Venter på sommer,sol og barn Skrevet 26. juli 2008 #1 Skrevet 26. juli 2008 Her kryr det av slike små ekle, lysebrune fluer. Skjønner ikke hvor de kommer fra.... Flere som plages med slike? Og er det noen som vet hvordan man kan få de bort?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. juli 2008 #2 Skrevet 26. juli 2008 Små banan fluer.. mener på det var dette min mor hadde en gang.. Jeg har også hatt det i søppelet, er det de samme fluene? Jeg hørte da at det var viktig å finne kilden, hvor de oppholdt seg liksom. Hos oss var det søppelskapet. De forsvant da vi klarte å holde det helt rent, og bar ned søppelet hver kveld, og fikk lokk over søppelet i søppelskapet på kjøkkenet. Min mor fant noen poteter i kjelleren som ikke hadde tålt varmen. De lå i en sling binge som er i gamle hus. Så var det noen av de som var blitt råtne.. vet ikke om det er de samme fluene. Vi kaller de søppefluer? Men forsvant iallefall når kilden forsvant. Og vi har ikke hatt dem ettersi vi fkk ordnet med godt system med søppelet.
Snusmusa Skrevet 27. juli 2008 #3 Skrevet 27. juli 2008 De kan ofte komme av overmoden frukt, og urteplanter mener jeg. Men vi satt ut en skål med eddik på benken der jeg så de fløy rundt, og de tok kvelden sakte men sikkert )
Pusur_mor Skrevet 27. juli 2008 #4 Skrevet 27. juli 2008 Halvt om halvt med eppleeddik og zalo. Supereffektivt. Fjern i tillegg alt søppel, og vask der du ser de holder til. Det meste som jeg "fanga" på 1 natt var ca 200 fluer. Visste ikke at det var så mange engang.
liberobleier Skrevet 27. juli 2008 #5 Skrevet 27. juli 2008 Pray Jif over hver gang du hiver søppel i søppel bøtta, da holder de seg borte
tøttomedguttimagen*PÅ OVERTID* Skrevet 27. juli 2008 #6 Skrevet 27. juli 2008 man får små fluer i blomsterjorden og hvis man har vannet for mye, de kommer hvis man vanner for masse, og jorden er fuktig hele tiden. Da lar man jorden tørke og neste gang man vanner, kan du ha pittelitt salmiakk i vannet!
Venter på sommer,sol og barn Skrevet 28. juli 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. juli 2008 Tusen takk for alle tips!!! Skal prøve alt!
Maya og Mini Skrevet 28. juli 2008 #8 Skrevet 28. juli 2008 Fluene (også kalt fruktfluer) får du med deg hjem fra butikken, der de lever i frukt... Spesielt nå i de varme ukene. Men de tåler IKKENO, og dør superlett. Ha all frukt i kjøleskapet i sommermånedene, det tåler de ikke. det gjør jeg nå, etter å ha blitt invadert i forfjor. :-( Vi har en kjøttetende plante i kjøkkenvinduet, innbiller meg at det hjelper.. (og så er det kult, gutta mine på 5 og 7 "mater" den.. Kjøpt på Plantasjen for under 100 kr) I tillegg må du passe på fukt. Jeg vaska og vaska fordi jeg trodde fluene kom fordi jeg ikke hadde det reint nok, men vaskinga forverra situasjonen. Ikke bruk mye vann og såpe når du vasker, spray bittelitt og tørk av med lett fukta kluter. Det der eddikk oig zalo-greiene fikk jeg ikke til å funke, da, mulig jeg gjorde noe feil.. Hilsen en som hittil (bank i bordet) har hatt en fluefri sommer!!
saga1 Skrevet 28. juli 2008 #9 Skrevet 28. juli 2008 Hvis du nettopp har kjøpt deg en ny plante, kommer det kanskje av denne. Et kjempetips: Ta to fyrstikker og stikk med svovelen ned i jorda. Vips.. Fluene er vekk. Jeg gjør dette med alle nye planter og har aldri i ettertid blitt plaget med disse små fluene.. Men de store fluene derimot...... Fluesmekke....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå