Gå til innhold

Voksesmerter eller ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

13 åringen har lenge klagd på vondt i kneet og leggen i forbindelse med fotball og annen fysisk aktivitet. Han har vært hos lege, desverre ikke fastlegen for hun var på ferie, og fikk da beskjed om at det var en mild utgave av slatters. Alt han skulle gjøre var å massere kneet.

Han har også vondt i det andre kneet, men det ene er verre enn det andre.

I går på Norway Cup så vi jo at det ble ille vondt for han, så faren hans ba treneren om å ta han av banen. Da ble det jo snørr og tårer pga. smertene. Treneren, som vi kjenner godt utenom fotballen også, sier at ut fra hva gutten har fortalt han om smertene sine så høres det ut som voksesmerter. Symptomene er det samme som hans gutter hadde når dem hadde dette. Han skulle ta med noe støtte greier i dag for å ta på kneet til gutten vår.

SÅ sier jeg dette til en veninne av meg i går da. Hun er legesekretær. Hun sier at hun har fått beskjed om at det er ikke noe som heter voksesmerter. Når hun vokste opp og hadde vondt i beina og kroppen fikk hun beskjed av legen om at det var voksesmerter. I dag har hun en muskel sykdom dem ikke finner diagnosen på. Men dama på 40 har en kropp som en på 80 år og ofte smerter som er skikkelig vonde.

Vi har tenkt å få han til en annen lege. Men er det virkelig ikke noe som heter voksesmerter? Man har jo alltid hørt om det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klar det er noe som heter foksesmerter!!

Se bl.a siste nr av Foreldre og Barn.

Men voksesmerter kommer jo gjerne om kvelden og ikke akutt i forbindelse med fysisk aktivitet. Trodde jeg iallefall.

Jeg er nå ingen lege, men han burde kanskje vært henvist til røntgen, fysioterapaut eller ortoped hvis fastlegen ikke finner noe. Kan jo være så uskylding som en betennelse i muskelfestet eller sener. Har han f.eks forsøkt betennelsesdempende medisiner? Har dere forsøkt varmekrem?

Ikke la deg skremme av andre med sykdom. Det høres foresten litt rart ut at veninna di har en muskelSYKDOM uten diagnose? Alle sykdommer har en diagnose. Kanskje hun har fibromyalgi eller en reumatisk sykdom? Det kan man fint få helt uavhengig av om man har voksesmerter som ung.

Skrevet

Jeg også stusser over at legen ikke henviste videre. Det var faren til sønnen som var med til legen. Vi skal forsøke å få time hos fastlegen så fort hun er tilbake.

Når det gjelder veninnen min uten diagnose, så går det faktisk ann. Jeg har to veninner som begge har fått beskjed om at dem har en muskel "greie" men ingen av dem har fått noen diagnose. Hun ene er jeg sikker på har fibromyalgi siden det minner mye om det. Men som sagt, ingen diagnose...

Helt utrolig egentlig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...