Gå til innhold

Noen som har tips mot HOVNE bein??? *desperat*

Anbefalte innlegg

Skrevet

Beina mine er som tømmerstokker... +4 kg på vekta siden fredag, og hos legen i dag kategoriserte de det som "noe av det verste de hadde sett" :( Har prøvd alt; puter, beina høyt, drukket mye, drukket lite, unngått salt mat, spist masse frukt osv osv... Men nå holder jeg virkelig på å bli gal - beina gjør VONDT, klarer ikke å bøye tærne, og det verker noe så inni h*****!!! Klarer nesten ikke å bøye ankelen slik at jeg får gått på gulvet en gang, og mister hele tiden balansen pga det.

Noen med gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heia.

Ta beina i en balje med kaldt vann :)

Lykke til.

Skrevet

*trøste klem til deg *

hørtes ikke nOe godt ut

Skrevet

jeg syne faktisk det blir bedre av å drikke mye vann... da drenerer kroppen litt mer... og så blir det ihvertfall mer behagelig av å bade...

Skrevet

Legg deg et sted du faar bena HELT opp, altsaa i vinkel med rompa helt inntil veggen. Ligg saann tre halvtimer pr dag, minst. Smaadrikk vann hele dagen, ikke hele glass om gangen men ca 4 liter minst hver dag. Smaa hyppige maaltider i stedet for faa store. Fotbad med isbiter i saa lenge du orker. Ligge paa ryggen og flekse foten fram og tilbake mens du samtidig beveger foten fra helt liggende paa gulvet til helt opp i vinkel. Begge to, mange ganger flere ganger om dagen. Dersom du har muligheten til aa svoemme eller sykle, saa er det veldig bra. Kutt ut litt av frukten og erstatt med fiber, som ikke er frukt. Gaa til en akupunktoer som kan stikke noen naaler mot hevelser. Gjoer sirkelbevegelser med bena naar du sitter og ligger. Sitt naar du kan, ligg naar du kan og opp, virkelig hoeyt opp, ikke bare paa en krakk, naar du kan. Naar du har bena hoeyt er det viktig at du har en oerligen boey i knaerne, eller er helt rett, du maa for enhver pris ikke legge dem paa en skammel som bare tar taerne, saann at knaerne faktisk er lavere enn ankel og laar, det virker helt mot sin hensikt.

Dersom du har anledning til aa bade ute, i sjoeen eller ferskvann, saa staa og gaa i vann opp til nesten skrittet dersom du ikke vil bade eller bad saa mye du kan dersom du er en av oss som bader.

Masse lykke til, kan tenke meg du har det vondt. Huff av meg, det er ikke lett aa baere saa tunge ben akkurat naa.

Klem fra meg.

Skrevet

Kjøp støttestrømper. Er i uke 38 selv, og hadde nettopp 2 uker med MAJOR hovne bein, og - ja 3,5 kilo på noen dager... Skikkelig vondt var det. Sendte mannen min for å kjøpe støttestrømper, og fikk sjokk da han ringte og spurte om jeg skulle ha "sitte, ligge, stå, ankel, legg, lår, sort, hvit, natur, s,m,l eller xl..." + målene rundt ankel og 2 cm under kne... :-) Men jeg brukte de to dager, og beina er helt fine igjen, til tross for 30 graders varme og alt. Jeg endte forresten opp med "sittestrømper" til knærne... De er dyre (ca. 400 kr), men verdt hvert eneste øre! Lykke til!

Skrevet

Jeg har støttestrømper, men beina mine er så store at jeg ikke får de på meg en gang :( Får ikke fotbladet inni, så store er beina... De minste tærne mine er snart like store som stortåa! Har bare noen dager igjen, så får vel holde ut *phu*

Har fått en sånn spesialstol av ergoterapeut pga bekkenet, med mekanikk for å løfte og støtte både her og der, men det hjelper heller ikke. Har en haug med forskjellige puter, også fra ergo, men nå hjelper ikke de lenger heller :( Føler virkelig at jeg har prøvd alt...

(har forresten nyresykdom, så å drikke 4 liter om dagen er uaktuelt...hehe!!!)

Skrevet

Ah, forstaar, da er det kanskje saann at nyresykdommen din er noe av skylden her... =o) Vil tro det, fatt mot da, stakkars deg. Lykke til.

Skrevet

Har du bekkenplager i tillegg til de hovne beina?? I såfall kan det hende at det er noe av grunnen til at du er så hoven...

Jeg slet med med veldig mye vann i høyre bein i sist svangerskap pga bekkenløsningen blokkerte og gjorde blodsirkulasjonen dårlig i dette beinet....Altså kiropraktor eller manuellterapaut for å ordne det...

Første gangen jeg gikk til manuellteraput og fikk knekt opp bekkenet mitt var det en helt merkelig følelse i beina etterpå, det prikket no sinnsykt i begge beina og de ble helt røde...etter noen timer så fikk jeg mye bedre følelse i beina i tillegg...

Men en ting som kan virke akutt mot hovne bein og vann i kroppen er skikkelig massasje hos en massasjeterapaut som har erfaring med å massere gravide. Å få massasje hos fysioteraput er ikke det samme desverre.

Men hvis beina dine er noe av det verste de har sett hvorfor får du ikke vanndrivende midler?? Er det pga av nyresykdommen at du ikke kan få vanndrivende?? Husker selv hvor vondt det var med alt vannet i siste svangerskap, så har veldig medfølelse. Har vann nå også men det gjør ikke vondt enda heldigvis...:)

Ps. Hvis du finner en god massasje teraput kan de også massere punktene som brukes til modningsakupunktur når det nærmer seg termin...

Skrevet

Jepp, har kraftig bekkenløsning :( Kombinasjonen nyresykdom+bekken gjorde faktisk at førstemann ble forløst i 35. uke. Denne gangen vil legene ha meg over 37 uker for å være sikker på at babyen er lungemoden... Er 37+1 i dag, og skal egentlig ha planlagt ks på torsdag ;) Hadde håpet å holde ut til 38+5, men beina og bekken og varmen gjør at jeg blir gal!

Hvis jeg hadde fått vanndrivende, så måtte jeg innstallert toalett i hvert som i hele huset ;p Sliter nok med å komme opp den fordømte trappa til 2. etg fra før av...

Har gått til kiropraktor som har hjulpet meg masse gjennom hele sv.skapet, men nå har han ferie :( ¨Prøvde å ringe dit i dag, i håp om å få en time før ks... Det er forresten høyre som er verst hos meg også, så det er nok noe som blokker. Har en nerve i klem, og muskelbetennelse i hele ryggen, så ting er jo ikke helt i orden...hehe :P

Ser at dette ble skikkelig langt og sytete, men tålmodigheten er helt tynnslitt :s

Skrevet

det hjelper å ta fotbad med grønnsåpe i .

Skrevet

oi muskelbetennelse..ja det er vondt det...da blir det jo ikke ok når man bare går til kiropraktor for da er musklene enda irriterte og inflammerte og dette kan jo også igjen gjøre slik at du får ekstra vann...ser ut som er du er i vond sirkel ja...

Jeg hadde også kraftig bekkenløsning i sist svangerskap og kunne ikke gå de tre siste mnd og måtte sitte i rullestol, hadde allslags hjelpemidler hjemme og fikk morfin på slutten mot smertene. Fikk lov å sette i gang fødselen fra uke 37 av sist gang men jeg klarte å holde meg til 11 dager over termin og måtte da sette igang pga svangerskapsforgiftning, var da innlagt pga av de forferdelig smertene, jeg hadde også ryggbetennelse i tillegg til bekkenløsningsproblematikken.

Har du prøvd klassisk akupunktur på ryggen din?? Min akupunktør sier at ryggen er den enkleste delen å behandle når det gjelder smerter og betennelse. Takket være han og min kiropraktor har jeg hatt lite smerter dette svangerskapet og ikke har jeg trengt verken krykker eller rullestol. Jeg hadde begynnende ryggbetennelse i begynnelsen av dette svangerskapet men han fikk roet betennelsen i ryggen etter en behandling......evig takknemlig er jeg....:)

En sist nødting du kan bruke på ryggen din er Orudis betennelsedempende krem, få din samboer til å smøre deg akkurat der du trenger det og ikke no mer så kan dette hjelpe veldig godt. Denne kremen er lokalvirkende og betennelsedempende på lik linje med ibux og har virkemidlet ketoprofen i seg så det må kun brukes minst mulig men du har kommet til uke 37 og ryggbetennelse er svært smertefullt det vet jeg.Forskjellen mellom ibux tabletter og denne kremen er at den er lokalvirkende mens ibux virker på hele kroppen.

Ps. Informer legen om at du vil bruke denne kremen, jeg brukte denne kremen som aller siste nøds sist gang men jeg sa ifra til legen min om bruken for betennelsedempende er betennelsedempende.....

Skrevet

Uff det er ikke noe godt.

Jeg var hos jm i går,og har også fått mye vann i kroppen.

Så i går fikk jeg akupunktur for ødemene,og jeg er faktisk MYE bedre i dag. Dette fungerte tydligvis veldig bra på meg. Kanskje det gjør det for deg også?! Hvert et forsøk;)

Lykke til:)

Skrevet

Fy søren, det hørtes ikke bra ut!

Jeg har ikke noe råd, men jeg skal i alle fall ikke klage på hovne bein mer...

Skrevet

Jeg kan også konstatere at jeg mer eller mindre passer i sambo's slippers (noe som normalt er 5 nr for store!), er heldigvis ennå laaaange da. Har til og med fått valker på oversiden av foten!

Hos meg fungerer heller ikke de klassiske triksene. Det lindrer litt med isbad, og det føles ikke så ille ut når jeg får i meg mye væske, -men beina er like hovne som før. Skal til akupuntur i morra, og håper håper...

Skrevet

Jeg blir bare syk av akupunktur... Aner ikke hvorfor, men hver gang jeg har prøvd det har jeg blitt satt ut med migrene i dagesvis etterpå. Orker ikke det nå som det bare er 2 dager igjen ;)

Håper virkelig det hjelper for alle dere andre, for jeg unner ingen å ha slike bein :s

Skrevet

Her kommer en liten oppdatering :)

Har snakket med lege på føden i dag, og eneste behandling (for meg...) var å legge inn kateter og pøse på med væske. De vil ikke gi meg masse væske uten kateter, siden jeg har store problemer med nyre/blære og bekken. Med kateter vil jeg bli lenket til senga, ifht infeksjonsfare osv ble det vurdert som et dårlig alternativ...

Med andre ord; Det finnes ingen behandling, bare å holde ut de siste par dagene :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...