Mamman til AM&JS Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Før jeg viste jeg var gravid...altså vært hos tannlegen!! Hvor farlig er det med røntgenstråler...da hos tannlegen (jobber også der), vil ikke si noe til arbeidsgiver enda..://
Babyønske �� Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Jeg fikk beskjed om at røntgenstrålene hos tannlegen spres lite, og at de i tillegg er kun rettet mot kjeven. Og hvis det i tillegg er digital røntgen er det ingen fare. Lokalbedøvelse skal også være ufarlig.
en av hver Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Hvis du var pasient og ble tatt et bilde eller to av, så er det ingen fare. Men hvis du jobber der må du være forsiktig og holde deg unna rtg-stråler. I større mengder er det fosterskadelig, og jo også kreftfremkallende. Når det gjelder vanlige røntgenbilder er det jo ganske liten dose pr bilde da, det er værre med ct. Dessuten, hvis det var før du visste du var gravid, så var det jo så tidlig at det er alt-eller-ingenting som gjelder uansett..
AO3 Skrevet 28. juli 2008 #5 Skrevet 28. juli 2008 I forhold til det at du jobber hos tannlegen, ville jeg tatt opp det med arbeidsgiveren din med en gang, selv om jeg skjønner du ikke har så lyst til å fortelle om graviditeten enda. Han/hun skal ha oversikt over hvorvidt apparatene de bruker er slik at du bør unngå å ta røntgen, og hvordan skjermingen for strålene fungerer på akkurat din arbeidsplass. Dette skal de ha rutiner på! Når jeg har vært hos tannlegen tidligere, har bildene blitt tatt i et eget rom som jeg regner med er blybeskyttet, kun pasienten er til stede, personalet står utenfor. Da kan det hende det går bra. Dette er det arbeidsgiveren din som best kan svare på. Hvis du fremdeles er i tvil, eller hvis arbeidsgiveren din er det, spør legen din. Du har krav på tilrettelegging på jobb hvis du trenger det. I jobben jeg hadde tidligere, hadde jeg f.eks. vært nødt til å unngå å ta røntgenbilder gjennom hele graviditeten, men det er ikke nødvendigvis slik overalt. Spør! Du bør ikke være i en situasjon hvor du potensielt blir utsatt for røntgenstråler hver dag uten å sjekke nøye om det er trygt eller ikke. Det er stor forskjell på å bli tatt bilder av én gang som pasient, og å ta bilder hver dag selv! Jeg er ikke utsatt for røntgenstråling i jobben jeg har nå, men jeg måtte likevel fortelle om graviditeten til arbeidsgiver tidlig pga dårlig form og behov for litt tilrettelegging. Jeg fikk all den støtten jeg trengte fra sjefen og kollegene mine, og de tingene jeg ikke kunne utføre, tok noen andre seg av. For meg var det en lettelse å fortelle om graviditeten til arbeidsgiver!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå