prinsesse03+09 Skrevet 27. juli 2008 #1 Skrevet 27. juli 2008 Sikkert domt spm, men er så usikker på alt! Husker ingentig jeg siden jeg var gravid sist...HEHE... Husker at jeg ikke kunne spise spekemat, å fårepølser er vel kanskje en type spekemat, eller??
Pysjen Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 Kommer an på hvordan de er produsert. Vet at Gilde sin fårepølse (+ all anna spekemat bortsett fra en type spekeskinke jeg ikke husker navnet på i farten) er trygge. Så er fårepølsa de fra en anna produsent må du nesten forhøre deg med de for å være sikker.
Pysjen Skrevet 27. juli 2008 #3 Skrevet 27. juli 2008 langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina- fra Gilde var det som ikke skal spises av gravide.
prinsesse03+09 Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. juli 2008 Ok, er gilde sine fårepølser jeg har:) Så da kan jeg ta meg en skive:) Takk for svar:)
Reiki 73 Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 Fårepølse er en form for spekemat, og spekemat er rått kjøtt.Man skal ikke spise rått kjøtt under svangerskapet pga fare for toksoplasmose. Denne bakterien kan man også finne i uvaskede gønnsaker og frukt, og hos katt. Har også hørt at man heller ikke skal spise forskjellige "velmodnet" ost Prat m legen eller jordmor. Toksoplasmose finnes hos flere dyr b.l.a sau. Har du smitten i deg før du blir gravid, gjør det ingenting, men blir du smittet under graviditeten kan det gjøre skade på fosteret om det ikke blir oppdaget i tide.
prinsesse03+09 Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 27. juli 2008 Shit, har nettopp spist 2 skiver med fårepølser jeg nå:S Jaja, da vet jeg at jeg ikke skal spise det mer... Takk for svar:)
en av hver Skrevet 27. juli 2008 #7 Skrevet 27. juli 2008 Du får velge selv hvor forsiktig du vil være. Alle pålegg som selges i norge i datopakning (vanlig pakke) skal være frie for listeria. Oppdages likevel listeria trekkes produktet fra markedet (med mye spetakkel tenker jeg... Det er jo som med den e-colien, av og til går jo ting galt.) Listeria dør ved koking/steking. Toxoplasmose dør hvis den fryses, og gilde fryser sin fårepølse og salami. Så jeg spiser salami, men bare fra gilde, med god samvittighet.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 27. juli 2008 #8 Skrevet 27. juli 2008 jeg har fått beskjed av både legen å jordmoren min at jeg ikke skal spise vakumpakket kjøttpålegg undergraviditeten... spesielt slami å fårepølse. når gilde klarer å få listeria i familie skinke som både er nedfroset og kokt så sier det sitt om hvor trygt pålegget i norge er...
Pysjen Skrevet 27. juli 2008 #9 Skrevet 27. juli 2008 Les og vurder selv- Dette er tatt rett ut fra matportalen.no: Mattilsynets råd til gravide er: Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Unngå rått kjøtt av alle typer, som for eksempel speket kjøtt, gravet kjøtt eller tartar. Det vil være umulig for Mattilsynet å ha oversikt over alle de forskjellige produksjonsmetodene/-prosessene til alle ulike kjøttprodukter og pålegg. Det essensielle er om kjøttet/produktet er produsert på en måte som uskadeliggjør parasitten Toxoplasma (T.gondii), det vil si at produktet er varmebehandlet eller har vært dypfryst et par døgn. Er du usikker? - Ta kontakt med produsenten for å forhøre deg. Etter å ha lest dette sendte jeg mail til Gilde og fikk dette svaret: Viser til deres henvendelse på web, se under. Toksoplasma er i følge Norsk Zoonosesenter en parasitt som er mest utbredt hos sauer og katter. En generell anbefaling til gravide når det gjelder toksoplasma er å varmebehandle kjøtt godt før det spises. Rått eller lite stekt kjøtt, og da spesielt fårekjøtt, er ikke å anbefale. Toksoplasma tåler ikke temperaturer under -18 C, eller høye saltkonsentrasjoner. Gilde spekepølser og spekemat ( forutenom langtidsmodnet spekeskinke Santa Kristina) er produsert av kjøtt som fryses før det brukes i produksjon. Mvh Ane-Guro Danielsen ---------------------------------- Fagsjef spekevarer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå