Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle. kan man gå til tannlegen å ta bilder av tennene når man er gravid...... eller er den slags røngtgen skadelig for fosteret... spm 2. er det sant at man ikke skal farge håret når man er gravid.... hvorfor ikke.... spm 3. noen sier at man ikke kan bade i utlandet når man er gravid.. phu 14 dager uten å bade hjelp.. stemmer dette og hvorfor... spm 4. hvordan endrer jeg termin dato på profilsiden her..må j slette hele prof på siden min og lage ny... finner ikke noen endrings alternativer.. takk til alle som gidder å svare.:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg var hos tannlegen da jeg var rundt uke 12. Det sto skilt på utsida døra at man skulle si ifra om man var gravid. Det gjorde jeg og han ville ikke ta bilder da, jeg skulle heller ringe ned når jeg hadde født så kunne vi heller ta bildene da.

Kan farge håret når du er gravid, men resultatet kan bli noe annet enn planlagt;)

Bading i utlandet vet jeg ikke..

Endrer termindato hvis du trykker på "din egen side" til venstre her og så på "brukerinformasjon" øverst ;)

Skrevet

Ser du har fått svar på alle de andre, så da kan jeg svare på spm 3. Jeg bada i utlandet når jeg var gravid forrige gang. Både i sjøen og bassenget. Har aldri hørt om at man ikke kan gjøre det, og skjønner egentlig ikke hvorfor..? Så lenge slimproppen ikke er gått, og vannet ikke er gått, så kan man bade som man vil ;)

Skrevet

det går helt fint å bade i sjøen i utlandet/syden, men boblebad og små bassen bør en holde seg unna, hun sa vi måtte også være skeptiske til basseng se an forholdene liksom. jeg spurte jordmor om dette da jeg drar til tyrkia om noen dager:D:D

Skrevet

Bad ivei så mye du orker. Det eneste som ikke er bra er å bli overopphetet, så bading er faktisk sundt sånn sett. Det er faktisk tett in til fosteret, med mindre du lekker fostrvann eller har kort livmorhals og har fått annen beskjed.

Ang. tannlege ville jeg bare gått nå hvis jeg absolutt måte. En kontroll for å sjekke ville jeg utsatt, men hvis du har tannverk og mulig infeksjon må du undersøke det. En infeksjon i en tann kan faktisk gå så langt som til blodforgiftning(sepsis), og det er jo potensielt dødelig for både deg og fosteret.

Skrevet

De fleste tannleger har blytepper som de legger over magen når man skal ta bilder. Mao blir det ikke no røntgenstråler på forsteret.

Skrevet

Dette med røntgen hos tannlegen er noe de helst unngår for sikkerhets skyld. Men det hender jo gravide må ta røntgen uansett, og ifølge noen jeg kjenner som jobber med røntgen, er det mikroskopiske sjanser for at fosteret blir skadet. Men det er altså noe de bare gjør hvis de absolutt må.

Hårfarging kommer litt an på hva slags farge du skal bruke. Mange farger inneholder bl.a bly, og en del andre sotffer man helst skal holde seg unna når man er gravid (egentlig ellers og...). Men det skal jo litt til at det skader barnet hvis du farger håret én eller to ganger. Det er verre for frisører o.l som er borti disse stoffene hver dag. Jeg tenker alt med måte, og har farget håret med milde hårfarger de gangene jeg har vært gravid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...