Gjest Sekretøsa Skrevet 25. juli 2008 #1 Skrevet 25. juli 2008 er det bare jeg som irriterte meg GRØNN over at teksten på sangene var gjort om, slik at det rima på norsk?? Hvorfor gjør de sånt?
Gjest -<<- Skrevet 25. juli 2008 #2 Skrevet 25. juli 2008 Det er vel sedvane å gjendikte fremfor å direkte oversette denslags. Både julesanger og dikt og annet hvor klang og rytme er essensielt.
Gjest Skrevet 25. juli 2008 #3 Skrevet 25. juli 2008 Enig! Tenkte akkurat på det samme.. Skjønner heller ikke poenget med det, vi er jo ikke så dumme at vi ikke skjønner at det tross alt rimer på engelsk - og dermed er vanskelig å oversette til norsk slik at det rimer på norsk også )
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. juli 2008 #4 Skrevet 25. juli 2008 De kunne igrunn latt vær og teksta dem.. Jeg tror fåtallet som så denne filmen ikke kan de sangene fra før...
A4 Husmor.... Skrevet 25. juli 2008 #6 Skrevet 25. juli 2008 det var kanon plagsomt, jeg måtte bare la være å lese teksten. Mistet direkte poenget enkelte steder.
Tøysetipp Skrevet 25. juli 2008 #7 Skrevet 25. juli 2008 Synes ikke det gjorde noe overhodet jeg. Ble mer imponert over hvor godt oversatt det var.. Flott for de døve som ikke kan engelsk. Kan ikke helt skjønne at det skulle være et problem, eller noe å irritere seg over..
Gjest Sekretøsa Skrevet 25. juli 2008 #8 Skrevet 25. juli 2008 Jaa, det var godt oversatt, men jeg leser alltid teksten,når det er, så jeg ramla litt ut )
It's all about me Skrevet 25. juli 2008 #9 Skrevet 25. juli 2008 Det var grise-elendig oversatt når en leser samtidig som de synger, lo masse av det gjenmnom filmen. Men JEG vet faktisk grunnen til dette, he he. Here it goes: Mamma mia skal jo settes opp som musical på norsk, og alle sangene har da blitt oversatt og godkjent allerede. Det er disse oversettelse som er blitt brukt i filmen. Så når en da leser de parallelt med synginga på engelsk ser det helt på tryne ut. Synes det er dumt de har gjort det på den måten, det ødela masse. Men skjønner at det var lettest på den måten.
Mamma til go`gutt-03 Skrevet 26. juli 2008 #10 Skrevet 26. juli 2008 Det var ganske irriterende, ja... Kunne latt være å oversette sangene. Når musikalen skal settes opp i Oslo, så skal de synge på Norsk.... HVORFOR?? Den skal jeg ikke se. Men skal til London å se den der snart, gleder meg!
Gjest Skrevet 26. juli 2008 #11 Skrevet 26. juli 2008 Det var mer irriterende å ikke få vite hvem faren var!!
Anne-B. Skrevet 26. juli 2008 #12 Skrevet 26. juli 2008 Det skal jo stemme med rytme og melodi. Det irriterer meg mer de gangene de ikke har oversatt slik at man faktisk kan synge på norsk.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 26. juli 2008 #13 Skrevet 26. juli 2008 Ja, det irriterte meg også. Kom jo helt ut av det om jeg fikk med meg litt av tekstingen, prøvde så godt jeg kunne å la være å lese.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå