Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her som har barn med hjertetunge og hatt noen problemer mht det?

Småen her har jeg sett hatt det siden han var nyfødt, men jeg har bare syntes det har vært søtt siden pappaen hans også har det (han har aldri hatt noen problemer med det) og jeg har ikke visst bedre. Ingen av legene eller hs har sagt noe om det heller.

Men så har jeg slitt med endel brystbetennelser og såre brystvorter (fram til han var rundt 6-7 mnd) og han har sølt veldig helt fram til ammeslutt, og derfor har jeg lest endel om nettopp denne tungen.. Jeg nevnte det for helsesøstera, om di hadde noen lege på huset når han skal på 9 mnd kontroll, men det hadde de ikke. Mente også at han var jo såpass gammel nå... og hadde det vært noen problem så hadde han jo hatt problemer med å suge. Så fortalte jeg at jeg hadde jo slitt endel med såre brystvorter da (eller, åpne sår..), men hun sa at han tok jo flaska og la jo bra på seg, så da var det vel ikke så farlig. Så nevnte jeg det jeg har lest om at de ofte får problemer med å snakke, og da sa hun "men da må han jo ha problemer med å suge".

Så da spør jeg dere.. Så lenge de kan suge av flaska så har de ikke sugeproblemer? Ville dere ha sjekka ut dette noe mer? Er det ikke lurt å sjekke sånt, evt gjøre noe med det FØR han begynner å prate og evt får problemer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stønn. Stramt tungebånd er en standard grunn for sårhet og ammeproblemer. Sugeteknikken på brystet er annerledes enn flaske, fordi ved diing skal tungen over gommekanten. Det med snakkingen (hva er pappaen sine erfaringer?) må du ta opp med legen din.

Hilsen ammehjelper

Skrevet

Takk for svar :)

Pappaen hadde ikke noen problemer med snakking eller diing, derfor jeg ikke har tenkt over det før nå..

men da tror jeg at jeg kommer til å ta kontakt med legen, selv om hs ikke synes det var så farlig..

Skrevet

Det er iallefall noe å ha i mente ved neste barn om de arver dette fra pappaen sin, det sparer deg en del smerte...

Skrevet

Ja, det skal jeg huske på å sjekke med en gang h*n er ute ;) hehe

Synes det er rart at ingen av legene har nevnt det.. HS så så vidt på han i dag, men han hadde bare tungen inni munnen, og da så hun jo ingenting og sa bare at han ikke hadde det.. men jeg har jo sett han når han geiper og andre ting, og det er et ordentlig hakk inn..

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Vår lille jente på 2,5 mnd har det samme.

Jeg nevnte det for helsesøster når vi var på kontroll for 14 dager siden at jeg trodde hun har stramt tungebånd.

Jo da hun har det. Hadde de oppdaget det på sykehuset hadde de bare snittet det, men nå som hun har blitt såpass "stor" må de i tilfelle legge henne i narkose for å få gjort det. Derfor vil det ikke bli gjort noe med det før hun evt får problem med å snakke....

Min mann fikk snittet tungebåndet sitt når han begynte på skolen fordi han hadde problemer med enkelte bokstaver, bla R....

Hadde jeg visst at det var arvelig hadde jeg bedt de sjekke det tidligere, men jeg oppdaget det selv da jeg la merke til at hun ikke får tungen ut av munnen og at det blir kløft i tunga som jeg kaller det :-)

Ei på barselgruppa mi har en sønn som fikk snittet tungebåndet på sykehuset da de oppdaget det pga han slet med å ta puppen...

Skrevet

Da er det kanskje ikke noe vits i å gå til lege med det før evt snakkeproblemer da altså? Tenkte kanskje det ville være lurt å være føre var, men om de må i narkose.. uff...

Men er det sånn at om de har stramt tungebånd så klarer de ikke å geipe? For han her klarer det nemlig.. men det blir et hakk inn der tungespissen skulle vært. Hm..

Skrevet

Gutten min har hjertetunge. Det ble oppdaga på sykehuset dagen etter han var født. De skulle egentlig snitte den før vi dro hjem, men så ombestemte de seg av en eller annen merkelig grunn. Jeg ville veldig gjerne få den snitta da han var så liten.

Det endte med at jeg sleit såpass med amminga pga. den tunga at jeg måtte gi opp hele amminga. Flaska tok han greit, så fikk jo mat i seg. Men da jeg bare pumpa så mista jeg melka. Tok dette opp på HS før jeg slutta og om de kunne snitte han hadde problemer med og suge, men det ville de ikke gjøre.

Han er 16mndr nå og har den enda, så hvis det blit problemer med språket hans så skal den snittes.

Gjest Bjørnen Collargol
Skrevet

Det er nok forskjellig hvor stramt tungebåndet er tenker jeg. Vår jente kommer ikke ordentlig ut med tunga, klarer bare til leppene så stopper det opp.... Regner med at det må til med snitting her når hun blir eldre ja. Da tror jeg også at man slipper narkose. Min mann trodde ikke han ble lagt i narkose. Han husker ikke annet enn at det blødde noe sinnsykt....

Du kan jo ta det en gang du skal til legen uansett feks?

Jeg har ingen planer om å legge jenta vår i narkose ennå i alle fall, så vi avventer til hun blir så gammel at vi vet om hun får problemer med det i forhold til å prate :-)

Skrevet

Min kom ut med stramt tungebånd som legene på føden ikke ville gjøre noe med. Det resulterte for det første i at jeg måtte amme med skjold de første 5 mnd, og mye smerte, sårhet og tenners gnissel for min del. Så merket vi ikke noe til det før han ble større og ekstremt plaget med hals og lungeinfeksjoner. Viste seg at den stramme tunga var 50% av årsaken (hadde nesten ikke passasje i luftrørets inngang pga tunga lå for langt nede i en krøll). Så han fikk skåret tungebåndet like før han fyllte tre og en ny verden åpnet seg, ikke var han syk mer, og han begynnte å snakke som en foss. Og vi fikk samme beskjed fra HS og primærlege: tunga hadde INGENTING med prating eller sykdom å gjøre.

Håper dere får hjelp om det viser seg at den fortsatt er et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...