Anonym bruker Skrevet 26. juli 2008 #1 Skrevet 26. juli 2008 Noen som kan hjelpe meg litt? Barnefaren går til sak for å få samvær og foreldreansvar (jeg har foreldreansvaret alene), han har ikke samvær fordi han har utsatt meg for psykisk og fysisk vold over flere år, også forran ungen. Barnevern, bup og familieverns kontor fraråder meg å la han ha samvær med sønnen sin på 3 år. Lang historie... Nå leste jeg på et innlegg her at det skal ingenting til for at en rett gir delt foreldreansvar. Er det virkelig tilfelle? Både bvern, famvern, bup, atv, politi, lege etc sier at jeg IKKE skal skrive under på delt foreldreansvar (de mener også han ikke skal ha samvær uten tilsyn før han har gått til terapi av noe slag, noe jeg er enig i). Men jeg kan ikke forstå hvorfor alle sier jeg ikke skal skrive under hvis en rett likevel vil gi han delt foreldreansvar. Blir skikkelig skremt nå jeg... Noen som har peiling på akk det, eventuelt opplevd noe av det samme?
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2008 #2 Skrevet 27. juli 2008 Det sies det skal mye til for at en biologisk far ikke får delt foreldreansvar, men i ditt tilfelle høres det ut som det ikke vil tilfalle far :-) Foreldreansvar og samvær er to seperate ting, så han får jo ikke mer samvær hvis han har foreldreansvar enn om han ikke hadde det. Det kan jo hende de lar han få foreldreansvar, men ikke samvær uten tilsyn. Han kan jo ikke skade ungen ved å ha foreldreansvar. Hva er din bekymring angående delt foreldreansvar?
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2008 #3 Skrevet 27. juli 2008 Takk for svar :-) Har fått høre av ALLE at jeg ikke skal skrive under fordi han da kan kontrollere livet mitt og bruke det mot meg på en feil måte. Dette er snakk om en person som ikke har andre hensikter enn å ha kontroll.
Anonym bruker Skrevet 27. juli 2008 #4 Skrevet 27. juli 2008 Nei, du burde ikke skrive under. Det kan nok ikke brukes mot deg heller, særlig siden du har fått anbefalt fra alle at du ikke skal. Siden barnet har fast bosted hos deg så er det jo du som tar avgjørelser vedrørende barnet slik som hvilken barnehage, flytting, større avgjørelser om dagliglivet. Det som han får være en del av om han får foreldreansvar er jo personlige forhold, vergemål, medisinsk behandling, valg av type skole, samtykke til adopsjon, navnevalg, innmelding i trossamfunn, samtykke til medisinske inngrep, flytting utenlands, samtykke til ekteskapsinngåelse, utstedelse av pass. Det som har bekymret meg mest hvis han hadde fått foreldreansvar for barnet er hvis du hadde omkommet av en eller annen grunn så hadde han fått barnet deres uten videre. Hvis det er du som har det fulle foreldreansvar så kunne andre ha "krevd" barnet, retten legger visst vekt også på hvem du ville barnet skulle gått til også hvis dette hadde skjedd. Det går nok bra skal du se! :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 29. juli 2008 #5 Skrevet 29. juli 2008 Kjære deg,så lenge alle politi,bup,bvtj..osv sier du ikke skal skrive under har du ingenting å frykte om du lar vær....jeg er ening at far ikke bør ha kontakt me sin sønn...psykopater er ikke til å spøke med..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå