C@milla *EMIL* Skrevet 26. juli 2008 #1 Skrevet 26. juli 2008 Heisann! Tenkte jeg skulle skrive et innlegg til deg da i de sene nattetimer ) Husker du vi prata om akupunktur på Hgsd sykehus? Vel, igår var jeg og prata med jordmor der borte. Hun kunne da altså fortelle meg at det var 4 jordmødre som hadde utdanning innen akupunktur nå da. Har virkelig lyst til å prøve det jeg:o) Kunne bare be om å få ei av de når jeg kom inn sa hun, om de hadde vakt da selvfølgelig.. Alle hadde også opplæring i å bruke det berømte finskegrepet ;o) Da går det etter i svingene altså! hehe.. Gutten min hadde foreløpig ikke festa hodet sitt..men han ligger nå å vaker rette veien, så får tro at det kommer snart. Er i uke 36 nå, så det nærmer seg virkelig. Kanskje derfor jeg har så lite smerter også, siden han ikke har stukket hodet helt ned i bekkenet enda. Viss du har noe kjekt å fortelle, så del det gjerne.. kjeder meg litt nå)
Gjest Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 hei c@milla ..så kjekt å få et eget innlegg da, med mitt nick hihi;) er d bare 4 stk som har utdanning i akupunktur ja..trodde d var flere jeg..håper en av de er på vakt når vi skal føde da:) det finske grepet skal de versågod ta på meg hvertfall hehe,e så redd for å revne..tenke mer å mer på d..spesiellt pressriene..men n¨år du e i fødseln så e du jo i din egen verden,så d går nok mye bedre enn eg tror.. skal til jm i mårå eg..så eg håpe hu kan finna ut om hode har lagt seg godt ner eller ka så skjer her nere..konne ønska hu konne sjekka evt modning å åpning og,men tror ikje hu gjer d før uke 37..får spør na:) fekk du ikje sova i natt eller hehe..hadde nok funnet sengå eg i dei tidene du skreiv d innlegget:)samb va på kino med ein kamerat ,så då orka eg ikje var så lenge oppe..sliten etter alt sol å bading.. planer for dagen du da? har dåkke fonne navn foressten?
C@milla *EMIL* Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 27. juli 2008 Ja tenkte det va litt kjekt:o) Jo trur hu sa 4 altså, men de sette vel ikkje alle dei på ei vakt får me håpa:o) Eg og tenke på den revningå.. men tenke det går bra likavel.. Krysse fingrar å ter for det! eg e nå ikkje komt så långt at eg har tenkt på om eg har åpning heller eg ennå;o) Men tar det litt så det komme. Ska te kontroll igjen på tirsdag(de e tette nå..hehe) te dr.Eikeland på sjukehuset, å kjenne eg e veldigt nysjerrige på ka hu ska sei te godt.. Eg har jo hjertelege og eg går hos(fortalte eg deg det mon?) og han spurte meg nå om eg hadde fått dato for å igangsette eller någe...! ops.. nei, svarte eg, dei på gyn seie jo at eg ska fø vanligt.. og henvise bare til det hjertelegen har fortalt.. så nå sko han ringa å snakka med dr.Eikeland..voldsomt forveten på ka han har tenkt å fortella henna.. *lure..* Blodtrykket hadde auka litt te 150/90, trur kanskje det va det han såg på eg.. Så nå e eg spente på om de har tenkt å gjera någe løye FØR eg starte av meg sjøl.. hm.. ) Jada, trur det blir ein liten Emil! Har ingen kjente med det navnet eg, og vanskeligt å finna guttanavn syns eg... SÅ syns eg det va så koseligt då. Har Emma og i tilfelle de sko ha sitt feil ;o) Tenkte eg sko sitta i bassenget på terrassen i dag! Va ute å trålte butikkane itte et passande igår, fant et stort barnebasseng, å det va heilt konge! hehe.. så nå glede eg meg te å ut i det..
Gjest Skrevet 27. juli 2008 #4 Skrevet 27. juli 2008 nei du fortalte ikje om hjertelegen?hmm.. så d kan var du blir satt i gang før då altså..spennanes da..:)men sikkert litt skremmanes o?m tanke på i gang settelse..men d e kje sikkert d e så mye verre enn at d behynne av seg sjøl da..har ei veninna de satte drypp på,å hu sa d va kje stor forskjell..så d går nok heilt fint:) ja såg detta at du hadde kjøpt deg basseng..d hørtes jo glimranes ut..eg får kjøpa d eg o trur eg..ikje alltid eg orke å dra på strandå kvar dag ..så då hadde d vært litt digg å hatt någe å kjøla seg ner på her hima o..å spes om kvelden før eg ska legga meg,,ta et natt bad hehe ungane får vel kje ha d i fred hehe har vært på strandå nå,kom akkuratt him,for nå klarte ikje bekkenet mitt mær:( d e jo lika varmt nere med sjøen så d e på terassen vettu.. her blir d noah..hvis de tar feil har me tenkt litt på linnea..men d ska myyye t før de tar feil da,så her går d bare i noah:) va d på europris du kjøpte bassenget?va d bra?blåste du d opp sjøl då elle??off hehe..får sjå om de har ei pumpa
C@milla *EMIL* Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 27. juli 2008 Ja det va Europris, det med delfinar på til 200 kr ) Kjempedeiligt altså! Har satt det i skyggen av parasollen eg nå, å det e fantastisk! Hadde faktisk ei pumpa så me kjøpte te flytemadrass for någen år si, så den virka fint.. men det e tre ringar, så det tar ei tid å pumpa opp:o) Eg har liksom ikkje komt meg te sjøen eg, bur i byen vettu, så enten blir det eivindsvannet(men der e det så møkje folk..) eller åkrasanden(men det e så långt å kjøra) hehe.. så like eg å konna gå på do når eg vil.. å e jo redde får å få heteslag altså, ikkje så møkje eg tåle om dagen merke eg. Jadda.. fekk hjertesvikt for någen år si då, typisk min flaks. Men det har gått øve all forventning det. Blei sykemeldte allerede i mars pga at hjerta hadde vokst litt igjen, og blei sette på medisiner. Men det ser storflott ut ellers;o) Har holdt seg fint ittepå,og nå e det første gangen siden 3.måned blodtrykket har gått opp i heila tatt.. så e jo glad for at et fekk lov te å bli gravide i utgangspunktet, for eg måtte klara meg uten medisiner å sånn nesten 1 år før eg fekk godkjenning vettu. Så blir passt godt på her borte på sjukehuset. Spente då om de meine eg kan gå ut te eg begynne sjøl. Har jo helst lyst te det da. Krysse fingrane for at det går med meg som med mamma og søsterå mi, dei har fått ca. ei litå uka før terminen. Han e rolige nå når eg bade, så eg trur han nyte at det e kjøligt og bade godt inni der:o) Å forresten, så e Noah kjempefint vettu! Ikkje så vanligt navn det heller på desse kantar trur eg.
Gjest Skrevet 27. juli 2008 #6 Skrevet 27. juli 2008 ojsann..hjertesvikt .. men så bra at d ser bere ut da..å at du ikje har hatt någen komplikasjoner nå i graviditeten..å den oppfølgingen på sjukehuset e nok beroliganes for deg o:) nå må eg ta ein pause fra strandå ei stund,d tar så på å sitta i dei strandstolane..eg har sånn ein så nesten e heilt neri bakken vettu,så eg slite kjempemye når eg ska opp av an..går jo så ei 90 år gammale kåna for tiå.. ja å pluss 20(!!!!!!!) kg extra å drassa på..fy f..e d mulig..eg trudde ikje eg sko bli så tunge detta sv.. eg la på meg 23 med nr 1 ,18 med nr 2..å nå har eg ennå 5 uker igjen å allerede har 20 kg komt på ..eg spyr..så eg måååå gjer någe nå..før d blir for gale..forandra drastisk på kosten..d e jo der d ligge..i tillegg t at eg ikje e i aktivitet om dagane.. kan kje du sei ka du spise på ein dag..eg vet jo egentlig ka eg ska gjer.,.men kan du komma med tips?hehe
C@milla *EMIL* Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 27. juli 2008 Jada, hørres skrekkinngydande ut, men det har gått voldsomt fint for meg.. Va jo litt øvejidde i starten, men kom seg voldsomt fort det ;o) Eg har vore kjemperedde for dei strandstolane eg og.. ein av grunnane te at eg ikkje våge på strandå. Har ikkje problemer med bekkenet, men eg har et kne eg vettu.. hehe, alltid någe:o) Tja spise, akkurat nå har eg trykt inn på chips.. så ikkje e så veldigt heldigt når me har sv.dia.. men kan ikkje alltid væra så snille vel.. hm.. Ellers spise eg knekkebrød, knekkebrød og atter knekkebrød ;o) Har meg to te frokost me någe godt oppå då vettu, viktigt med masse grøntfor for min del, då ser alt møkje bedre ut:o) Og så har eg gått te innkjøp av fedon-brødet, det va så lite karbohydrater i det, og det virke fint for meg, så då kan eg liksom ta meg et par skiver av det, blir skrekkeligt leie av barre knekkebrød ja....! Te middag idag har me hatt kyllingfilet og salat.. Masse salat med sånne marinerte kvitløksbåtar, brune salatbønner, biter av grønt eple og druer og tomater og agurk i++ det va kjempegodt altså. Mannen så lagte(han e utdanna kokk, jaja, det e vel eg og egentligt da.. hehe) å han krydra dei kyllingfiletane så vanvittigt godt! Karri, chilli, salt å peppar å masse sånt på, det va heilt supergodt!..(vett det ligge et par filear i kjøleskapet, kjenne eg blei sulten nå...) Ellers så holde eg meg vekke fra frukt, snop, sjokolade(komme te å få et vanvittigt kick itte detta itte fødselen, barre vent... redde for det ja).. å sånne gode ting. Sukk.. snope meg med popcorn og gulrot å dipp eg, men det e jo knallgodt det og.. å masse nøtter(men såg ein forskningsreportasje i aviså her ein dag kor de preika om at babyen konne få astma viss morå spiste masse nøtter under svangerskapet... alltid någe altså!) eg e rett igjønå blitt sunne eg:o) Å eg får jo ikkje bevegt meg någe særligt eg heller pga det kneet.. blir litt krykking å sånn rundt, men ikkje ideelt.. Skrudde sammen et stellebord her nå nettopp, og svetten drypte av meg- så møkje tålte eg før eg va utslitt.. hehe.. Åååå.. det va detta med tips då ja;o) Preike meg vekk eg altså.. hm.. eg e veldigt glae i kylling, å takk å lov for det.. sunt og godt.., så lage eg masse salatar te middag- trenge ikkje barre det heller, men då spise eg mindre av poteter å sånn, å når me sitte i ro så legge me jo på oss av det.. pasta, ris osv.. så kan eg heller laga pasta og ha i salaten, då får eg liksom dosen, sjøl om det ikkje blir sååå masse pasta som te vanligt. Du får bruka grillen nå me finværet, det like vel ungane dine? Då kan du spisa masse kjøtt.. det e sunt å godt ) Men blir vel som med meg.. alt for møkje potetsalat(oh.. det eee så godt jo!)
Gjest Skrevet 27. juli 2008 #8 Skrevet 27. juli 2008 off den evige vektkampen altså..hate d..ska jo ingenting t før eg legge på meg.. åh d hørtes så digg ut med den salaten..eg trenge litt inspirasjon t nye salat variasjonar,d blir liksom bare d samma her ,,salat,agurk,mais,å sånn kjedlige ting hehe eg vil gjer an litt mer spennanes,med litt proteiner i..litt pasta kan eg jo ha oppi?å bønner d har eg ikje erfaring med egentlig..d e jo næringssrikt..men kass e goe da?har jo kje peiling.,, hehe kylling e kjempegodt., som sagt så vet eg jo ka eg må gjer for å gå ner..d e bare å gjer d i praksis hehe eg e nok altfor gla i mat..hehe d e bare der d ligge..bur du på karmøy du ,va d d du sa?elle blande eg nå?
C@milla *EMIL* Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 27. juli 2008 Det va Haugesund på meg ) Vokst opp på Nedstrand, og hadde ungdomstiå mi i Grinde, å nå e eg i byen, godt gifte me ein mann frå Vea ) hehe.. der fekk du heile livshistorien i kortutgave! Ja eg har alltid slete med den vektå eg og altså, ikkje spesielt kjekt.. men klarte meg ner te 84 kilo for någen år si, og har stort sett vore fornøyde ittepå... va stoore når eg fekk hjertesvikten.. så det kan komma litt av det og sikkårt.. Ja eg og kan væra litt sånn einspora i salatveien, men blir inspirerte av veninnår å sånn då. feks ein vanlige "greske" salat: isbergsalat, ruccola, frisee salat eller lollo rosso e godt(ofta litt av kvart og..) blanda i ei eska med heile/halve cherrytomater, ein pakke med snacks-fetaost(den kvitløken oppi e råågoe altså).. å så trenge du egentligt ikkje så møkje meir oppi..*tenke..* kan jo laga tzatziki(nå har de ferdige fra tine og) og ha kjøtt te.. (eg e definitivt sulten;o) Det e godt..(kanskje litt kvitløksbaguett då.. der kom den usunne..hehe) eller blanda salat med sukkererter i(det e så knasande godt) druer, eplebitar, tomat og agurk.. Hive altslags oppi egentligt. Dei salatbønnene så du får kjøpt på rema 1000(brune) e heilt goe å greie å spisa, må bare skylla de i vann før du har de oppi salaten - det e olja på de eller någe.. Ja å kikerter e jo og godt oppi salat, å dei e det vel masse proteiner(?) i.. Ja eg har i pasta eg, kan jo kjøpa sånnein fullkornspasta og viss du vil væra ekstra sunne, dei e det mindre karbohydrater i, smake lika godt syns eg, men de e jo litt dyrare då da.. Ååå så e avokado knall godt i salat! Har du smakt det? syns det smake sånn som hasselnøttkjernane eg.. me spiste alltid hasselnøtter når me va små ) Må ha ein akkurat passe mjuk/hard,og dele barre i grove bitar oppi, det e godt syns eg. Eller mangobitar.. åhhh.. magen romle! hihi du da, va Tysvær du sa? henne då sånn sirkus?
Gjest Skrevet 27. juli 2008 #10 Skrevet 27. juli 2008 ja her va d mangen goe forslag:) tnx;) ska prøva å bli flinkare t å ha salat t middag..sjøl om ikje ungane ete så mye av d ..men d går jo an å ha d i tillegg ,så eg kan spisa:) blei skikkelig inspirert av deg når du sa du sykkla t hotel c..hehe ..eg o må skaffa meg ein sånn sykkel..e motivert t d nå altså.. leste på slankedebatten her ..om lavkarbo dietten..hørt om den?prøvd an? off syns d e så vanskeligt eg..sko fonne ut kaffor eg har så vanskeligt for å gå ned..for sjøl om eg slite meg i hel for å gå ner så e d någe så stoppe altså..ska prøva akupunktur..jaija..d blei litt slanke prat her nå..e d ikje typisk hehe avokado har eg smakt ja..holdt på å spy eg ..va jo som å få fulle kjeften i olja hehehe bur i nabokommunen t tysvær..ikje langt fra arsvågen;)
C@milla *EMIL* Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 27. juli 2008 Å javel ja:o) Du e heilt der ute! Må vel væra mange fine badeplasser der! Ja du vett, det e smak og behag alt samen, eg va ikkje så voldsomt glad i avokado tidligare, men har plutselig fått smaken på det nå. akkurat som meg og moden ost, før kunne eg ikkje fordra det i heila tatt, barre tvang i meg litt for å sjå kule ut;o) Men nå... åh.. savne det masse for tiå, så det blir nok ein kjekke lunsj og to når eg komme him frå sjukehuset ja..)(sånt e og godt å ha i salat, samen med sprøstekt bacon eller spekemat, men det e vel kanskje ikkje så superslankande..hehe) ja den sykkelen va bra. Må bare bestemma seg for et par ting. Spis det du vil i helgå, og ikkje ellers. Viss ein klare det så e ein jo komt långt da.. Å.. har de slankedebatt og??(får ikkje med meg någe eg..) eg har hørt om den dietten, og har hørt positive ting altså. Men det blir på mangen måtar det samma som eg gjør nå når eg har sv.dia... holde lågt inntak av alt med karbohydrater i- poteter, pasta, ris, brød(har jo kjøpt fedon brødet, og det e det lite i)osv... passa seg for masse sukker -då og i juice og sånne drikker og heller spisa masse proteiner- som det jo e i kjøtt, fisk, bønner, kikerter, linser osv. Eg vett av erfaring at eg får himligt med luft i magen av linser da... men det e visst ein tilvenningssak seie de.. Men kjedeligt i starten då om ein blir veldigt "luftige" ) Huske eg va hos kostholdsekspert/ernæringsfysiolog når eg fekk hjertegreiene, og hu sa at eg spiste veldigt bra ) To Knekkebrød te frokost/lunsj,eller alternativt ei skiva - spisa lite og ofta, så kan bli mangen knekkebrød i løpet av ein dag:o) Ta ei frukt innimellom, spisa masse grønnsaker og kjøtt/fisk te middag, og kanskje kutta ned til bare ei poteta, evt. 1 porsjon ris(60 g.. det e ca.1,5 dl ris te to voksne, går fint hos oss) Ikkje spisa fårepølse, salami o.l. med masse synligt fett i, men heller ha dei reine påleggå som skinka, hamburgerrygg osv. og spisa fiskapålegg som makrell i tomat, peppermakrell, laks, reker osv.. utruligt masse godt barre ein tenke itte:o) Om du begynne å trene/sykle/går masse tur med barnavognå, så må du jo spisa endå meir enn tidligare.. blir meir sulten då.. Kanksje ekstra effektivt ilag med amming?? den må eg prøve;o) Ja den akupunkturen e visst effektive seie de. Huske det stod om ei så tok akupunktur for å slanka seg i aviså for et år si eller sånn, hu hadde gått ned masse! dempa sultfølelsen eller någe sånn trur eg... huske eg prøvde sånne tabletter eg fekk av legen ein gang, men det va barre tull syns eg.. slutta på de, så va det jo så dyrt.. Å sykla koste jo barre sykkelen )
C@milla *EMIL* Skrevet 27. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 27. juli 2008 guri altså, eg tatle visst voldsomt ser eg.. ) hehe
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #13 Skrevet 28. juli 2008 hehe ja bare tatle i vei du..kjekt å lesa masse gode tips her..friska hukommelsen litt ,d e d eg trenge hehe tenkte d va best å bare begynna nå før d bikke heilt øvestyr her.. eg har jaffal alltid klart å var flinke itte fødslane ,så eg håpe å trur at eg ska klara d lika godt om ikje bere denna gong:) va sjå jm i dag,alt såg bra ut,hodet låg høgt i bekkenet ennå..usj..å eg så hadde et lite håp om at d va kommt litt lenger ner nå ,siden eg har hatt så mye murringar å stikkningar ..men at han låg med hodet ner e jo bra da;) ellers va eg på europris i dag å kjøpte d SISTA badebassenget av d du har kjøpt ,.hihi:=)så nå må eg t å blåsa detta styret her.. har kjøpt meg moreller på aksdal så eg gommle på..SKA holda meg unna sjokoladen i dag'!!;)detta med akupunktur funke jaffal bra på meg..t nå..eg har litt vanskeligt for å slanka meg t vanligt,så då sa hu så sette nålene at,hu konne hjelpa meg med å regulera insulin greiene i kroppen..kanskje d konne løsna litt på kgane..:)pluss detta m søtbehovet å sulten..joda har truå på d:)evig optimist vettu hehe.. ellers holde eg på å skrive et ønskebrev t sykehuset..fader så eg grue meg da..får heilt angst eg..så eg skyve tanken på fødsel langt vekk..usj.. men eg får blåsa eg dåå legga meg i bløyt ittepå
C@milla *EMIL* Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 28. juli 2008 Å nei å nei å nei.. nå hadde eg skreve MØKJE så klarte eg å trykka på någe sånn at det forsvant...!!! jaja.. bjynna på nytt då... Du klarte å få tak i det sista bassenget ja ;o) Det e nok fleire enn oss så e varme om dagen ja! Det e verdt all pustingå å pesingå å få det opp altså, trenga meg ikkje på at eg kjøpte det nei ! Han ligge sånn med håve hos meg og.. lååångt oppe(laust og ledigt vertfall).. Men eg e nå såpass heldige at eg har unngått for møkje stikkingar å murringar ennå da i det minsta.. Eg har bjynt med menssmerter igjen nå, men de komme sjeldent, så eg tenke ikkje så møkje på det ennå. Tenke på det ønskebrevet mitt eg og, har ikkje bjynt å skriva det, men ska bort på sjukehuset imårå, så då konne eg jo hatt det med i tilfelle...hm.. må liksom prøva å få med alt eg trenge i det, og e redde eg glømme någe viss eg skrive det nå.. kan jo ha det i baggen da i tilfelle det må skje någe fort.(ps. den baggen blir gigantiske ser eg;o) Eg e nok av dei så stikke håve litt i sanden eg... e spente på ka som ska skje, men det kan barre venta te terminen.. hehehe... får ta det så det komme si eg ikkje vett kossen det kjennes ut. Du har nå erfaring du da. Men tenk på badebassenget du heller, møkje bedre det! ;o) Moreller konne eg og tenkt meg.. men sukkeret mitt blir litt høgt då..klare liksom ikkje å stoppa med et par, trykke heila eskå i trynet vettu.. ;o) Eg har aldri prøvt akupunktur eg.. men mannen min har fastlege så drive med sånn, så han e ein trente kar i det gamet.Men eg trur på at det virke eg altså, har litt med den truå å gjera og vettu:o) Eg vente mannen him frå jobb i tre tiå eg, så då må eg bjynna å tenka på middagen.. Trur rettåslett eg kjøre opp på spar å kjøpe meg kylling idag(og..) de hadde tilbud på den grilla der.. nam nam.. !
Gjest Skrevet 28. juli 2008 #15 Skrevet 28. juli 2008 ja nå har eg jaffal fått blåst detta bassenget opp i d minsta;) måtte ha meg et par knekkebrød..har på skinka litt majones å rødløk..åååååååh nam altså.. årh e så kjedligt å mista alt en har skrevet..d har eg o gjordt et par gonger..ehh,,. eg må henta jentå mi i bhg o nå,eldstemann e sjå mormorå å bade..dei har sånnt stort nedgravd basseng i hagen,å d e jo bare såå digg..:)men eg kan jo kje var der heile dagane så då va d greit å få et lite her o hehe..elle d va kje så lite detta her da foressten:) nei fødslen får bare komma når an komme..så får eg ta d der i fra helle..ingen vits å gjer seg opp tankar på koss d kan bli å ikje.. eg har jaffal hatt med ka eg ønske av smertelindranes i brevet mitt,,at d e akupunktur å vann,evt føda i vann om d e muligt.. -preikestol onna åpningsriene..vil prøva å holda meg mest mulig oppreist.. -klyx når eg komme inn(d e et must) hehe -god veiledning onna pressriene,eg vil ikje revna..(men d vil jo ingen hehe) -så har eg navngitt den jm eg vil ha.. -hvis eg ikje får føda i vann så vil eg føda på siå ja d e vel d trur eg..ganske greit å ha et sånnt brev å gi..sånn at de vet litt om deg på forhånd.. nei me får nesten begynna å skriva privat nå hehe så ikje innlegget forsvinne heilt..eg måtte leita litt idag for å finna d igjen.. må jo holda kvarandre oppdatert ..d e jo kje så lenge t du ska føda.. får ha god middag då..så snakkes me;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå