Musemor med tre søte små Skrevet 29. juli 2008 #1 Skrevet 29. juli 2008 Gutten vår bruker smukk når han skal sove, ikke ellers. Mannen min mener vi skal begynne å vende han av med dem, men jeg syns det er litt tidlig. Han er bare 16,5 mnd. Hva mene dere?
Gjest Sekretøsa Skrevet 29. juli 2008 #2 Skrevet 29. juli 2008 Jeg er enig med mannen din! Men det er fordi jeg aldri gjorde det selv, og har nå ei tulle på snart 4 som NEKTER og gi den fra seg.......
Gjest Skrevet 29. juli 2008 #3 Skrevet 29. juli 2008 En liten avsporing; Jeg har flere ganger fått tipset om at det beste er å kutte tvert. Gradvis avvenning gjør at smokken blir mer kjær for barnet. Må presisere at vi ikke har avvent gutten vår med smokk ennå, men venninder og bekjente med barn mener hvertfall at det er måten å gjøre det på. Når man gjør det er det like mange meninger om som mødre (nesten da... ) men herihuset er sovesmokk greit fortsatt (2 år til høsten) men jeg og gubben har begynnt å snakke om at vi skal kutte den ut i løpet av sommeren.
Musemor med tre søte små Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 29. juli 2008 Vi kommer til å slutte tvert. Vi er bare uenig om når.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 Vi hadde en grense på "ingen smokk når hun fyller 3", så frem til hun var 2 år og 9-10mnd var smokk helt ok (hun som deres brukte den kun når hun skulle sove, evt hvis hun var syk). Jeg syns det var greit å vente til hun var litt større og skjønte litt mer (+ kunne uttrykke evt frustrasjon litt mer forståelig) - da var det også lettere for oss å forklare henne hvorfor og gi eksempler på andre "store" som hadde vært flinke å slutte. Gikk som en drøm!! 1 natt med surving ved leggetid så var alt glemt )
Kamomille Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 Rundt 3 års alder synes jeg. Her sammenfaller det men tiden for første tannlegebesøk, og da snakker gjerne tannpleieren litt om smokkebruk. Poden sendte sin til sabeltann et par måneder før han fylte 3 år. Det var av egen fri vilje. Han ville sende den til sabeltann slik at han fikk et kort tilbake. Greit nok tenkte vi og brukte litt tid på å forklare han at når de var sendt så hadde han ingen smokk lenger. Den lille glupingen mente vi bare kunne gå ut å kjøpe nye, men det kom selvfølgelig ikke på tale:) Han fikk kort fra Sabletann og samme sommeren var vi i dyreparken og så på alle smokkene. STOOOOOR opplevelse for en liten gutt:) Jeg mener et barn på 16 mnd ikke har mulighet til å forstå hvorfor smokken hans plutselig blir tatt fra han. Det er ikke mulig å forklare han hvorfor slik at han skjønner dette. Så jeg ville vente til han forstår mer.
Gjest Skrevet 29. juli 2008 #7 Skrevet 29. juli 2008 Eldste vår brukte sovesmokk til han var 2,5 år. Siden han koste seg med smokken, og den ga han trøst og trygghet - så vi ikke noe poeng å slutte før. Han var da så stor at han fikk "kjøpe" seg noe for smokkene sine. Han fikk velge mellom bilett til badeland eller leke. Han valgte badeland, og var helt bevisst på hva han gjorde når han ga dem fra seg. Han utsatte det også to dager, fordi han ikke var klar. Og det var helt greit. Etter det hørte vi ikke noe mer om smokkene - gikk helt fint.
melkekua™ Skrevet 29. juli 2008 #8 Skrevet 29. juli 2008 Vi sluttet rett før sommerferien.....jeg hadde planlagt lenge hvordan vi skulle slutte tvert....tror du ikke snuppa (blir 3 år i august) kom meg i forkjøpet...hun kastet smokken i søpla på badet ) Gjett om jeg kasta den posen fort ut i bossdunken. Jeg skrøt/skryter masse av henne, og hun skryter selv også. Hun er veldig stolt over at hun er sluttet (har hendt 2 ganger at hun ville ha smokken sin, men det går like fort over igjen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå