Gå til innhold

Synes det er for galt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt på cafe i dag med dattra mi og kjæresten.

Å det sitter ei mor vedsiden av oss, med 3 barn..

Ungene hennes var i tilfelle ikke så flinke til å dele med hverandre, å den eldste gutten hennes (ca. 8 år) ville ikke gi resten av brusen sin til lillesøstra si, å hva gjør moren? Hun kliper han hardt i armen og kjefter så hele cafeen hører det! stakkars gutten gråt som bare det.. skjønner ikke hvordan noen mødre kan ha slik oppførsel!! å skade barnet sitt på den måten, å i all offentlighet? herregud..!!

hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppdragelse er veldig individuelt, mange delte meninger om dette. Jeg selv blir sint i hjertet når jeg ser foreldre som skjeller ut barna sine i offentlighet. Mange ganger tror jeg barna begynner å gråte, fordi de blir flaue over situasjonen. Når det gjelder å fysisk gripe fatt i unger, kan det diskuteres hvor nødvendig dette er, men dette bør ikke forekomme i alles påsyn.

Skrevet

Jeg er enig i at det er galt med fysisk avstraffelse. Men om man lar barna slippe unna med alt bare fordi man er i offentlighet, så kommer man til å få ett problem... barn er smartere enn man tror og de er mestere i å manipulere foreldre....

Skrevet

Hei Lillemor91

Jeg syns det virker som du vet hvordan man skal behandle barn, så jeg syns det er bra at du legger merke til slikt i en alder av 17år.

Det står det respekt av. Min datter er like gammel som deg forressten. Nei, å gjøre slikt skal ikke være nødvendig, slik oppførsel fra en mor skal være helt uaktuell.Stakkars gutt.

Skrevet

Enig med Maren; fysisk avstraffelse har jeg ingenting til overs for, men man vil fort oppdage at det å vente til man kommer hjem med å irettesette barn i de fleste tilfeller ikke funker. Det er et gratispass for barn til å ikke oppføre seg i offentlighet fordi de vet at de ikke vil få kjeft likevel. En bekjent av meg har hatt den tilnærmingen i 9 år, og resultatet er en nebbete jentunge som til tider er rett og slett ufordragelig.

Skrevet

"ris" i enerom, og ros i plenum, slik burde det være for alle, barna mine er i allefall oppfostret på dette!

Skrevet

Jeg er heller ikke for fysisk avstraffelse, bare så det er sagt. MEN min mening er at barneoppdragelsen bør skje også utenfor husets fire vegger. Gjør poden noe dumt/noe han ikke har lov til får han beskjed, uansett om vi er hjemme eller på butikken. Hvem skal lære ham å oppføre seg offentlig hvis ikke jeg kan gjøre det?

Forresten, så er det ingenting som er så irriterende som å se små, uoppdragne, drittunger få lov til å regjere som de vil. Jeg reagerer med på at foreldre IKKE griper inn enn at de gjør det.

Skrevet

Det er jo ikke akkurat slik at alternativet til å rope,kjefte og knipe tak i ungen i offentlighet er å ikke oppdra ungen når man er ute! Jeg for min dle synes det er ett bedre alternativ, inne som ute, å snakke med ungen. Hjelper ikke å kjefte og smelle dersom ungen ikke skjønner hva som er galt med oppførselen! Synes det blir for dumt at en unge skal få oppføre seg akkurat som han vil fordi man er ute, men synes det må finnes bedre alternativer enn å skjemme ut både ungen og seg selv med høylytt kjefting/kniping i all offentlighet!

Skrevet

Ja, det må gå an å reagere på en litt mer sivilisert måte ute blandt folk, ikke kjefte og smelle så hele cafeen hører det.

Jeg blir så utrolig flau på foreldre sine vegne når de oppfører seg sånn.

Men jeg synes ikke noe om at foreldrene bare lar ungene herje på som de vil heller. Jeg vet ikke enda, men kan tenke meg at det er ganske vanskelig å finne den gyldne middelveien der ja...

Kanskje jeg ender opp som en av de som står og skjeller ut ungen min i full offentlighet om et par år, hvem vet...?

Skrevet

Er helt enig at fysisk avstraffelse er galt, men må si meg litt enig med A1973; barn som ikke kan oppføre seg er irriterende! Var på postkontoret i dag for å hente en pakke, og der var det tre unger som drev å trykket på kølappmaskinen, slik at det tøyt ut kølapper som de kunne leke med. Til stor irritasjon for folk som har andre ting å bruke lunsjen sin på enn å stå i usynlig kø på et postkontor.

Skrevet

Jeg var nylig på camping ferie i telt, og i Tyskland havnet vi mellom to barnefamilier.. Den ene familien hadde to mellomstore gutter, den andre en gutt og en jente i litt yngre alder. Mens vi satt og forberedte mat utenfor teltet, begynte tre av barna å spile fotball mot teltet vårt, foran foreldrene, selv om det var et stort ledig felt ca ti meter bortenfor.. Foreldrene satt bare å tittet på oss og på barna, og etter en halv time ca, ropte moren at de måte komme el . lign. (de var utenlandske, ala nederlandske, belgiske eller tyske, så er usikker på akkurat hva som ble sagt..) der og da kunne jeg veeldig godt tenkt meg at foreldrene kunne ha vett og forstand til å si ifra før..

ser ofte "umulige" barn ute, der man ønske foreldrene kune sagt ifra.. fikk selv skjennepreken in public av mamma om jeg var rampete ute, men aldri blitt kløpet hardt av noen sånn grunn..

Skrevet

Jeg innbiller meg at mange foreldre er redd for å si ifra i offentlighet fordi de er redde for nettop slike reaksjoner. Skal ikke komme her og påstå at jeg kan noe som helst om barneoppdragelse ettersom jeg ikke har pode.

Men jeg er oppvokst med foreldre som ikke lot meg sparke ball på teltet til ukjente naboer, sa ifra når jeg var ufordragelig og ikke lot meg få godteri på en tirsdag, uansett hvor høyt jeg skrek.

Og det er jeg glad for. Syns det er synd når jeg hører om folk som ikke blir invitert i sosiale sammenhenger fordii barna deres er helt håpløse

Skrevet

Synes ikke umulige unger skal slippe unna i offentlighet jeg heller.

Men om barnet er trass er det mye likere å sette seg ned å snakke rolig til barnet, hvorfor han/hun er så opprørt, og hvorfor barnet føler seg sånn og sånn.. jeg synes ikke det er riktig av noen foreldre å skrike å klipe barna sine, når de heller kan høre litt av barnets versjon av saken.. så heller prøve å vise medfølelse men alikevel fortelle å prøve å få barnet til å forstå at han/hun gjorde noe galt.. :)

Skrevet

Hahahahaha, dette er nesten morsomt å lese! "Sette seg ned og snakke.... vise medfølelse.... barnets versjon...." Dere snakker som om barn skulle være voksne, rasjonelle vesener! Barn er barn og de er overhode ikke rasjonelle. Barn trenger faktisk at vi korrigerere, setter grenser og noen ganger ja, at vi snakker strengt til dem. Det nytter ikke å si: "Ikke gjør det lille venn!" med vennlig og blid stemme.

Som sagt før, ett av de største problemene i skolen i dag er uro, frekke, uoppdragne og ufordragelige barn. Jeg tviler sterkt på at dette skyldes at foreldre er for strenge....

Jeg sier ikke at det å hyle, skrike, banne, knipe barna sine er bra (tvert imot) MEN det finnes en mellomting der man kanskje *må* heve stemmen litt selv om man er i det offentlige rom. Når jeg ser barn som bare slår seg fullstendig vrang f.eks. i butikken og foreldrene kjefter fortvilet (på en sivilisert måte), da pleier jeg å sende et forståelig blikk til foreldrene jeg.

Skrevet

PS. Og ja, jeg hadde selv foreldre som var ganske strenge og som ikke vek en tomme selv om vi var på butikken. Jeg lærte fort hvilken oppførsel som ble akseptert. Jammen er jeg glad for det i dag! Jeg har praktisert samme, strenge oppdragelse på sønnen vår og han er blitt en grei, voksen, veloppdragen, reflektert ungdom. Jeg må si jeg blir stolt når han selv ser når andre barn ikke kan oppføre seg. Det hender til og med at han blir rystet over andres barn dårlige oppdragelsel! DA blir mor glad!

Skrevet

Nei, når man tenke litt gammeldags så blir det jo å kjæft opp ungan sin å dra hardt i dem...

det nytte hvertfall ikke å si til et barn:" ikke skrik, du treng itj å skrik, du har itj nå å vær lei dæ for.." Det hjelpe HVERTFALL ikke! det å gi trøst, å forstå barnet sitt, e veldig viktig! i bladet "mamma" står det evt. noe sånnt..

man kan hev stemmen litt, selfølgelig. men ikke klikk helt å nekt barnet å få lov til å slipp ut følelsan sin. det e bare sunt at barnet vise følelsa, uansett koss følelsa det e!! å da ska itj mødre stopp barna i det, bare fordi dem skjemmes om barnet e lei sæ i offentlighet..

Skrevet

Har nå lest innlegget ditt tre ganger, Lillemor91, men jeg skjønner virkelig ikke hva du mener.

"I bladet 'mamma' står det eventuelt noe sånn"? (for evt. betyr fremdeles eventuelt, eller er det jeg som har gått glipp av noe her?)

Ja, barn skal selvfølgelig få lov å vise følelser, men selv om man er utenfor husets fire vegger kan man ikke snakke pent til barnet når h*n er ufordragelig. Skal love deg at folk reagerer.

Var nettopp på en ferietur med en venninne med en 10 åring som aldri blir tilsnakket i offentlighet, men glefser og bruker en forferdelig tone overfor sin mor. Tror nok ikke min venninne la merke til det, men du skulle sett hvordan folk så på de to da datteren snakket nedlatende til moren. Noe så respektløst som den ungen der har jeg ikke sett maken til.

I en butikk vrengte 10 åringen av seg noe i samme tone til meg som svar på et spørsmål jeg stilte henne, men jeg for min del bryr meg fint lite om hvor jeg er så hos meg fikk hun reaksjon. Jeg hevet stemmen ti henne og fortalte henne at SÅNN snakker hun ikke til meg, jeg er voksen og hun får ikke lov å bruke den tonen overfor meg, det tolererer jeg rett og slett ikke. (det hører med til historien at jeg kvelden før rolig fortalte henne, etter at hun første gang hadde brukt den respektløse tonen, nebbete som en liten drittunge, at det fant jeg meg ikke i at hun snakket til meg på den måten)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...