Gå til innhold

noen som vet ang. ferie og sykmelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei =)

Jeg var på jobb i dag og fikk en skikklig kink i ryggen.. (Jobber på sykeheim)

ringte legevakten, og legen sa han skulle skrive en syklmelding til meg for morgen dagen, å så skulle jeg rringe han på mandag å få forlenget sykmeldingen.

Men får jeg sykmelding om jeg drar på ferie til oslo på mandag?

Eller må man holde seg hjemme da?

Takk for svar ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får vel ikke reise på ferie, hvertfall ikke til utlandet når man er sykemeldt.

Skrevet

Ikke si noe til legen din at du har tenkt deg på en liten ferie.. :o)

Du kan oppholde deg hvor du vil, bare ikke i utlandet!

Skrevet

ok..

men jeg har allrede sagt jeg skal til oslo i et par dager.. så får vel kanskje ikke sykmelding da?

Skrevet

Det er forskjell på å reise til oslo en tur og¨å jobbe på sykehjem. Jeg kan godt reise til Oslo, men hadde ikke klart å jobbe på sykehjem!Mange ting som spiller inn også, vet ikke hvor lang reise du har for å komme til oslo f.eks, så dette bør du ta opp med legen din, slik at du får de rådene som er best for deg. Jeg har reist bort selv om jeg har vært sykemeldt, men det har jo kommet an på formen min. Er man sm pga stress f.eks. kan det jo være medisin å reise bort. :) Sm betyr ikke at man skal være lenket til hjemmet sitt! NB: er du sm 100 % når du egentlig skulle hatt ferie fra jobb, får du ferien din tilbake senere. :)

Skrevet

Takk ;)

Ja, sant som du sier.. Er stor forskjelle på et par dager i oslo enn å jobbe på sykehjem ;) Jeg bor en 40 minutts flytur fra oslo ;) Så regner med det skal gå bra ;)

Men spors om han vil sykmelde meg om jeg drar .. Hmm ..

=)

Hadde vært fint å ikke tapt så mye lønn på å ha ferie ;)

Skrevet

Tror ikke du skal få noe problemer med å få sykemelding selv om du skal en tur til oslo.

Er stor forskjell for kroppen din å være i den jobben din og å ta en oslo tur. ikke sånn legen din ser på dette. Bør i allefall ikke være det, da hadde legen vært någet spesiel spør du meg.

jeg er sykemeldt fra jobben nå siste mnd. i svangerskapet og har allerede reist litt rundt her i landet. hjem og besøkt familie, kjørt ned på hytten osv. Å være sykemeldt fra jobben er ikke ensbetydende med å måtte sitte hjemme på rompa, men å ta hensyn til kroppen sin i den situasjonen du nå er i. Om det ikke er hensynsmessig være i jobb, så er det likevel mye annet du kan foreta deg nå. Du vet best hvor din terskel er.

Rydder og fikser og reiser rundt til venner samt går på kafe i byen jeg. Selv om jeg er sykemeldt! Men jeg tar mer vare på kroppen min nå. har muligheten til å regulere aktivitetene etter kroppens behov om du forstår?

Utlandet er det visst litt strengt rundt. man kan ikke reise utenlands uten videre under sm perioden. Men skulle det være du skulle en utenlands reise, så snakk med legen din og evt. NAV så går som regel dette i orden også.

Jeg skal sansynligvis en weekendtur til Barcelona eller en tur med Kiel båten i begynnelsen av august. Legen sier dette er bare fint for meg og den beskjeden blir brakt videre til NAV. Da er turen helt ok for alle parter :)

HUSK : når du er sm er du ikke i ferie, ergo har en krav på sine feriedager etter endt sm periode ;)

Skrevet

Takk for fint svar ;)

Skal ringe legen min i morgen før jeg drar, så da håper jeg det ordner seg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...