Gå til innhold

Hadde dere meldt fra om trygdesvindel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En "venninne" får OS, men har hele tiden vært samboer med barnefar.

Hva skal jeg gjøre? Burde jeg gjøre noe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei og det kommer jeg aldri til å gjøre heller.. Ikke min jobb å sladre på andre som om jeg skulle gått på barneskolen. Skal du sladre fordi det er "urettferdig"? patetisk..

Skrevet

Hi her.

Det er vel mer at jeg føler det er veldig umoralsk å gjøre ting som dette.

Skrevet

Meg over her.. unnskyld for at jeg kalte deg patetisk.. angra litt på den og tok litt hardt i.. Synes bare det blir feil å skulle klage på andre sin umoralskhet. Det er såklart dumt at noen tar for seg av ting de ikke har rett på, men mener likevel det ikke er vår jobb å melde de inn for umoralskhet. Akkurat som jeg ikke ville sladra om jeg så noen naske i en butikk.. litt på spissen.. Deres dumhet er straff nok synes jeg. For dumme, det er de:)

Skrevet

Jeg tror jeg ville sagt fra. Dette handler ikke om sladring slik det er på barneskolen. Dette er svindel og til syvende og sist er det "du og jeg" som betaler disse ekstra kronene som hun mottar....

Skrevet

Hvor langt strekker dette seg? Vlle du sagt fra dersom du så noen bryte seg inn hos naboen? Dersom du så noen stjele en bil? Drive hærverk?

Skrevet

De kronene betaler vi uansett. Om du sladrer eller ikke:p syns det blir dumt å leike politi. Sladring er lavmål uansett om man er barn eller voksen.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Jeg sier ifra om jeg ser noen som stjeler på butikken. Er jo hyggelig for personalt og bli gjort oppmerksom

Om jeg ville sagt fra i dette tilfelle, det vet jeg ikke.. Men mest sannsynlig hadde jeg ikke turt...

Hadde ei nabo som var dagmamma, og fikk dagpenger.. Hadde lyst, meeen

Skrevet

Hi her.

Jeg ville faktisk ha sagt i fra om noen nasket i butikk jeg da, det har jeg også gjort. Ærlig sjel som jeg er, men takk for flere synspunkter.

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Var ikke meg du spurte, men i alle nevnte tilfeller ville hvertfall jeg ringt politiet...

Skrevet

Lavmål og lavmål, det er en vesentlig forskjell på sladring og det å si ifra. Det er ulovlig og jeg syntes ikke noe om det.

Skrevet

Det er nettopp det, noen burde si ifra. Jeg er også i tvil, men denne jenta får jo utbetalt 13000 kroner i måneden som hun ikke har krav på. Det er snakk om mye penger..

Skrevet

Om noen brøyt seg inn hos naboen, ville jeg sagt ifra pga at noen var i fare.. Det at kommunen gir henne OS når hun ikke skal ha, er det faktisk deres jobb å finne ut av. De SKAL sjekke med jevne mellomrom at de som mottar støtte sin situasjon ikke har forandret seg. Når noen stjeler en bil eller driver hærverk, blir det ofte STORE utgifter på den ene det gjelder.. det ser jeg på som litt annet, enn at noen "sniker"seg til litt av de pengene jeg må betale uansett. Men jeg har vel heller aldri sagt at jeg synes det er greit at de gjør det?? For såklart det er feil!

Skrevet

Ja, det bør du absolutt gjøre.

Du og jeg får jo mindre hver mnd pga så mange svindler systemet. Moralen er jo på et lavmål.

Og for de som sier at man ikke skal si noe... vel de som gjør dette tar jo en kalkulert risiko og vet at det er en mulighet for at noen "sladrer" eller det blir oppdaget. Så det er jo ikke de som "tyster" som gjør noe dumt i såfall.

En kalkulert risiko. fint hvis det går, kjipt hvis ikke! Men deres eget problem :)

Så ring til NAV du.

Skrevet

Jeg synes man bør si fra...

Mange nok som driver trygdesvindel nå idag. Og de få som er ærlig og tar imot riktige trygdeytelser, de blir uglesett...

Skrevet

de sliter jo visst de blir tatt. 6 mnd i fengsel eller betale tilbake hver krone..

jeg kjenner en del.. sier ikke ifra om det. men jeg har jo valget om å gjøre det selv, men det ville tatt fra meg nattesøvnen. hadde rett og slett ikke klart å hatt det på samvittigheten.

da kan vi heller slite litt..

men jeg kjenner noen som har over 40 tusen utbetalt hver mnd pluss at hun får de 13 tusen som hun ikke har krav på.. de kaster bort penger på tull hver dag.. masse sko og klær.. de bruker ca 5000kr i mnd bare på brus..

de syns det bare er gøy.. jeg føler de ikke vet hva verdien er i å bare være en familie..

vi kommer til å slite en del pga vi kommer til å leve på kun hans lønning som ikke er allverdens. men vi er ikke materalister å klarer oss med det..

jeg tenker litt.. de om det. men blir selvfølgelig ille når enkeltfolk som egentli ikke har råd må betale for at de skal kunne bruke 5000kr på brus hver mnd å kjøpe et par sko hver dag.

Skrevet

Jeg hadde vel heller sagt ifra til min "venninne" at det hu gjør er galt. Jeg jobber og sliter for mine penger, det burde du gjøre å, ville jeg sagt!

Og selvfølgelig sier man ifra hvis noen stjeler i en butikk, skjønner ikke at noen ikke ville gjort det.

Skrevet

Så hvis naboen ikke var hjemme ville du altså gitt blaffen? Og ikke meldt fra om biltjuveri dersom du visste at eieren har kasko?

Og når folk nasker fra en liten butkk blir det faktisk store utgifter for eieren, kan være forskjellen på om man får butikken til å gå rundt eller ikke. Merkelige regler du har ;-)

Skrevet

Skjønner ikke disse som mener at det er sladring å melde fra om slikt. Da må det jo være sladring om du melder noen til barneværnet om de mishandler barna sine, eller vitner til et stort bank ran eller voldtekt eller drap. Ja de sladrer jo de også da. Gjør noen noe ulovelig så bør man si fra. Her er det tross allt snakk om noen som lurer til seg tusenvis av kr mnd etter mnd.

Har sett her inne flere som gjør det fordi de mener de har rett på det fordi de har dårlig råd. Men ærlig talt jeg vet hvordan det er å ha dårlig råd, så det knapt nok går rundt betyr ikke at man har rett til å lure systemet.

Da kan man jo si at man ikke skal straffe noen som ranet en butikk hvis de gjør det fordi de har gjeld som må betales.......

Skrevet

Les ordentlig gjennom det jeg skriver før du uttaler deg da i det minste.. Mener det stiller seg helt anderledes om folk tar skade av det i større grad, både fysisk og økonomisk. Synes du setter det litt for langt på spissen her.. Jeg mener å si fra om trygdesvindel blir sladder, ja.. men jeg understreker nok en gang.. Det er uansett like feil og utrolig frekt å svindle på oss andre! Herregud... sammenligne butikknasking og voldtekt og drap da gitt.. litt på viddene eller:p

Skrevet

må si at det setter ting litt i perspektiv å lese om hva andre ville ha gjort.

jeg fikk utbetalt 3.500 kr for mye fra nav ved et uhell. jeg sa ifra selv, og betalte det tilbake.

men en annen sak var jo det at det tok meg 7 mnd med diskusjon med nav før jeg fikk LOV å betale dem tilbake. det ble mye arbeid på dem da tydeligvis.

Skrevet

KOmmer an på situasjonen til de det gjaldt.,hadde det vært noen som levde livet på OS, og sløste om seg imens de tilsynelatende har nok penger fra før av så ville jeg sterkt vurdert om jeg skulle angitt dem, men hadde det vært en familie som hadde så dårlig råd at den eneste måten de klarte å få det til å gå rundt for var å få OS så ville jeg ikke tysta..

Skrevet

Jeg tror nok jeg ville sagt ifra. Det de gjør er ulovlig og jeg synes det er feil at folk utnytter systemet på denne måten.

Sier forøvrig også i fra dersom jeg ser folk naske i butikker. Synes det er min plikt som medborger....

Skrevet

OS er ikke på 13000 altså, for dere som tror det.

Skrevet

Nei, men får man OS får man gjerne andre ting også..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...