Lotta med novembergutt Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 På nav sine nettsider står det at pengene kan bli utbetalt når svangerskapet har vart i 26. uker, men når jeg tenker etter sa damen på nav til meg at jeg kunne få pengene etter 28. uke. Det samme leser jeg at andre har erfart på diverse forum rundt om. Er det noen med erfaring? Jeg er 26 uker nå, søkte for en uke siden, og har hvertfall ikke fått noe enda. Bare håper jeg slipper å vente i 2 uker til :\
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 tror det er sånn at de ikke kommer på konto før to mnd før termin.. er ikke sikker
Lotta med novembergutt Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. juli 2008 Nei, det kan vel ikke stemme? Da har både nav sine sider og damen jeg snakket med på nav feil - og SÅ feil kan de ikke ta. Det er enten etter 26. uke - som jeg egentlig har mest tro på siden dette står skrevet på navs sider om engangsstønad - eller etter 28. uke, som flere damer på diverse forum har fått beskjed om + damen på nav sa til meg. Uansett merkelig at det ikke praktiseres likt rundt om!
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #5 Skrevet 28. juli 2008 merkelige greier.. ei venninne som har en gutt på to år fikk beskjed om det da.. ikke alltid like lett med offentlige etater
* SMÅ EINSTEINS Skrevet 28. juli 2008 #6 Skrevet 28. juli 2008 Jeg søkte på engangstønad for en stund(en mnd) siden, er 27 uker nå. Og fikk til svar at den ikke ble tatt opp og sett på( behandlet) før 12 uker før termin. Så tar det vel en liten stund fra de behandler til penger er inne på konto.. Et par ukers tid eller noe.
Dunderklumpen Skrevet 28. juli 2008 #7 Skrevet 28. juli 2008 Hei! Man kan søke fra 26. uke, men så kommer det an på hvor mye de har å gjøre (og hvilket NAV du tilhører) hvor fort du får pengene. Med førstemann fikk jeg pengene etter et par uker, men denne gangen fikk jeg beskjed om at det var så travelt at det kunne ta mange uker før de så på søknaden. Det tok vel tilslutt ca 1 mnd før jeg fikk pengene.
Happiness fødte 16.9 :) Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 Jeg fikk beskjed om å søke når jeg var 25uker på vei siden den kan utbetales etter man er 26uker (26+0). Jeg fikk bekreftelse fra legen om at jeg var i uke 26 (25+1) med termin 24.9 da jeg leverte søknaden en tirsdag, torsdag var pengene på konto!!! Ble nesten litt for fort det! Også var det jo før tida, jeg hadde ikke rett på de før mandagen etter. Det er vel litt forskjellig praksis fra kontor til kontor, men tror uansett de ikke vil man skal levere søknad før man er 25uker.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. juli 2008 #9 Skrevet 29. juli 2008 Tror hvert NAV kontor tolker reglene rundt dette akkurat som det passer dem. Jeg er 27 uker på vei, men har ikke søkt enda. Regner med det går rimelig fort fra jeg søker til pengene kommer.
john gravid Skrevet 29. juli 2008 #10 Skrevet 29. juli 2008 jeg er 24+3 uker nå,å leverte søknad i går, fikk beskjed om at de ikke kommer før 2 mnd før termin, sånn var det med mine 3 første barn også.jeg har ikke samme nav nå som de forrige barna.fikk beskjed om at man kan søke når man vil, de blir alikevel ikke utbetalt før 2 mnd før termin.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. juli 2008 #11 Skrevet 29. juli 2008 Rart i grunnen, for det står jo på NAVs nettsider at de utbetales tidligst når svangerksapet har vart 26 uker. Så i utgangspunktet skulle det ikke være noen grunn for at noen har bestemt tidligst 2 mnd. før termin.
Lotta med novembergutt Skrevet 29. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 29. juli 2008 Greit nok at forskjellige kontorer praktiserer litt ulikt, men så lenge det står EN ting på nettsiden deres, så burde de da virkelig forholde seg til det?! Jeg var på nav igjen i dag for å levere en ny terminbekreftelse fra legen (selv om damen i skranken første gang sa at det holdt med kopi av helsekortet), og spurte hvor lang tid det ville ta før pengene kom. Fikk beskjed om at siden det er ferieavvikling kan det ta noe lengere tid nå, men i utgangspunktet kan de komme når som helst siden jeg er i uke 26 nå.
john gravid Skrevet 29. juli 2008 #13 Skrevet 29. juli 2008 var inne på nav sine sider nå,å det står at det ved fødsel utbetales de hvis det har gått 26 uker. lurer på om de da mener ved for tidlig fødsel.
Mrs. Bouquet Skrevet 29. juli 2008 #14 Skrevet 29. juli 2008 Hm? Jeg tolker det som at det utbetales til de som får barn gjennom fødsel, altså ikke adopsjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå