Gå til innhold

Å vaske barnehendene for mye forlangt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt hysterisk på rengjøring, og innrømmer at det kan være et problem til tider... Når jeg har hatt besøk av venninner med små (12-18mnd) så bruker jeg hele kvelden på å gjøre rent:( Men det er fordi de klasser på absolutt alt -selvfølgelig, de er jo bare sjønne små. MEN er det for mye forlangt at moren til barnet kan nekte dem å løpe rundt i hele huset med mat i hånden og vaske dem på hendene etter de har spist??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vasket hendene på min gutt. tenkt bare på om vi skulle krype rundt å ta på alt mulig og etterpå stikke hendene i munnen.

dessuten så er det lettere som du sier å vaske hendene til poden enn å vaske huset.

men jeg må da tilføye at jeg er fan av at ungene lærer seg å sitte med bordet til de er ferdig å spise.

synes det er helt sært å se på unger som springer rundt, mens foreldrene springer etter med maten. gjett hvem som er sjefen der i gården da?

Skrevet

jeg sier i fra at jeg ikke liker at de springer rundt med mat i handen.. (sjelden d skjer at de løper rundt da men d hender ei gjør d) sier sånn generelt til ungene at de kan heller sitte med bordet til de er ferdige..så kan de leke etterpå..å da forstår moren d..å respekterer hva jeg sier..

d er ditt hus..å d er ikkke kjekt å ha mat overalt etter besøket er gått..

så jeg synes d er rett og rimlig at de sitter med bordet når en spiser,å legge frem en klut ,så pleier jo foreldrene å ta hintet..

Skrevet

enig, har en kurv med rene kluter sående ved vasken på badet og legger gjerne frem en ren våt vaskeklut ved stolen til ungene i den alderen jeg.. så kan foreldrene tørke selv uten så mye styr om de flyr fra eller til.. forsøker få det til å virke som "service" til forledrene... ikke min vaskemani ...,

:-)

Skrevet

ikke for å komme inn på to-tette debatten igjen, men kan du ikke hjelpe henne litt? er ikke så vanvittig enkelt å få en på 12 og en på 18 mnd til å spise nok til at de klarer seg til neste måltid, på et fremmed sted, med andre distraksjoner, og andre barn, og i tillegg være sosial med deg, eventuellt andre voksne, og passe på at barna er rene og pene og ikke setter spor på tv og glassbord.

legg gjerne frem klut, men å tilby å hjelpe til å gi noe drikke til den som ikke holder koppen så støtt, eller hjelpe med noen skeier til den som ikke spiser selv, da får nå vel mor litt bedre sjangse til å bruke kluten selv. for ikke å snakke om smake kaffen før den er kald.

Skrevet

Har et greit råd for det gi beskjed at hos deg må barna sitte rolig mens de spiser. Og del ut en vaskeklut og si her så du kan vaske når ho/han er ferdig.

Her får ikke mitt barn løpe rundt med mat så det får ikke andre unger heller. Og når de sitter rolig å spiser så er det jo greit å få vaska ansikt og hender før de tar på noe

Skrevet

Synes det er folkeskikk jeg da, at ungene sitter i ro mens de spiser. Og selvsagt må man tørke de på fingrene etter måltid eller andre ting som har gjort de klissete.

Skrevet

Må nok si meg enig her...

Jeg går som "tante-streng" når det kommer til spising her i huset,men mest fordi jeg syntes det er koselig når alle sitter rundt et bord -ikke bare virrer rundt.

Har aldri vært noe fan av små-spising rundt omkring -spesielt ikke etter at jeg fant en gjeng med gamle eplebiter under trappa?!

Skrevet

Tenk litt nå da... Hvor mange er det egentlig som har barn med 6-måneders aldersforskjell?? Det er ikke snakk om EI venninne med to barn på 12 og 18 måneder, men flere venninner med barn i denne aldersgruppa... Og *en* stakkars unge bør man vel kunne passe på selv om man er borte på besøk....

Skrevet

Jeg hadde tatt en klut eller våtservietter og tørket av hendene deres selv, jeg. Hvis venninnene dine har et problem med det, er de veldig rare. Barn får jo klissete hender selv om de sitter rolig og spiser. Du trenger jo ikke å si: "nå tørker jeg av hendene dine så jeg slipper å få fingeravtrykk overalt". Du kan si: "uff, det må være ekkelt for deg å ha så klissete hender. Skal jeg tørke av dem for deg?" Også kan du finne en klut og gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...