blond Skrevet 26. juli 2008 #1 Skrevet 26. juli 2008 Ekskludering er ikke snilt, men samtidig må det være lov å være en gruppe barn som leker sammen uten at "alle" får være med. Hvor går grensen mellom å ekskludere og å lage gruppetilhørighet?
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. juli 2008 #2 Skrevet 26. juli 2008 Nei det der er ikke enkelt. Sliter litt med dette selv av og til.. Men blir nok bare mer og mer etter hvert som barna blir eldre..Jeg klarer ikke å sette noen slik grense. Her kjører vi litt den enda alle må være med alle. Men oppfordrer de ikke til å hente alle, men at barna kan komme selv her, så kan de spørre de som kommer om å få være med. Mine er enda så små at ringer de og inviterer noen hit får de bare ringe til en.. Ser av og til det i gata vår, der bor det nesten bare jenter, og av og til syntes de det er topp og leke med gutten vår. mens andre ganger da kanskje de har besøk så ler de av han eller "vil bare gjøre jenteting", slik at enten kommer han inn her eller velger å ikke leke med de.. Er vel slik barna må gjennom?? var det noe sånn du tentke på? Eller har du konkrete eksempler? Spørs vel også hvor gamle barna er?
blond Skrevet 26. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. juli 2008 Jeg vet ikke hvilke regler han skal ha. Vi snakker om at det er kjedelig å bli holdt utenfor og at man blir lei seg da. Hvis han blir holdt utenfor så husker han det godt. Det kan vi bruke når han holder andre utenfor en annen gang for å øke empatien. Men så vet jeg ikke hvor langt vi skal dra den med at alle skal få være med i leken. Noen leker er ikke for alle. Har ikke mer konkrete eksempler enn det. Han er snart 6 år. Tenker at mye forandrer seg når han begynner på skolen. Da kommer nok fellesskap-vennskap-ensomhet-popularitet mer fram.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 26. juli 2008 #4 Skrevet 26. juli 2008 Ja da er han gansge så lik i alder som min. Min begynner også på skolen nå, har akkurat fylt 6 år.. Jeg griper inn noen ganger, og noen ganger ikke. Syntes av og til at barna må få velge selv bruker også det trikset ditt om at han ikke syntes det er kjekt selv å bli holdt utenfor. Men pleier også og ta vekk lille søster på snart 4 år, for jeg mener de har bra av å ikke alltid leke sammen. Har han besøk av en venn og en annen venn kommer er jeg veldig nøye på at han da må være med begge, men ikke får gå fra den ene. Og slik som i bursdagen hans så fikk han beskjed om å være den som passet på at alle barna var med og lekte. Mine har kommet hjem fra b.hagen med det mottoet "alle skal være med alle", men så har av og til jenta mi tilført.. "alle skal være med alle, men ikke med "tonje".. Så merker jo de lærer fort, de krangler og ting er svært alvorlig i den alderen, neste dag var det et annet navn hun ikke skulle være med, dette var alltid navn på jente som var 5 år, alstå to år eldre enn henne selv, men hun var en del med de. Jeg tok det opp med b.hagen, men de hadde ikke lagt merke til noe, og sa at slike ting kunne forandre seg mange ganger i løpet av dagen.. Så vi må vel bare ta det litt som det kommer. Min viktigste regel, TROR JEG, er at mine har ikke lov å mobbe noen, le av noen, slå noen, og ikke gå ifra slik at en blir alene. Skal ikke utestenge noen slik at alltid en går alene. Vet at skolen min skal begynne på slår veldig hardt ned på mobbing og er veldig fokusert på dette..Og det er jeg glad for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå