Gå til innhold

Noen advokater her? Trenget litt hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Saken er. Min bror har gjennom tiden lånt veldig mange penger av vår mor, og min mor har nå innsett at hun må slutte å låne henne penger og at hun aldri kommer til å se dem igjen. Det dreier seg om flere 100 tusner og min mor har kommet fram til at hun vil skrive en kontrakt med han slik at når hun faller bort så får han tilsvarende mindre i arv enn vi andre. Men hun er ikke sikker på hvordan hun kan gjøre den "loving gyldig" eller hva det nå heter og jeg har sakt at jeg skal prøve å hjelpe henne å finne ut av det. Noen som vet?

Fint om noen kan legge den ut på skravle DiB for meg.

På forhånd, takk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring en ordentlig advokat, du -tror neimen ikke dette er det rette forumet for sånne spørsmål ;-)

Skrevet

har din mor dokumentasjon på overføringene ? bank kviteringer el ?? etter det du skriver ser det ut til at det ikke er laget noen skrivtlig låneavtale, gjeldsbrev el ?

Din mor kan da skrive et brev hvor hun fastslår at hans del skal regnes som forskudd på arv og at pengene skal avkortes . Må da sende inn melding til skatteetaten om forskudd på arv ( arveavgiften på de pengene som er utbetalt vil da forfalle nå) og gi dere øvrige arvinger dokumentet /kopi av bestemmelsen hennes om at beløpet skal forkortes i hans lodd ved skifte. Det er viktig at dere har dette dokumentet den dagen din mor går bort.. kan fort bli uoverenstemmelser og at dokumentet sier noe om beløpet.. gjerne vedlagt kviteringer eller din brors underskrift om mulig.,

foretrekker å være anonym her... legger ikke ut nic da jeg da "renner ned" av jusspm..

Skrevet

Anonym 09:45 29.07.2008.

Tusen takk. Tror nok hun har orden i papirene, ja.

Eller er det jo mulig å gå i banken og spørre om en oversikt hvor mye penger hun har overført til den kontoen de siste x årene

Skrevet

De pengene hun har lånt broren din kan jo stå som forskudd på arv, og da får vel han mindre når hun en dag går bort. Men det er nok riktig at du bør ta kontakt med en advokat for å få et skikkelig svar. Men det bør være en smal sak å få til dette. Vet om andre der ett av barna har fått forskudd på arv, pga pengeproblemer, mens de andre venter til foreldrene går bort. Og da får selvfølgelig de andre søsknene mer ved bortgangen.

Skrevet

Et annet alternativ dersom dokumentasjonen ikke er i orden. Er at din mor skriver testament der hun gir den frie tredjedel til de andre barna.

det er nemlig slik at arvelater fritt disponerer 1/3 av boet, og kan fordele dette slik hun selv vil.

Så hvis din mor etterlater seg 900 000kr, så kan hun gi deg alene 300 000kr (hvis det bare er dere to.. er dere flere må de 300tusen fordeles slik hun selv synes) men hun kan kun gi vekk 1/3. Og på den måten vil din bror ikke få like mye som dere i arv. Men han har da fått mer enn nok.

Klønete skrevet. Men håper du forstår.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...