Gå til innhold

hvordan få 4 1/2 åring til å sove??

Anbefalte innlegg

Skrevet

herregud den jentungen har et merkelig sovemønster..

vi står opp rundt 0730-0800...

mitt andre barn på 1 1/2 år sover som en stein klokken 20 00...men 4 åringen raser rundt til langt på natt inne på rommet sitt...

før så sovnet hun ikke senere enn 21 30.....men nå er hun oppe til 2230-2300!!!!!!!!

å vi legger henne rundt 20 00.

hun er på rommet sitt og leker stille.... og noen ganger fyller hun vannglasset sitt med vann.

jeg har prøvd å gjort henne trøtt.... gitt henne grøt innen senge tid...

gitt henne et godt bad....

kuttet litt ned på sukkeret i hverdagen...

til å kjefte henne i seng :(

men ingenting hjelper..

vi har tenkt på å vekke henne klokken 06 om morran...men jeg tror ikke jeg klare å stå opp så tidlig..

tror dere det vill hjelpe hvis jeg vekker henne så tidlig?

eller har dere andre sove tips=????

jeg blir så irritert over det,at det ender med at jeg kjefter på henne..

noe jeg ikke liker,for hun er jo verdens deiligste jente.

men hun skal altså sove til sine tider....

vill gjerne si at dette har hun holdt på med i 2-3 månder snart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er dere som bestemmer, jeg syns det er tydelig at hun strekker grensene her, for det første ville jeg fjernet alle lekene hvis det er det som opptar henne på kvelden, og så ville jeg ha utført et fast leggemønster hver kveld, gjør bad, kveldsmat, tannpuss i samme rekkefølge, og evt så avlsutt med litt lesing på senga hvor hun roer seg ned(vi leser i stua) , hvis hun bare skal opp og sprette igjen etter det så ville jeg satt meg på rommet ved siden av senga for å sitte der til hun sovner i starten. Hadde og lagt henne tidligere, 19 tiden isteden.

Selvsagt finnes det barn som klarer seg på lite søvn, men det blir veldig lite hvis hun må opp tidlig dagen etter og da.. Kutt ned på service på kvelden etter hun har lagt seg, dvs ikke noe mer mat, eller hente ditt og datt..

Kan jo sikkert starte med belønningssystem med klistremerker, men jeg har aldri prøvd det selv..

Skrevet

har fast legge rutine på henne.

men problemet er bare når hun blir alene.

har prøvd klistremerker, men de bryr hun seg ikke om.

selv om jeg har fått tak i barbi klistremerker.

Skrevet

Da ville jeg gjort som hun over foreslår, sitt inne hos henne (ikke snakk, annet enn eventuelt gjenta at 'nå er det kvelden, nå må du sove'.) til hun sovner. Det hun må lære seg, det er å sovne inn, og det er hennes eget ansvar. Ingen kan få noen til å sovne inn, men vi kan legge ting til rette for at hun skal finne søvnen.

Antakelig vil det ikke ta veldig mange kveldene før hun finner søvnen helt av seg selv innen rimelig tid, og dere ikke trenger å sitte der.

Viktig at dere ikke tolererer snakk og sutring. Viktig at hun lærer å sovne.

Har egen erfaring på området, og vet at det er både tøft og nødvendig.

Lykke til!

Skrevet

Hvordan er hun på dagtid?

Er hun aktiv på dagtid?

Hvis hun ikke er nok aktiv på dagtid blir hun kanskje ikke trøtt nok til at hun klarer å sovne. Jeg vil foreslå en periode hvor hun sover på et annet rom enn hun har lekene sine på om det er mulig i forhold til hvordan dere bor.

Har forøvrig en 8 åring som aldri har trengt så mye søvn, Da han var på jenta di sin alder la han seg 20-20.30 tiden, og stod opp senest kl 7.

Nå sovner han gjerne 22-22.30 og står fortsatt opp kl 7.00-7.30. Tror gjerne han kunne stått opp tidligere, men han får ikke lov å stå opp før kl 7.00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...