Gå til innhold

KJIIIIIIIPT!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har jeg fått påvist svangerskapsdiabetes! Noen her som også har det som kan fortelle litt om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen??

Skrevet

Heia

Kan ikke mye sjøl, men vet at fler a Tromsøjenten slit med det. Prøv å legge inn spørsmål under BiM-treff Troms, eller hør med ho Cajenne, du kan jo sende ho en beskjed i postboksen..mene noen av de som har fått baby allerede også hadde det. Prøv å klikk dæ inn på juli-jenten fra Tromsø og spør. Lettere å få svar hvis man spør på sånne forum der folk ofte e inne=:)

Lykke til

Klem fra mæ

Skrevet

er du langt på vei da? Jeg fikk det påvist i uke 26 dette svangerskapet.

Har hatt det i alle 3 svangerskapa mine

Hvor høyt var blodsukkeret ditt fastende og etter glukosebelastning visst du tok det?

Vi er flere her inne med svangerskapdiabetes. HAr hatt noen tråder om temaet.

Noe du lurer på så er det bare å spørre.

Skrevet

jaa meg :o) Vi er noen her inne som har det, så du er ikke alene.

Det som det går ut på er at hormonene våre gjør at insulinet i kroppen ikke får virket slik det skal. Dvs at vi har for mye sukker i blodet, som ikke kommer der det skal, nemlig til cellene. Om sukkerinnholdet bli høyt veldig lenge, er det risiko for at babyen i magen kan bli veldig stor - herav ordet sukkerbaby som de brukte mye tidligere. Ja, det var vel en måte å forklare det på:o).. sikkert mye mer også..

Om du ikke har fått det enda, vil du få utlevert blodsukkerapparat, der du får beskjed om å måle blodsukkeret ved å stikke deg i fingen. Da måler du før du spiser, og 1 !/2 til 2 timer etter du har spist. Det er bra å ha under 6 før måltid og under 7 etter. Men det er ikke noen fare om du en og annen gang har over heller.

For å forhindre at blodsukkeret blir høyt, må vi regulere kosten, eller få insulin i oss. Jeg har kostregulert, som flere av jentene her inne også har. Det du må passe på er at du ikke får for mye karbohydrater i deg(altså ikke bare tenke på sukkerinnhold, men lese på karbohydratene- sukker er karbohydrater..) Til vanlig må du da redusere inntaket av de raske karbohydratene som du finner i feks: poteter, pasta, ris, hvetemel, sukker, frukt(pga fruktsukkeret),melk, chips osv. Det du kan spise så mye du vil av er: grønnsaker, kjøtt, fisk, vann.. med mer. "sunt" snop er nøtter(best uten salt..), popcorn og grønnsaker.

Jeg har da gått bort fra å spise brødskiver hvert måltid, og heller gått over på knekkebrød, som inneholder mindre karboh. Eller du kan finne ved å lese på pakningene finne de sortene av knekkebrød/brød som inneholder minst karboh. Eks fedonbrødet eller de brøda som er merka med "4 brøker" og er ekstra grove. Det er bra å spise mye fiber..

Melk er også mye sukker i, og anbefales bare 1 glass til dagen, jeg er nå nede i 1/2 til frokost, da jeg merker at blodsukkeret går mye opp av det.. Juice må du heller ikke drikke - det blir det samme som frukt, mye sukker. Vann er den beste tørstedrikken.

tja.. ble langt dette.. bare spør om du lurer på noe.. som sagt, flere her inne med sv.dia, og de kan nok svare vel så bra som meg, da flere har hatt det 3-4 ganger;o)

Skrevet

Lurte på hvor du var Lille meg;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...