og ja, vi har faste maler - men det finnes mange rundskriv som vi innenfor systemet diskuterer ofte - og dette er en av de.

Pr. dags dato så utbetaler vi 80% av 80%, men er usikre på om det er det riktige. Andre fylker tolker det nemlig annerledes!

 

Det finnes til og med kjennelser i trygderetten med ulike resultater. Så når de som skal være best på området er usikre på svaret så tror jeg de hjelper lite at du jobber i offentlig sektor og vet at vedtak fattes i forhold til gjeldende regelverk.

Regelverket i forhold til foreldrepenger er enormt og omfattende, så det er ikke i alle saker der er faste maler å gå etter.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er direkte oppsiktsvekkende at nav ikke klarer å forstå sitt eget regelverk, og foregår det slike ulike tolkninger som du viser til er det jo endel folk så taper penger på dette. Dette bekrefter vel inntrykket folk sitter med av nav, en etat som ikke helt vet hva de selv driver med.

 

At skjønn utøves ulikt fra fylke til fylke er vel naturlig, men dette burde være en av reglene man kunne gi et ja eller nei-svar på, uavhengig av kjennelser i trygderetten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner at det er oppsiktsvekkende og er enig med deg, men det er nå ikke NAV som lager det regelverket. Og det er et omfattende lovverk bestående av bla.a selve loven, rundskriv og lovforarbeider, så det er ikke så enkelt at man kan lese gjennom og bare forstå.

De fleste lover kan jo tolkes på ulike måter. Og akkurat når det gjelder 80% av 80% kommer det ikke klart frem og blir derfor vanskelig å svare ja eller nei på.

Og dersom det er paragafer vi er usikre på er det bla a kjennelser i trygderetten som kan gi oss svar.

 

Og slik som situasjonen er i dag så er det noen som taper på det, eller kanskje det er noen som tjener på det.

Et av målene med NAV reformen er jo at det skal føre til at alle behandles likt , og dette gjøres bla a ved å innføre forvaltningsenheter i hvert fylke.

Men det er nok enda noen år før man kan se resultater av det.

 

Jeg synes forøvrig ikke det er så ok å sitte å forsvare NAV i et forum som dette, da de fleste rundt om er lite fornøyde med den etaten.

Jeg svarer på spørsmål som jeg vet svaret på.

Og uansett hva både jeg og andre svarer så bør folk ta kontakt med sitt NAV kontor med sin konkrete sak for å få svar på det de lurer på. Dette er jo et typisk eksempel på at det kan være lite lurt å stole på det som kommer frem i et forum. Ikke fordi noen ikke svarer rett, men fordi det kan finnes flere svar.

Som nevnt - lovene er omfattende, det er mye rom for bruk av skjønn og ingen saker er helt like.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av problemet er vel kanskje også at det ikke (hvertfall formelt sett) er noe sentralt/overordnet ledd som kan påse at det blir likebehandling over hele landet. Klage og anke sitter jo uavhengig plassert og har ingen instruksjonsmyndighet utover å avgjøre den enkelte sak. Trygderetten sier vel heller ikke mer enn den "må" i den enkelte sak.

 

Men helt enig med deg at folk ikke bør stole på svar og informasjon som legges ut her. Innen mitt fagområde (som også er av generelt stor interesse for folk), er det MYE feilinformasjon her inne. Jeg svarer hvis jeg kan men sier aldri hvor jeg jobber:) Dessuten vil folk gjerne stole på den infoen som passer best med hva de vil oppnå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt riktig som du sier - vi mangler et sentralt overordnet ledd. Vi har jo NDU (tidligere rikstrygdeverket) men også der sitter det enkeltpersoner og tolker lovverket innenfor "sitt" fagområde:

 

Som nevnt så tror jeg på sikt at det blir mer lik behandling når reformen er "oppe og går".

 

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å si at jeg jobbet i NAV. Har erfart at det ofte resulterer i at jeg må forsvare hele reformen.

Men da det ble indirekte sagt at jeg manglet erfaring i å tolke lovverk så kjente jeg at jeg følte for å forsvare at jeg faktisk vet ganske godt hva jeg snakker om ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om "80% av 80%" også gjelder dersom man først har vært sykemeldt 11 mndr, deretter går ut i fødselspermisjon med valgt 80% lønn for så å bli sykemeldt igjen rett etter at permisjonen er over? Puh...forstår nesten ikke helt hva jeg selv mener, men blir sykepengene da beregnet utifra 80% av det som var"normal lønn" før første sykemeldingsperiode? - Slik at det da hadde vært smartest med 100% permisjonslønn....Takknemlig for svar : ()

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik vi gjør det pr. i dag så vil du få 100% utbetaling om du blir sykemeldt rett etterpå.

 

Under utbetalingene så legger vi inn samme grunnlag både på foreldrepenger og sykepenger, men velger man en 80% dekning på foreldrepenger vil du få 80% av det oppgitte grunnlaget.

Blir du sykemeldt med en gang legges samme grunnlag inn, men er du 100% sykemeldt får du en 100% utbetaling.

 

Men dette er også et område som det kan være ulik praksis på. Så dersom du vet at du blir sykemeldt med en gang bør du sjekke hva som er praksis der du bor.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hØrt at hjernen midlertidig "krymper" under graviditeten, og tror det skjer med meg nå : ) Mener du at man da evnt vil få 100% utbetalt sykepenger ( forutsatt at man er 100% sykemeldt selvsagt), men det i praksis kan bli kun 80% av den "gamle lønnen"?Og aat det er ulik praksis? TUSEN TAKK for at du svarer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nisand jeg syns du beskriver det hele godt og det er flott du svarer som du gjør.

 

Ble også litt nysgjerrig på det NUNNO spurte om (hjernen min har vist også krympet)

 

mener du at om man blir sykemeldt umiddelbaret etter foreldrepermisjon så benyttes grunnlaget for foreldrepengene som grunnlag for sykepenger?

 

(talleksempel: med inntekt på 30 000 i mnd så vil man få 24 000 i foreldrepenger med 80% .Vil man da får 30 000 i sykepenger etter endt perm?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke hjernen deres som krymper, men jeg som er litt dårlig til å forklare.

Fikk faktisk mail fra NDU i dag vedr dette i dag og det er som jeg skrev tidligere.

 

Eks. Dersom du har et grunnlag på 10 000 pr mnd og har 80% dekning på foreldrepenger får du utbetalt 8000..

Blir du sykemeldt rett etterpå får du en 100% dekning av samme grunnlag og derfor utbetalt 10 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt de 3 siste mnd på å finne ut av dette surret.

Jeg får to tette. 17 mnd imellom.

 

Tok kontakt med min lokale NAV og fikk som svar at hvis du ER i foreldreperm når du skal ut i ny foreldreperm periode får du 80 av 80%.

Dette fordi de legger til grunn sist lønn.(Gjelder ikke hvis man har valgt 100%)

 

Dette gjalt jo ikke meg. Jeg kunne jobbe i 4 mnd før neste perm.

Da ble saken den at:

 

Hvis man jobber litt, og her snakker vi om kun en dag eller to og blir sykemeldt, så har man krav på 100% sykepenger og foreldrepenger utbetales 100% av det.

Da blir det ikke 80 av 80%. Da kommer du ikke fra trygd til ny trygd, men har prøvd deg i arbeidslivet og det gikk ikke, så har du fulle rettigheter igjen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...