Gå til innhold

Ang total-ruptur og ny fødsel....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vet jo at det er veldig delte meninger blandt fagfolk når det kommer til dette. Og mange ganger går det bra og andre ikke- kjenner ingen stattestikk over dette.

Men tenkte jeg kunne fortelle om ei jeg kjenner til som hadde total-ruptur ved første fødsel- Hun ble helt fin igjen og fikk beskjed om at det var ingenting i veien for at hun kunne føde vaginalt igjen. 4 år etter fødte hun igjen vaginalt. Hun trengte bare å sy tre pyntesting etter fødselen, MEN... trykket hadde blitt så stort på endetarmsmuskelen så denne fungerer dårligere etter fødsel nr2 selv om hun ikke revnet. Så nå har hun problemer med å holde på luft og løs avføring.

Så dere som vurderer ny vaginalfødsel etter en total-ruptur.

Tenk dere godt om!

Hilsen ei som selv har hatt total-ruptur

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forstår godt at du forsøker å sette dette i perspektiv. Likevel syntes jeg det viktigste er en god og gjennomført dialog med lege og gjerne gynekolog. På denne måten kan man best finne ut hva som er best for kvinnen som skal føde, enten vaginalt eller ved ks.

Som jeg har nevnt før.. det finnes nok av grunner for ikke å velge keisersnitt. Fatale komplikasjoner som blir bagateller sammenlignet med en eller annen form for ruptur.

Skrevet

Hvis muskelen har revnet en gang, er det større sjanse for at den revner igjen, og da altså mindre sjanse for å sy den vellykket sammen.

Jeg vet jo at det godt kan gå bra, grunnen til at jeg revna var at ungen var stjernetitter, så det gikk så sent at gynekologen satt vakuum ved 9,5 cm, og røska ungen rett ut. Det skjer jo ikke igjen. Men selvom det kan gå bra vil jeg nødig ta den sjansen. Jeg gikk et halvt år uten luft-kontroll, samt ubehag/vanskeligheter med å bæsje, før jeg ble operert. Jeg tar ikke sjansen på å bli sånn eller værre resten av livet. Det er en ganske stor sosial funksjonshemming. Da får jeg heller miste den gode opplevelsen og mestringsfølelsen en eventuell vellykket nr to fødsel gir, men heller være sikker på at jeg fungerer nedentil etterpå, og nyte svangerskapet uten engstelse for det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...