Gjest Skrevet 28. juli 2008 #1 Skrevet 28. juli 2008 Hei! Jeg har fått en oversikt som viser når jeg skal på kontroller gjennom svangerskapet. Jeg ser at i den 8. uken så skal jeg på første ordinære svangerskapskontroll, gyn.undersøkelse (jippi....), ta en del blodprøver for å sjekke rhesus og ultralyd. Er det noen som vet hva de ser etter på denne ultralyden? Er det noe som gjør at vi med diabetes tar så tidlig ultralyd?
MiLady Skrevet 28. juli 2008 #2 Skrevet 28. juli 2008 Hm, rart at du skal til ordinær UL når du er 8 uker på vei. Jeg skal ikke før i uke 18.. Jeg var en gang når jeg var 12 uker på vei, men da måtte jeg påminne legen min om at jeg ønsket å komme så tidlig. Det var en rask tlf til føden og svisj så var jeg oppe på sykehuset og tok en rask ul for å sjekke at det faktisk var liv der inne. Er du sikker på at de ikke har skrevet feil, at de har glemt et 1 tall, at du faktsik skal til ordinær ul når du er 18 uke på vei. For det er standar for de fleste som går gravid. Om man er frisk eller har diabetes.
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #3 Skrevet 28. juli 2008 Står både uke 8 og deretter i uke 18........skal sikkert ta rundt uke 30 og Tror det er vanlig hos gravide med diabetes
MiLady Skrevet 28. juli 2008 #4 Skrevet 28. juli 2008 Rart, jeg har ikke fått noe oversikt når jeg skal til ultralyd og slikt... så trur det må variere veldig fra sted til sted ang. dette med UL og diabetes. Jeg har jo diabetes og jeg har ikke vært borti noe slikt. For meg følger jeg opp som om jeg skulle være frisk gravid, med tanke på ul og slikt, men går jo da oftere til lege/dia-pleieren enn ellers da. Men uansett så skal du være glad for at du får en ul i uke 8 uten å måtte påminne legen om at man ønsker en tidlig ul.
Gjest Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 Ja, jeg synes det er gøy at jeg allerede i uke 8 får se den lille Her jeg bor er det veldig tett oppfølging når en er gravid og haar diabetes. Fra uke 20 skal jeg på kontroll hver 14.dag og fra uke 30 hver uke. Jeg kommer ikke til å gå over termin, uansett. På skjemaet jeg fikk sto der i uke 38 at en blir vurdert for innleggelse og igangsetting... Skal ta en ultralyd da for å se på str. på ungen.
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 29. juli 2008 #6 Skrevet 29. juli 2008 det er litt gam dags akkurat det.. gikk på den måten i forige svangerskap, ca 2 år siden.. men fikk beskjed om at det ikke var slik lengere.. at det ble for mye rett og slett.. jeg er nå i uke 24, går 1 gang i månden, men ikke alltid de tar ul. men blir oftere etter uke 28/30. diabetikere går som regel ikke mere enn 1-2 dager over termin, hvis termin er i ei helg.. blir igang satt også om baby ser ut til å bli over 4,5 kg.. noe som er "vanlig" med dia mødre.. jeg fikk ul iuke 8, men det var fordi jeg ikke viste hvor langt jeg var på vei..
Bic&Bac Skrevet 30. juli 2008 #7 Skrevet 30. juli 2008 Jeg er på kontroll hver 3. uke, sånn ca, nå i starten. Fom. uke 32 skal jeg hver uke. Jeg er hos både jm, gyn. (ul, ikke g.u.) og lege hver gang. Synes det er kjempekjekt å få så god oppfølging.
oo00oo Skrevet 30. juli 2008 #8 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har også dabetes og er gravid for andre gang. Det er litt ulik praksis på de ulike sykehusene, men felles er at man følges nøye opp fra dag en med ul og inderemedisiner/ diabeteslege. Grunnen til at du skal på ul så tidlig er at når man har diabetes er det økt risiko for misdannelser på fosteret (kun hvis blodsukkeret er forhøyt har du tilnærmet normalt bl.s er vist ikke risikoen større enn hos andre) og da er det greit å finne ut av det så fort som mulig dersom det er noe galt. For hvis det viser seg at forsteret har alvorlige missdannelser er det tross alt bedre å avslutte sv. skap tidlig enn å få et sjokk på ordinær ul i uke 18.... Så de ser etter at alt ser normalt ut. Terminbestemmelse blir gjort på den ul som alle får i ca uke 18. Du kommer sikkert til å få en ul til før det. Jeg fikk en i uke 12 også. På slutten blir det ul oftere og oftere tilslutt ukentlig. Det er også vanlig å ta HbA1c mye oftere en ellers og de følger opp bl. sukkeret så det skal være så normalt som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå