Gå til innhold

Dagens dummeste spørsmål:


Anbefalte innlegg

Skrevet

Men jeg må bare spørre likevel. Gulpekluter. Alle sier man må ha mange av disse. Men når bruker dere dem? Ved amming/mating? Hele tiden?

 

Regner med at en del av dere trekker på smilebåndet nå, men vet man ikke så må man spørre. *litt flau nå*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av erfaring vet jeg ingenting, men jeg regner med at man bytter ganske ofte. Gulp på en klut vil jo lukte viss du bruker den en hel dag, og som vi alle vet så gulper babyer ofte:o)

Skrevet

Vil kanskje variere kor mykje dei blir brukt. Veit mange brukar dei under amming, etterpå når dei skal rape og under hovudet når dei søv. Eg har kjøpt gassbleier og flanellsbleier på sparkjøp som eg har tenkt å bruke som gulpekluter. Det er mange som anbefalar dei, billige er dei også;)

Skrevet

Tusen takk :) Da var jeg ikke på helt på jordet likevel da. Hehe.

Skrevet

Jeg kommer ikke inn hit før om et par dager, men jeg må komme med dagens dummeste oppfølgingsspørsmål: Hvor får man egentlig kjøpt gulpekluter? Finnes det "spesiallagede" gulpekluter kun til dette formålet, eller bruker man bare vanlige, tilfeldige kluter? *forvirret*

Skrevet

ingen spørsmål er for dumme:)

 

De er greie å ha liggende i nærheten. Etter man har ammet/gitt mat så er det noen som gulper med rapen, så da er det kjekt å legge den over skuldra i tilfelle den skulle gulpe :)

 

Så er det noen som er ekstreme til å gulpe hele tiden. mi nr 2 var det. ble en del skift kan du si på meg og henne hehe. Men greit å ha disse klutene liggende så man kan tørke av gulpet.

 

mulig klossete forklart :)

Skrevet

jeg kjøpte mine i sparkjøp. veldig billige. Men har sett de på babykomfort også, men de er litt dyrere.

Skrevet

Anbefaler gulpekluter fra spar kjøp, samt litt tykkere, mener det egentlig var bleier men greie å ha under hodet i vogn og seng. Gulpekluter får man bruk for lenge, vi bruker det nå som egne kluter til å vaske hender, fjes og gris med fra eldstemann. Kokes på 90 grader så alt blir rent.

 

Jeg har 4 forskjellige type kluter, alle kjøpt på sparkjøp, noen med gul kant som brukes til rumpevask, frotteduker som brukes til kroppsvask, gassbindkluter som bruktes til gulp/gris og så disse bleiene som vi tidligere brukte mest som underlag, istedenfor putetrekk i seng og vogn.

Skrevet

Jeg har ikke hatt gulpeunger, de har så og si ikke gulpet noe, så da har ikke gulpekluter vært nødvendig.

Jeg brukte de på starten med begge to i senga og vogna i tilfelle noe skulle komme opp igjen.

Holder sikkert om du kjøper 5stk og så kan du se ann behovet :)

 

Noen bruker de vel også ved amming om babyen søler litt, eller det kommer mye melk.

Skrevet

Ikke et dumt spørsmål!

 

Gulpekluter brukes som du sikkert nå har forstått i forbindelse med amming, og som underlag i seng, vugge og stellebord etc. Jeg var au pair i usa et år for ei nyfødt baby, og vi hadde ikke en eneste gulpeklut. -Ungen gulpa ikke....

 

Du får kjøpt de som flanell eller gas bleier/kluter på billig f.eks. jysk eller ikea (ikea sine har fine farger, men de kan farge av!)

 

Hvor mye trenger du? -De er jo billige, men tar opp skap plass... Selv har jeg har en mamma som mener jeg må ha MYE av alt, så jeg har uendelig med gulpekluter, vaskekluter og sengetøy som mor har kjøpt. Tror nok selv jeg foretrekker å heller vaske litt oftere, -det er jo ikke slik at ting ikke trenger å vaskes fordi jeg har mange sett ;-) Hadde jeg kjøpt selv hadde jeg kjøpt en pakke eller to, så heller sendt noen ut å kjøpt mer hvis jeg hadde sett at det trengtes....

Skrevet

sparkjøp er det det samme som spar?? sikkert idiotisk spørsmål assa men jeg lurer, får jo ikke no svar hvis jeg ikke spør;)

Skrevet

Sparkjøp er ikke d samme som spar, men en egen kjede, har noen utsalgssteder rundt om i landet. Du kan gå inn på www.sparkjop.no. :)

Skrevet

til min første brukte jeg tøybleier som gulpekluter.... og de ble brukt flittig. han gulpet veldig masse, og ikke bare rett etter mat. oxo noen ganger når han sov. la klut under hodet i vogge,seng og vogn og hadde alltid med en haug av de..... de tøybleiene i flanell er myke for huden,derfor jeg brukte sånne. kjøpte de på hansen&dysvik tror jeg....

 

noen som vet hvorfor noen babyer gulper så mye mer enn andre? jeg tok det opp på helsestasjonen uten å få noe klokt svar.... han fikk bare pupp, så det er ikke noe sånt flaskeproblem i alle fall.....

Skrevet

De har gaskluter på KID som er supre som gulpekluter.... :D

Skrevet

jeg kjøpte en pakke tøybleier på nøstebarn. de er stooore!klippet opp ca halvparten (1/2 og 1/4 str) og sydde flittig inn kanten for at de ikke skulle rakne.

 

Men etterhvert lærte jeg meg til å altid ha en eller to av de store med meg...for jenta mi gulpet over alt, hele tiden. hun brukte bare ullbodyer første halvår fordi jeg ikke orket å skifte bomullsklær hvert tiende minutt. (ull blir ikke kaldt selv om det blir vått). De mindre store klutene la jeg dobbelt under hodet hennes mens hun sov, for å spare lakenet.

 

For meg var gas for tynt og ferdigsydde gulpekluter (som de har bl. a. på hansen og dysvik) alt for små. Men slike ting vet man jo ikke før man har fått barnet, og ser hvor mye gulp som kommer. Det som er viktig er at de suger godt og at de kan kokvaskes. Ikke noe i veien for å rive opp et gammelt laken eller noe heller, men jeg ville kanskje siksakket med symaskin rundt kanten.

 

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...