Gå til innhold

Baby og ulike hunderaser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen erfaring med å få baby med en tervueren eller en alaskan malamute i familien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen personlig erfaring, men det er mange barnefamilier som har tervueren, i alle fall.

Skrevet

Du vet ikke om det har skapt noen problemer i form av aggressivitet og nervøsitet hos hunden? Enkelte hunder av den rasen har jo en tendes til å være ganske nervøs evt aggressiv...Lurer på om noen har opplevd å ha baby og tervueren i huset her...

Skrevet

Sorry, ikke personlig erfaring.

Har selv engelsk masitff og en rottweiler mix + to barn på 1 år og 8 år + venter en ny babis nå. Går helt strålende!

Hadde noen gamle naboer som hadde barn + tervueren (tror det var det den var), og det så ut til å gå veldig bra!

Alaskan Malamute ville jeg derimot vært mer skeptisk til - men det ville sikkert mange vært til våre to hannhunder og :o)

Skrevet

Har du en terv, eller vurderer du å kjøpe en?

Skrevet

MummyAgain : Hvordan gjør du det i starten når dere kommer hjem fra sykehuset med babyen iforhold til hunden?

Selv har vi en utrolig snill Golden Retrievergutt på 1 år og 4 mnd, men vet jo ikke hvordan han kommer til å reagere på en baby i hus.

Når ei venninne av meg var på besøk på sin, snuste han bare på babyen hennes og roet seg.

Skrevet

har ikke erfaring med terv å baby, men border collie og baby, gikk strålende,hun var litt skeptisk de 2 første dagene,så var det helt ok

Skrevet

Makko: har en tervueren som er veldig snill men ganske aggressiv og skeptisk til fremmede når hun først møter dem. Og litt sjalu. Har også en alaskan malamute og de er veeeldig glad i barn, men man jo være forsiktig siden de blir så store. Den vi har, er kun en valp enda. Tervueren er 6 år. Er nok bare jeg som generelt er livredd og skeptisk for babyer og hunder sammen :o)

Skrevet

Har du en terv som er aggressiv og skreptisk til fremmede ville jeg helt klart tatt kontakt med en jobber med problemhunder. Terv har generelt en relativt lav terskel for å bite. Malamuten tror jeg ikke du (ut fra det du beskriever her) å bekymre deg over...

Skrevet

Takk for tipset, det er noe jeg ønsker å prøve ja. Var i kontakt med en som skal være hundeekspert, men hun bare lo og sa at tervueren aaaaaaldri lærer.... var ikke mye å hente der. Fikk tervueren på omplassering og hun var allerede lite sosialisert da, så vi bør nok prøve å finne noen som kan mer om slike hunder ja.

Skrevet

Dette hørest ut som en lite proff hundeekspert (for å si det mildt).

Hvor bor du?

Skrevet

Ja det var merkelig. Jeg bor i Nord-Norge.

Skrevet

Vi lot hundene være hos bestemor og bestefar mens jeg var på sykehuset med småtten. Så tok vi henne hjem først. Hentet hundene senere på kvelden og satt henne rett og slett bare i bilsetet midt på gulvet de de kom inn. De er STORE! og gankse viltre når de er lykkelige (f.eks. over å se meg etter noen dager borte). Det gikk over all forventning . de snuste forsiktig på henne, slikket henne litt i ansiktet og så var de ferdig med det...

Har en teori om at babisen bær være i huset når hundene kommer inn, ikke motsatt. Slik at de skjønenr at hun hører hjemme der. Tror de på en måte "visste om henne" før hun bl født, for spes mastiffen slikket og snuste meg masse på magen på slutten. De har jo en utrolig luktesans, så ikke usannsynlig at de kjente igjen lukten av henne da vi kom hjem m henne.

Det går sikkert bra med hunden deres. Bare vær påpasselig. Vi kjøpte batrnegirnd som vi hadde på øverste hakk til å begynne med - da kan du trygt legge babisen fra deg om du forlater rommet. Hundene kommer ikke til henne og hun kan ikke trille noen steder. Brukte den fra dag 1 og hun sitter gladelig i den fortsatt den dag i dag - hun er 1 år i dag!! :o)

Men det er klart - jeg forlater dem aldri alene sammen i et rom, og jeg holder et ekstra øye når det er mat i rommet slik at hun ikke prøver å stjele maten deres og provoserer dem på den måten. Mastiffen bruker hun som klatrestativ uten at han bryr seg og rottweiler-mixen løper bare sin vei når hun nærmer seg.

Sist men ikke minst - ingen babiser har vondt av en ansiktsvask eller to av hundene. Det må dere bare tåle. Det er hundenes måte å vise underkastelse på. Og vår jente har aldri være syk siden hun ble født - med unntak av forkjølelse to ganger. I en periode åpnet hun faktisk munnen på vidt gap da de kom for å gi henne morgenvasken (litt ekkelt!! :o)), men nå dytter hun dem bare vekk om de blir for innpåslitne.

Lykke til!!

Voff voff! :o)

Skrevet

Har sendt deg pm...

MummyAgain, store hunder er som du forteller ikke nødvendigvis et problem, men når du har en aggresiv terv (de er som regel ekstremt var på kroppspråk) er situasjonen en helt annen...

Skrevet

Var det meg du sendte PM til? Ikke fått noe enda......??

Joda, helt enig. Aggressive hunder i kombi m barn er selvsagt aldri bra! Helt enig.

Når det er sagt skal man skille mellom hunder som er aggressive mot f.eks. andre hunder o.l eller hunder som er aggressive mot familien og barna.

Vi har alltid sagt at at dersom en av hundene så mye som knurrer eller løfter på leppa mot barnet kommer vi til å "ta dem". Det vil si - da ville vi seriøst vurdert omplassering eller avliving. Heldigvis har ikke det skjedd.

Nå er mastiffen så gammel at han ikke kan omplasseres - og han må hanskes av hundevante mennesker fordi han tidligere var "gretten" og litt kranglete. Rottis-mixen er en omplasseringshund som jeg overtok som 2åring - nå 4,5 år. Han er om sinna på andre hunder og katter og biler m.m. Men snill som et lam m familien.

Skrevet

DolphinGirl: så ikke at du hadde spurt meg om noe før nå. :) Det er noen tervuerener som kan være litt stressa, men det er veldig individuelt - som med andre hunderaser. Du må nesten bare se det litt an hvordan det går, sannsynligvis vil det gå fint. Noen hunder tar imot selve babyen på en veldig fin måte, men de får et voldsomt vaktinstinkt slik at fremmede ikke får lov til å nærme seg vogna/babyen. Det må du også være litt obs på. Jeg tror nok det er viktig at du også prøver å være minst mulig stresset i forbindelse med kombinasjonen hund/baby, slik at hunden ikke merker det, og selv blir mer anspent. Jeg ville også prøvd å finne meg en annen hundetrener, hvis det er det beste rådet hun har å gi... at de "aldri lærer"...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...