elle77 Skrevet 27. juli 2008 #1 Skrevet 27. juli 2008 jeg må ta k.s på torsdag , o jeg gruer så fælt:( grunnen er at lillegutt har lagt seg med en fot ned(av alle ting) noen som vet hvordan vi skal gjøre det i forhold til far og jobb?ska han sykemeldes eller hva?(vi må reise bort på sykhus) takknemlig for svar i varmen:)
♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 Far har rett på 2 uker med permisjon i forbindelse med fødsel. Om han får lønn eller ikke er opp til arb.giver.. Noen får lønn og noen får ikke lønn... Det er ikke vanlig med sykemelding for far etter det jeg vet.
Hegemor_ Skrevet 27. juli 2008 #3 Skrevet 27. juli 2008 Hei Har 2 ks bak meg. Det første var haste snitt etter 20 timer med veer og det andre var planlagt og gikk fint og rolig for seg. Ikke gru deg - det går helt fint. Du får drypp og kateter når du blir skrevet inn på sykehuset - når det er satt er du sengeliggende. Kateteret er ikke spes gøy å sette inn, men det går fort og er virkelig greit å ha på plass - da kan du drikke så mye du vil uten å tenke på å fly på do . Og det er ikke vondt og fjerne ( gjøres ca 1døgn etter ks ) Det er en del folk ( sykepleier - jordmor - lege - annestesisykepleier ) inne på operasjonsstua som passer på deg og forklarer deg hva alle apparater gjør. Etter du har fått spinal bedøvelse får pappan komme inn. Spinalbedøvelsen gjør vondt i 2-3sekunder bare og så er det over. Pappan får være med inn sammen med deg og sitte og holde deg i hånden hele tiden. Det er en litt rar følelse når de snitter for man mærker at noe skjer, men føler alikevel ikke noe vondt. Med meg hørte jeg et stort plask når de tok foster vannet og sekkundet etter hørte jeg vesle gutt skrike. Han ble pakket inn og lagt opp til meg - der fikk han ligge i 5 minutter og så måtte han avgårde med jm for å måles og veies - da fikk pappa være med på det. Du blir trillet ut på postop og kan be om å få pappa og baby inn til deg så snart du føler deg klar for det. Når de kommer er det veldig lurt å be om hjelp til å legge babyen til brystet. Etter ett par timer blir du trillet på rommet ditt om alt er etter normalen. Det første døgnet har du fortsatt såpass mye smertestillende i kroppen at du ikke kjenner noe smerte vil jeg tørre å påstå. Om du tar ks tidlig på morgenen så vil de ha deg ut av sengen og opp på bena allerede samme kveld.... Det kan føles ganske tøfft - og kanskje litt umulig - for de føles som om ryggen og magen ikke vil bære deg - men det fikser kroppen. Og du skal jo bare opp av sengen et minutt eller to. Dette er for å få igang blodsirkulasjon og fårebygge blodpropp. De beste rådene jeg kan gi deg etter ks mens du er på sykehuset er å ikke legge deg helt flatt i segen - umulig å komme opp igjen. Be om smertestillende når du har litt vondt - ikke vent til du har veldig vondt for det tar litt tid før du får det og det tar litt tid før det virker. Jeg synes dag natt til 3 dag og 3 dag var tyngst. Da var jeg tømt for energi helt og holdent og slet med amminga ( det kan være litt trøbblete etter et keisersnitt ). Det er utrolig stor forskjell fra dag til dag etter et slik inngrep og man blir fortere seg selv igjen enn man tror. Dette er i alle fall mine erfaringer og opplevelser med ks - men det er jo ikke noe fasit på hvordan det blir for deg. Jeg hadde en fin fødselsopplevelse i alle fall. Lykke - lykke til ! Hvilket sykehus skal du på. Jeg tok ks 2 på a-hus.
Hegemor_ Skrevet 27. juli 2008 #4 Skrevet 27. juli 2008 uff da - jeg ser en del skrivefeil her gitt - gikk litt fort i varmen...
en av hver Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 Nå stor-tuter jeg. Hadde en litt kjip opplevelse sist, så ikke ungen før etter fem timer. Bare at de bar ham ut da. Han var heldigvis med pappan hele tiden, men jeg savner den ligge på magen tiden. Nå må jeg ha KS, og jeg ser for meg alt for liten kose- og finne-puppen tid igjen. Jeg ble operert seks mnd etter fødsel, riktignok i narkose, men man er jo helt ødelagt etter noe sånt. Etter en dag var jeg nesten helt bra igjen, men de første dagene er liksom litt viktige da. Snufs. Var det totalt en fin opplevelse? Ville du blitt lei deg hvis du måtte ta KS gjen? Jeg er nemlig VELDIG lei meg fordi jeg ikke får føde..
Hegemor_ Skrevet 28. juli 2008 #6 Skrevet 28. juli 2008 Mitt første ks var ingen drøm - det ble tatt i hu og hast og jeg ble lagt i full narkose selv om jeg ikke ville. Derfor grudde jeg meg til ks nr 2 og var veldig opptatt av at det skulle foregå rolig. Jeg snakket med jordmor om dette når vi var på besøk noen dager før ks nr 2. Sa ifra om en del ønsker jeg hadde ( ønsket å ha pappan hos meg det første døgnet og ønsket enerom eller 2mannsrom). Begrunnet ønskene mine med dårlig opplevelse ved første ks. De var veldig søte og hjelpsomme og møtte ønskene mine helt nydelig - selv om det kan være vanskelig å vite hvor stor pågang det er på avdeligen akkurat når du har ditt ks. Føler det var lettere å sette frem ønsker og krav når ikke alt var helt nytt slik det jo er med baby nr 1. Jeg regner med at jeg må ta mitt 3 ks nå med knøtten i magen og er i så fall ikke lei meg for det. Det første døgnet var en herlig opplevelse for meg og jeg hadde babyen oppe hos meg nesten hele tiden. Men man får god smertelindring og kroppen lager jo litt ekstra selv også når man går gjennom en slik operasjon og får en baby i tillegg. Mitt råd er å prøve å fokusere på å få en fin opplevelse rundt ks. Ikke gå å vær tris for at du ikke får føde. Tenk gjennom hva du ønsker på ks dagen og skriv det ned slik at du får snakket med jordmor om det. Er det noe du lurer på så spør til du føler du har fått svar - ikke føl deg i veien. Det er din fødsel selv om det er et ks - og det er dine ønsker som er viktige. Lykke til!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå