Monstermamma Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 1. Maling av nytt ubehandlet gran takpanel. Hva slags maling? Må jeg buke kvistlakk osv først? 2. Har et skrivebord i lutet furu som jeg gjerne skulle malt. Tips om hvordan gå frem?
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Det smarteste er å spørre om dette på malings utsalget. Der får du oppdaterte og korrekte råd. Men : Om taket er nytt, er det smart med kvistlakk ja. Jeg malte vår granpanel i stua uten og det gikk helt fint. Men den er 30 år gammel og har vel "svettet" fra seg. Lady fra Jotun har egen panel maling som er god Du kan bruke en rund pensel mellom bordene - og en bred pensel eller rulle på resten. Furu skrivebordet må sparkles om det er hakkete, og så males to strøk. Puss gjerne lett med fint sandpapir mellom lagene, siden fibrene i ubehandlet treverk reiser seg når det kommer fukt til. Bruk gjerne rulle.
Twintipp og himmelblå Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Om det er ubehandlet må du bruke kvislakk, men du kan blande den i grunningen:o)) Genialt! Bare hør om forholdet og antatt mengde i butikken... Pulten hadde jeg pusset litt først, vasket med salmiakk og deretter pusset litt til, før jeg hadde grunnet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå