LivK har født Skrevet 27. juli 2008 #1 Skrevet 27. juli 2008 Gikk hele ettermiddag og kvelden fredag med kynnere som ble stadig vondere. Ringte føden, som syns vi kunne komme innom til en liten sjekk før natta. Så fort vi var på føden, gav kynnerene seg! Jordmor sa at det var helt typisk, og etter en sjekk fikk vi vite at mye godt arbeid var gjort den dagen. Mormunnen var helt flat og myk, men ingen åpning. Hun trodde kanskje fødselen ville begynne i løpet av natten - og hun fikk rett! Kl 04 begynte de ordentlige riene. To timer senere var vi tilbake på føden med ca 5 min mellom hver ri og 1-2 cm åpning. Riene tok seg hurtig opp, og var lange og "gode" (=effektive, ikke spesielt deilige!) Så har jeg mistet tidsbegrepet... Jeg gjorde som jeg hadde planer om, var oppreist under hver ri. Jordmor ville ha meg liggende litt på siden for å hjelpe rotasjonen av barnet ned i bekkenet - det orket jeg EN ri, for den ble dobbelt så langvarig. Etter hvert ble jeg sjekket igjen og hadde da 4-5 cm. Så gikk vannet utover hele gulvet, og det var litt misfarget. Et tegn på at prinsen var stresset, og ville bli passet på litt ekstra. Da måtte de inn med elektrode og feste på hodet hans, og jeg ble kjemperedd! Begynte å gråte for stakkars liten... men han hadde det heldigvis greit, pulsen var jevn og fin. SÅ gikk alle gode forseter ut av vindu, for ved neste sjekk hadde det ikke åpnet seg noe mer, fortsatt ca 5 cm. Da foreslo jordmor at jeg skulle få epidural, for å spenne av og la riene jobbe bedre. Jeg klarte rett og slett ikke å puste skikkelig (som planlagt) eller spenne av (også i planen), så jeg takket ja. Kunne faktisk ikke få den på plass fort nok! Epiduralen gjorde heldigvis susen, og ca kvart på to fikk jeg beskjed om at jeg kunne begynne å presse når jeg ville. Jeg hang over en saccosekk og fikk ut lille Benjamin på under et kvarter med pressrier. Lydene som kom underveis har jeg litt problemer med å vedkjenne meg, hehe, men sambo kalte det primal-skrik! Og litt latter ble det visst da jeg prøvde å påstå at det var en gråstein på vei ut.. Jeg var visst ikke videre hyggelig med pleierne heller underveis, men de har nå snakket til meg siden så jeg er nok tilgitt;) Så da fikk jeg prøve både urkrefter og hjelpemidler (hadde vært helt nøvendig iflg jordmor, jeg trøster meg med det), samt at jeg har fått hardangersøm fra foran til bak. Går så fint med meg, atte - fødselen står for meg som vellykket, om enn litt dramatisk (noe det jo alltid er). Vår vakre Benjamin kom til verden den 26.07.08 kl 13:59. Han veide da 4130 gram, var 52 cm lang og 36 cm rundt hodet. Han spiser hele tiden, og har vakker, lys stemme til å lokke på foreldrene sine med. Vi blir på sykehuset et par dager for å hvile ut og bli oppvartet. Takker for meg her på BIM, lykke til resten av dere fødeklare i varmen (som har giddet å lese hele fødehistorien min!) Nybakt-mamma-klem
fagremøy med ♥♥♥♥ Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 gratulerer med prinsen:) skal igangsettes i morgen om ikke noe skjer før så da er det min tur å få ut urkvinnen meg...he he;)
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 27. juli 2008 #3 Skrevet 27. juli 2008 Gratulerer med prinsen:) Hørtes ut som det gikk fint alt i alt:) Kos dere masse nå alle tre:)
Ella78 m/ A&M Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 Gratulerer så mye med en flott gutt!! Kjenner det blir mer og mer virkelig for meg også, blir nok satt i gang om et par dager (er åtte dager på overtid), så snart skal også jeg brøle litt...
Mariamsen Skrevet 27. juli 2008 #7 Skrevet 27. juli 2008 Gratulerer så masse med prinsen! Jeg har tenkt på akkurat samme navn! he he
LivK har født Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 27. juli 2008 tusen takk alle sammen! Mariamsen - du må sjekke hva navnet betyr, så bestemmer du deg nok;)
Edelweis Skrevet 27. juli 2008 #9 Skrevet 27. juli 2008 gratulerer med gutten=) så flott fødsel du hadde da. =) håper det er min tur snart, alt jeg har sett så langt til tegn er slimproppen og harde kynnere. gleder meg=)
Gjest Skrevet 27. juli 2008 #10 Skrevet 27. juli 2008 Åhhh!!!!!!!!!!! Så glad jeg ble! Kjæresten gratulerer også, han er liksom med på alt som foregår i hodet mitt! For et nydelig navn. For en nydelig fødselshistorie! Fy inni så glad jeg er for deg og løveprinsen din. Send meg gjerne personlig mail en gang, hvis du bor i vestfold eller Oslo. Vi bor nå i vestfold, men om noen år når vi er blitt steinrike skal vi tilbake til Oslo og bo i hus på vinderen! Har en følelse av at jeg hadde digget å bli kjent med deg! Mange gode tanker og velkommen til verden lille mirakel
Hilde-29har nå 2søte små Skrevet 27. juli 2008 #11 Skrevet 27. juli 2008 Gratulere så mye med Benjamin:)kjempefint navn!!flott fødselhistorie, masse lykke til fremover;)
Mamacita og Sebastian:) Skrevet 27. juli 2008 #12 Skrevet 27. juli 2008 Gratulerer så mye:) Godt å lese historien om fødsler:) Gleder meg sånn til det blir min tur!!
LivK har født Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 27. juli 2008 Tusen takk, Mette Elisabeth! Din støtte og oppmuntring underveis disse siste ukene har vært til stor glede og inspirasjon for meg. Mitt lille mirakel sender hilsen tilbake:) Bor på Vestlandet, vi - men kanskje vi møtes en vakker dag likevel? Slikt kan skje;-) Benjamin - Lykkens sønn - Takker for alle hilsner og gratulasjoner, og ønsker kommende lekekamertater velkommen ut i verden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå