Mamma til rakkerunge Skrevet 29. juli 2008 #1 Skrevet 29. juli 2008 Er selv i den situasjonen at jeg har hatt en abort, med tungt hjerte. Og hva folk som er motstandere av abort klarer å lire av seg synes jeg er fantastisk. Her er et innlegg som står i nettavisen til BT i dag, og som jeg faktisk kan forstå. Som er motstander av abort, men som er mer nyansert enn bare DU-er-en-morder, abort er drap osv holdningen. Mener folk må få bestemme selv. Men personlig etterlyser jeg litt mer samtaler rundt selve aborten, kanskje en liten prat om emnet før man bestemmer seg? Er jo bare å gå til legen og så er det ordnet.. skulle ønske noen hadde spurt meg den gang Hva vil DU virkelig? (Tok abort fordi samoeren min krevde det.) Men er like fullt hundre prosent for retten til selvbestemt abort!! Men likte innlegget/intervjuet fordi om http://www.bt.no/meninger/kommentar/article603785.ece?start=1#kommentarer
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #2 Skrevet 29. juli 2008 Likte ikke intervjuet i det hele tatt.. syntes personen virket trangsynt og firkantet. Uff... nei, at du drar opp temaet her nok en gang synes jeg er forkastelig. Særlig når du er for det selv. Nå kommer det snart masse dritt, som bryter ned noen av de stakkarene som sitter i den situasjonen akkurat nå.. Tenker ikke lengre enn tåspissen din du HI
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 29. juli 2008 #3 Skrevet 29. juli 2008 Trangsynt og firkantet? Nå må du gi deg. Jeg synes at det er du som ikke tenker lenger enn tåspissen. Hvis du faktisk tar deg tid til å lese det hun sier, kanskje du lærer noe. Hun har garantert et videre syn enn det du har. Hovedspørsmålet hennes er jo hvorfor det er så vanskelig å snakke om. Noe du understreker ved å mene at man ikke skal snakke om dette fordi det kan såre noen. Jeg synes Marianne Mjåland er befriende vidsynt i dette spørsmålet i forhold til andre offentlige debattanter om temaet. Det være seg motstandere eller forkjempere. Og hi gjorde vel bare et forsøk på å få en skikkelig debatt, uten den dritten som du mener kommer.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #4 Skrevet 29. juli 2008 Syns du skriver like mye dritt som meg jeg da.. Av erfaring, ender alltid slike debatter om abort i drittslenging og trakassering.. Har vel ikke kalt deg trangsynt? så hvorfor hisser du deg sånn opp? Du som er så opptatt av å debattere på en skikkelig måte.. selvmotsigende kaller jeg deg da.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 Jeg syns man burde få mere info og oppfølging før ,under og etter at man har tatt abort.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 Kalt meg trangsynt? har jeg påstått det? Jeg sier at du er trangsynt. Og jeg har da ikke skrevet noe dritt. Ikke var jeg særlig opphisset heller i grunnen.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #7 Skrevet 29. juli 2008 Jeg kan ikke begripe at detfinnes folk som ikke mener abort er et etisk dilemma. Jeg er også for selvbestemt abort, men kjenner jo opptil flere som har tatt abort fordi de ikke gidder å bruke prevensjon. Det skal ikke være en uproblematisk handling. Har veldig sansen for Mjaaland. Hun har selv tatt to aborter, og har utført haugevis. Hun har sett det fra personlig vinkel og fra helsevesenets, og ser at det er problematisk samtidig som loven skal være der. Det er jo kjempebra. Men jeg synes hele debatten sporer av. Vi bør ikke ha abortloven for å beskytte kvinnens kropp, som alle maser så fælt om. Det er tre liv det er snakk om (som regel). Barnets, morens og barnefarens. At dette er så til de grader uproblematisert i dagens samfunn er et etisk dilemma. Særlig når kvinnelige politikere sitter og argumenterer for at vi må få "bestemme over egen kropp". Det er jo ikke det det handler om i det hele tatt. Gleder meg uansett til å lese boken hennes.
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #8 Skrevet 29. juli 2008 Det er jeg helt enig i... står 100% for valget jeg gjorde da jeg var 17, men jeg savnet noen profesjonelle å prate med. Tror jeg i en setning ble spurt om jeg ville gå til en psykolog dagen før aborten, men da var jeg i så følelsesmessig kaos at jeg ikke visste opp eller ned, så jeg sa at det trengte jeg ikke. Jeg trengte svar på ting som: hva er det egentlig jeg tar bort? hvordan ser det ut? og er dt et liv allerede? alle disse spm ble bare feid vekk med: "neida, det er ingenting, og dette går så bra så". Så da tiden var så kort og ting hastet, skjedde bare alt på en to tre... og plutselig var det over.. kunne trengt noen som spurte meg i etterkant om hvordan det gikk og om hvordan jeg taklet det. Bortsett fra barnefar, hadde jeg ingen å prate med.. om presset jeg følte og ting jeg ikke turte prate med han om.. så det ble rimelig ensomt, og etterhvert måtte jeg bare lære meg å fortrenge det. På sykehuset hadde jeg og en episode med en sykepleier som jeg slet en del med å takle kommentarene til i etterkant.. hun var så frekk og motbydelig, at hadde det vært i dag så hadde jeg nok tatt affære. Som sagt så hadde jeg ikke fått noe særlig info om hva som skulle skje.. så når hun kom med noen tabletter hun skulle stikke inn i meg, reagerte jeg, med å trekke sammen beina og spørre hva hyun skulle nå... Hun så frekkt at det skulle jeg ikke bry meg med, for oppi måtte de uansett. Så da jeg motvillig lot henne komme til, og nun brutalt skulle til å stikke de inn, trakk jeg meg usikkert unna, for jeg var redd. Da tok hun meg hardt i hånda og sa; "skal du ta abort eller skal du ikke!" så bare stakk hun dem inn og gikk.. Alt virket jo sikkert mer skremmende og voldsomt enn det egentlig var, men sånn er det når man er 17. Hadde det vært idag, hadde jeg gitt henne en god en på leppa:) Det her var langt, men jeg tror poenget mitt er, at oppfølgingen før og etter burde forbedres betraktelig. Da tror jeg mange som egentlig ikke vil ta abort, hadde tatt til "fornuft" og de som velger å gjennomføre det hadde greid lettere å takle det etterpå. Men det virker fremdeles som om dette er sånn hysj hysj tema, så kommunene og regjeringa gjør jo ingenting.. Burde vært pålagt med 2-3 timer hos psykolog både før og etter.. og tilbud om "følge" på abortdagen for de som er helt alene..
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #9 Skrevet 29. juli 2008 næmmen så flott vi er enige da.. var ikke særlig opphisset jeg heller:p Om du mener jeg har misforstått noe, så er det helt greit. Nå dropper jeg deg,og fortsetter debatten skikkelig nedover her:) God sommer!
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 29. juli 2008 #10 Skrevet 29. juli 2008 Dette var da til den anonyme 13.58. Litt slitsomt at innleggene ikke havner der de skal...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå