Gå til innhold

Prevensjon etter fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvordan er det med prevensjon etter fødselen?

Kan man bli gravid selv om man ikke har fått igjen mensen?Og hva bruker/skal dere bruke?

Er det ikke sånn at man ikke kan gå på p-piller når man ammer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan bli gravid selv om du ikke har fått igjen mensen for eggløsning kommer jo før mensen. Tror man kan bruke noen typer piller mens man ammer, Cerazette iallefall. Minipillen brukes vel under amming.

Vi kommer nok til å bruke kondom, både fordi jeg ikke tåler kunstige hormoner og fordi vi ikke vil klusse med syklusen min da vi ønsker å prøve å lage nr.2 når denne babyen er ca 1 år.

Skrevet

vi gjorde som skrekkblanda fryd mellom en og to.. men etter nr to kommer nå så tror jeg det blir spiral.. så får vi se om det blir en nr 3 om noen år.. eller kanskje vi er fornøyd med to ;)

Skrevet

Du kan bruke cerazette, som er en minipille. Altså må man være flinkere med å ta den på riktig tidspunkt. Man bør ikke bruke p-piller. På seks-ukerskontrollen, eller litt senere mener noen leger, kan man sette inn spiral, hormon eller kobber. Og kondom kan brukes. Noen mener p-sprøyte er greit, det er jo også bare et hormon sånn som minipillene.

Man er fruktbar ca 14 dager FØR man får sin første menstruasjon, og man vet jo aldri når det er, så anbefaler prevensjon. (Selvom fullamming beskytter ganske bra, for noe 100% hele tiden, mens andre likevel får mensen etter 6 uker..)

Gjest fantasiløs
Skrevet

Så lenge du ammer og ikke har fått mensen, kan du i utgangspunktet ikke bli gravid - MEN, og det her er VIKTIG: Du vil få eggløsning FØR første gangen du får mensen igjen!!! Her er det mange som har feilberegnet... og da blir det fort to meget tette barn....

Men, for mange er det ikke noe problem, fordi det er så vondt etter fødselen og man er så sliten av all nattevåkingen i denne perioden, at sex blir mindre aktuelt uansett.... :-)

Jeg hadde ikke noe lyst til å tilføre kroppen hormoner da jeg ammet, så her gikk det i andre metoder...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...