Gjest Skrevet 27. juli 2008 #1 Skrevet 27. juli 2008 er det noe spesielt som skjer på kontrollene når det er bare et par uker igjen?skal det ikke sjekkes at babyen ikke er for stor for eksempel,eller ser man dette på symfysemålene?eller trenger man å undersøkes nærmere,for å sjekke om man begynner å bli moden?føler nemli ikke at jeg får så mye ut av kontrollene da både jordmor og fastlege har ferie...
Mamacita og Sebastian:) Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 Lurer faktisk på det samme. Har også både faslege og jordmor på ferie..og får en lege jeg aldri har møtt før engang. Så litt nervøs for det
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 27. juli 2008 #3 Skrevet 27. juli 2008 Jeg gikk glipp av forrige jordmortime, så blir ca 8 uker mellom hver time hos meg. Men går på svangerskapspol på sykehuset så jeg regner med det går bra. Måler ikke symfysemålet der men får jo UL. Vet ikke hva som er vanlig mot slutten jeg, men jeg er 35 uker nå og skal til UL og CTG i uke 36, UL i uke 38 og 40. Burde være rimelig godt dekket da
Mamacita og Sebastian:) Skrevet 27. juli 2008 #4 Skrevet 27. juli 2008 Hvorfor skal skal du på så mye greier? er det vanlig? Var til jordmor forige mandag og da målte hun magen min, tok pulsen urin og blodprøve. Hun mener at alt sikkert går kjempe bra og sendte meg hjem:/ Er 1. gangs fødende...og 3 uker igjen
snart mamma 85 Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 jeg har to uker igjen til termin, går til jordmor 1 gang i uken,,tester urin, måler trykk, mage , ser baby på skjerm hører på hjerte slå.. thats it alt vel med megt og barn,,, tar vel en mer grundig sjekk når man kommer på sykehuset!!!
m*78 Skrevet 28. juli 2008 #6 Skrevet 28. juli 2008 Så lenge alt ser bra ut sjekker de blodtrykk, urin, vekt, hører etter fosterlyd og tar SF mål av magen din. Det er alltid en grunn for at andre får UL og vekst måling. Må inn på sykehus til flere kontroller o.l. At du slipper dette skal du se på som et sunnhetstegn, å glede deg over at du er frisk, å at babyen har det godt inne i magen din! Modning er vanlig å sjekke hvis man går over tiden. Å størrelsen på babyen sjekkes ikke uten spesielle grunner. Så du trenger nok ikke å være redd for å gå glipp av noe på kontrollene de siste ukene, selv om ikke din fastlege /jordmor er tilstede.
jurgita&runa&trym Skrevet 28. juli 2008 #7 Skrevet 28. juli 2008 Jeg begynte min 38. uke i dag. Vanligvis gikk jeg til kontroll hos jordmor hver 4 uke,etter uke 36 ble det hver 2 uke. Hun var ikke sikker på leie av ungen,derfor bestilte ul på ullevål. Gledet meg masse, men de fant ut at hun er litt mindre enn hun skulle være,så skal på ny ul i neste uke for å sjekke om hun har vokst. Så det er vel grunn hvorfor for noen får flere kontroll enn de andre,men hvis ikke jm hadde vært i tvil om leie,hadde jeg hatt vanlig kontroll hver 2.uke.
MMr Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 Har lest i eit par blad og bøker at ein bør gå til kontroll ein gang i veka frå veke 36 (eller 35, huskar ikkje heilt). Virkar ikkje som om det blir praktisert..
minou Skrevet 28. juli 2008 #9 Skrevet 28. juli 2008 rutinene har endret seg litt siden mitt forrige svangerskap, men da gikk jeg til jordmor hver måned fram til uke 35, deretter annenhver uke fram til perm, deretter hver uke fram til termin. Så kom ungen. Ikke noe annet enn urin, bokdtrykk, SF-mål, hjertelyd, og leie mot slutten. Nå er jeg i uke 37 og går annenhver uke til fastlegen samme opplegg som forrige svangerskap. men jeg lurer på om jeg skal snike meg til en kestratime hos jordmor for å få sjekket leiet. Fastlegen er flink på det medisinske, men virker usikker når han klemmer på magen. En jordmor vil vel kanskje ha litt mer trening i å kjenne etter med hendene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå