Gå til innhold

BOLIGKJØP MED OVERGANGSSTØTTE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!! Er det noen proffe på husskjøp her?

Jeg vil gjerne kjøpe meg en bolig. Går nå siste året på skole, samt at jeg nå starter en egen bedrift. Den går foreløpig riktig bra (men, null inntekt enda).

Bor nå i Oslo, men planlegger å flytte til Follo.

Dvs at jeg foreløpig bare har OS som fast inntekt. Men etter å ha regna på det, ser jeg at jeg får mindre utgifter om jeg kjøper en bolig som er stor nok til at jeg kan leie ut en stor del av den enn om jeg kjøper et krypinn til meg og barnet mitt (som jeg uansett må flytte fra etter en stund...).

I banken kan jeg sikkert få et mini-lån med inntekten jeg har i dag. Det jeg lurer på, er hvordan boligkontoret stiller seg til dette? Har jeg noen sjans til å få etablererlån eller lignende med OS som eneste (foreløpige) inntekt?

Er det noen andre lån jeg heller burde se etter, som enslig forsørger etc?

Det er første gang jeg kjøper, så jeg har ikke noe kapital (men håper på å overtale faren min til å enten stille som garantist eller låne meg cash).

Alle tips og erfaringer mottas med ærbødig takk!!

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk hvertfall lån med os som eneste inntekt. Jeg hadde igjen 1,5år på skole når jeg kjøpte. Men. Jeg snakket med flere før jeg fikk så mye lån som jeg ønsket. Den tredje dama, forøvrig i samme bank ga meg lån. Jeg stod mellom ulike boliger til ulike priser. Endte med å kjøpe et til et par hundre tusen mindre som ikke hadde utleiemuligheter men fikk låne mer på de husene det var det på.

Ei som gikk i klassen min hadde også hus til et par mill- med utleie, hun hadde også kun os frem til hun ble ferdig på skolen.

Skrevet

hvilke banker søker dere i? Alle bankene jeg har hørt i sier de bare at de gir ikke ut boliglån når en bare har os som fast inntekt..

Ønsker sterkt å kjøpe egen bolig, for jeg føler det er å kaste penger ut av vinduet når jeg leier

Skrevet

Hei, tusen takk for svar!!

Kan jeg spørre deg hvor i Norge du har kjøpt? Og hadde du en garantist/egenkapital?

Og hvilken bank var det du brukte? Var dette din faste bank, eller gikk du til en annen?

Skrevet

hei, jeg bor i follo, og her i kommunen var det ei med minimal inntekt pga skolegang som fikk lån med bakrunn for fremtidig inntekt. Så siste året på skolen nå, har avdragsfritt lån frem til hun får jobb. Trur det var en kombinasjon av banken og kommunens startlån.

Eier også selv, men i full jobb

Skrevet

Snakka med Postbanken (Oslo) i dag, og de var ikke så veldig positive- regna ikke OS som inntekt, ei heller bostøtte (naturlig nok).

Har noen forsøkt andre banker? Er det stor forskjell på Oslo-området og Akershus (da nærmere bestemt Follo...?)?

Håper dette ordner seg, jeg er så lei av å betale mange, mange tusen i husleie...Nå øker leia også, pressa marked...

Skrevet

Jeg søkte i flere banker, bl. a posten og sparebank1. Hos sparebank1 fikk jeg ca 800 000 i lån, noe som ikke holder til å kjøpe her..:/ Men i Posten ble jeg opplyst om at de ikke lånte ut til enslige. Så kanskje hvis jeg kom tilbake med en mann med min side, kunne de vurdere å låne meg penger, HAHA, noe så diskriminerende... der skal jeg i alle fall ALDRI låne penger!!

Skrevet

Prøv nordea drøbak, veldig greie.

Skrevet

Takk for alle tips- og den linken var veldig fin!!!

Er det noen her som vet hvordan boligkontoret på Nesodden forholder seg i forhold til OS som inntekt? Det er forskjeller i hver kommune, og jeg har ikke rukket å spørre dem enda.

Skrevet

Trur nok nesodden er veldig "greie" der :) vet om ei (som bare har os) som fikk lån gjennom kommunen kombinert med dnb nor på nesodden.dette nå nylig.

Men, sjekk også nordea.

Ville ikke satsen på de som "shopper" lån for deg som linken over, går nok ikke gjennom med bare os, krever nok personlig oppmøte, og at du har vært i kontakt med kommunen om etableringslån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...